Skoda Octavia TDI Greenline kombinerar stort lastutrymme och liten förbrukning, men den har en akilleshäl. Vi pekar ut plus och minus.
Läs hela testet av Skoda Octavia i Vi Bilägare nummer 7. Där ställs bilen mot en annan förnuftig familjefraktare, Opel Astra Sports Tourer.
Tidningen finns i butik från 10 maj och kommer till prenumeranter från 5 maj.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Enda skälet till att jag sålde min Octavia -05 efter 1 år var vägbullret. Annars en utmärkt bil. Och det är ju långt ifrån alla människor som mår dåligt av buller. Vänner till mej har en Fabia som bullrar ännu värre. Inga problem tycker dom. (Dom ägde bl.a. en Lada innan.)
Men allra bäst är nog Octavia för döva. Dom får en billig bil, utan nämnbara nackdelar.
Precis Pender.
Det är nog det stora skälet till att jag inte är intresserad av Skoda. Annars är det nog en trevlig bil men buller är störande.
Jag kunde ha haft överseende med bullret och den dåliga nybilsgarantin men fan inte med den korkade lasttröskeln!!!
Hur i helv... kan man bygga en bil så dumt?
Skiter väl i de fina siffrorna på pappret om bilen inte fungerar till vardags.
Tyvärr är inte Skoda ensamma om att bygga bilar på detta viset och jag kan verkligen inte förstå orsaken till detta vansinne! ( hur,var och när är denna tröskel till någon glädje? )
En kombi skall vara en kombi och inget mellanting.
Nästan alla kombibilar idag har för smalt mellan hjulhusen,lasttröskel,skarpt lutad bakruta och korta bakdörrar som gör det väldigt trångt då ett litet barn skall lyftas in i baksätet. ( detta även i stora bilar )
Vore ju märkligt att/om det i princip BARA fanns Focus och Logan att välja mellan om man vill ha en ny och rymlig bil!?
Om de flesta kombisar numera är ett mellanting mellan 5D och kombi, så beror det på att flest kunder vill ha det så. Ni som vill ha en "gammaldags" skåpbil får nöja er med begränsat urval. C3 Picasso är rätt praktisk. Dock lite för "praktisk", iom att den är onödigt hög. (Eldar därav diesel för kråkorna.)
Idag är vägbuller ett vanligt fenomen på många bilar. Min Fiesta är ohållbar på vissa underlag. Vet inte om däckbyte skulle hjälpa, bilbyte kanske blir aktuell tidigare.
Jobbets Volvo 240 går tystare på oljegrusvägarna än jobbets Volvo V70 så när vi ska till RTR bråkar vi om vem som ska ta den äldsta av bilarna!
17" är blä i Sverige!
mattiparnanen, tro inte på de hokus-pokus-människor, som förespråkar byte av däcksmärke. För nya Fiesta finns bara en åtgärd som ger märkbar skillnad: Flytta ner till kontinenten. Fiesta är bra dämpad från både vind- och motorbuller. Men inte konstruerad för att köra på den hoplimmade småsten, som Trafikverket kallar asfalt. (OBS att stenarna ofta, mot reglerna, ligger uppåt 3 cm i diameter.)
"Pender": Å alla dem som köper en kombi gör det för att de behöver mer utrymme!
Ofta p.g.a att man har hund eller små barn och därav då även barnvagn. ( Fungerar t.e.x inte med hundbur )
Denna lasttröskel tillför inget,därav min kommentar.
Octavia hade absolut varit en favorit för mig annars.
I nya numret utav Vib nämnde man inte ens detta irritationsmoment något särskilt.
En del nya bilar lutar ganska mycket över bakluckan men är ändå rymliga....( se t.e.x Megane )
Skall idag kika på nya Mondeo och rymligare än så blir det inte om man vill fortsätta att köra "kombibil".
99g per km är gäller inte för kombin. Där gäller 109g. Förbrukningen som anges av VIB 0,44L/mil ger ca 114g per km. Förvirringen är total.
Mistro, håller inte med. Tror många av de som köper kombi har måttliga och sporadiska behov av utrymme.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.