Designen är inte av senaste snitt, men Subaru Forester är i stället en sällsynt robust och funktionell bil. Se film från vårt test.
Många vill ha ett lite kaxigare stuk på sin kombi så marknaden för mellanstora suvar växer. Vi har testat tre modeller som kommit i nya versioner: Ford Kuga, Subaru Forester och Toyota RAV4. I den här filmen pekar vi ut plus och minus med Subaru Forester. Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.
Hela testet hittar du i Vi Bilägare nummer 8/2013 som utkommer i butik den 28 maj, men prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Till skillnad från Legacy, Outback och nya Imprpeza så tycker jag att Forester ser riktigt trevlig ut. Designen är "bruksig" och passar biltypen perfekt, enligt min mening.
Helt överens om att forestern var alltför mjuk i den förra generationen, jämfört med vår familjs gamla -06 som är betydligt stadigare. Jag föreslog försäljaren ett byte - vår motor monterad i hans nya bil mot att vi fick den nya motorn i vår bil. Boxerdieseln är faktiskt riktigt bra. Tyvärr sa han nej.
Har sagt detta förut: Kopplingen har ju varit kass med dieseln, den håller inte. Har dom fixat det i nya Forrester eller får man hela tiden vara rädd igen? Vi har 3 Subaru Outback diesel och 2 av dom har varit på kopplingsbyte (snart 2 år gamla och väldigt lite körda) och när man googlar på nätet märker man att vi inte är ensamma.
Håller med Peugo om att kopplingen på Subaru är en svag punkt. Det luktar apa när man måste slira på kopplingen länge (som när vi tränat start i backe med koddarna).
Däremot har jag ännu inte behövt byta kopplingen på någon av våra Subaru trots att de körts tiotusen mil+.
Peugo kommer väll en CVT låda även till dieseln snart så slipper man oroa sig för just bristen på automat till dieseln känns som en riktig miss av Subaru liksom kopplingen som verkar vara ett problem på den manuella.
Konstigt med kopplingen, för jag har en Legacy -08 Diesel.. chippad till 180 hk och 420 Nm... drar hästsläp m hästar i (2000 kg släp) ca 3- 4 ggr /veckan.
Bilen har nu gått 18 tusen mil, med samma koppling.
Så jag är väldigt frågande till kopplingsproblemen... kan det vara föraren det beror på ?! Aldrig automat på min bil, det är för tanter o gamla gubbar :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.