Nästa artikel
Skoda Superb Alldrive: Plus och minus
Webb-TV

Skoda Superb Alldrive: Plus och minus

Publicerad 13 november 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Skoda Superb Alldrive har bra framkomlighet, men bullret från däcken är besvärande. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs testet av Skoda Superb Alldrive i i Vi Bilägare 16/2012, där ställs bilen mot koncernsyskonen Audi A6 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack. Prenumeranter får tidningen under vecka 46 och i butik utkommer numret den 20 november.

Klicka på videofönstret ovan för se en film från testet.

Läs också:
Provkörning: Skoda Superb Alldrive

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb Alldrive?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-13 20:09
Hackenbush

Uppfriskande att se en bil med normal bakåtsikt och lister på sidorna.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-13 22:53
Roy J

Synd att så många i övrigt bra bilar sänks av bullret.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-14 08:59
saabnisse

Jag tror att de flesta tror att det mesta bullret beror på den grova svenska vägbeläggningen.
När man kommer över gränsen till Danmark och vidare söderut blir de flesta bilar väldigt tysta.
Sedan är det ju egendomligt att man ofta utrustar bilarna med extremt stora fälgar där det endast sitter en tunn platt gummisnodd ytterst.
Det påminner om de massiva gummihjul som var vanliga för hundra år sedan.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-14 12:54
Hackenbush

Precis som saabnisse skriver så skiljer det mycket beroende på vilken asfalt man kör på och att ljud fortplantar sig mer på typ 18 tums fälgar med en gummisnodd runt tror jag också att han har rätt i.
För komfortens skull skall man ha max 17 tums fälgar eller ännu bättre 16 tums.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-14 14:12
Peugeote-Pär

En bil med stora hjulhus måste ha stora fälgar för annars ser det ju jättekonstigt ut... Blir inte alls snyggt!

#6 • Uppdaterat: 2012-11-15 08:36
saabnisse

P-Pär, där håller jag inte alls med. Du kan mycket väl ha 16" fälgar med 55-60 profil, de håller ungefär samma ytterdiameter som 18" med t.ex. 35-40 profil och det medför ju lika stora hjul, men 16" är avsevärt mer komfortabla.
Jämför hjulen på en F1-bil.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-15 08:50
Hackenbush

Håller med saabnisse, är man så fåfäng idag att man föredrar utseende framför komfort? Finns väl ingen som inte vet att 16 tums hjul innebär mer komfort än 18 tums hjul och med snygga fälgar så pryder även 16 tums hjul sin plats
Jag kan förstås tycka att 17 tums hjul kan vara ganska snyggt men där går gränsen. Att ha jättefälgar med en gummisnodd runtom ser bara komiskt ut i mina ögon och då blir däcken hårda som sten.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-15 09:10
Peugeote-Pär

Absolut saabnisse visst är det så, men hur snyggt är det... Själv så köper jag alltid 18-19" när jag byter bil... på Skodan så skulle jag nog laggt på 19" för storleken har betydelse ;)

#9 • Uppdaterat: 2012-11-16 09:52
Skodaägare

19 tum blir nog lite väl saftigt på en Superb. Har 225/45/17 på min vilket jag tycker fyller upp hjulhusen tillräckligt bra. 16-tum som jag har på vinterhjulen ser dock lite för litet ut. Skulle inte vilja ha ha lägre profil än 225/45 på Superben. Superben har mjuk fjädring i grunden men är mindre bra på att hantera skarpa kanter och mycket små ojämnheter. Över större hinder som fartgupp är den dock mycket bekväm. Och eftersom hjulstorleken är densamma som en golf så blir det väldigt lite profilhöjd kvar om man går över 17 tum. 17 tums hjul på en Superb har samma profil som 18 tums hjul på en Mercedes E-klass t.ex.

#a • Uppdaterat: 2012-11-16 13:12
Roger Skagerström

16" ser verkligen inte ut att pryda sin plats på annat än bilar i max C-storlek. Hänger förvisso lite på hur bilen och fälgen lirar ihop designmässigt. Speciellt med dagens design där skärmarna är större än bilen ser det sällan riktigt klokt ut om det inte är stora fälgar. 17"-vinterdäcken på min E90 är tex på smärtgräsen. Den är rent ut sagt grisful med 16". Allt ligger i betraktarens ögon förvisso men svart matt gummi är inte vackert.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.