Peugeot 508 SW e-HDi är en stor, miljöbilsklassad kombi med många sympatiska egenskaper. Vi pekar ut plus och minus.
Läs hela testet av Peugeot 508 SW e-HDi i Vi Bilägare nummer 10/2011, där den ställs mot Skoda Superb GreenLine. Tidningen finns i butik från 5 juli och kommer till prenumeranter från 29 juni.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 SW?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ca 1kr/mil extra!
men vad är milkostnaden för de bilar som har underhållsfritt filter som ej ska behöva bytas.
Hur länge håller dessa?
Är det inte Peugeot som tar loss filtret och spolar rent det istället för att byta, sedan fungerar det 12.000 mil till ??
Tveksamt liten dåligt synlig blinkers till en så stor bil, snudd på trafikfarligt.
I övrigt inget speciellt som sticker ut, medelmåttigt, utslätat, allt ser likadant ut som i många andra bilar, tråkigt.
Peugeot har på sin höjd gjort tre eller fyra detaljer på egen hand, resten är gammal skåpmat man plockat lite här och var.
Man försöker få det att se lyxig ut men det ser snarare ut som just ett försök.
Den misslyckas fullständigt med att dölja sitt vardagliga oglamorösa ursprung.
En av de dummaste sakerna är genomlastningsluckan i baksätet som är betydligt smalare än armstödet, vad är det för idiotisk ide?
Sånt kan ju driva en till vansinne när man ska lasta något och ser hur korkat det är gjort.
Och facken i golvet bak tror man är lika breda som luckan i golvet, men när man öppnar luckan visar sig den vara fejk, utrymmet under luckan är bara lite över hälften så brett som man tror, under andra halvan är det vanligt golv.
Inte heller fällningen av ryggstöden är något nytt precis.
Och som den romerske politikern Cato alltid sa ”För övrigt anser jag att Dieseln bör förstöras”.
Vad är det ni snackar om? Peugeot 508 är till för att köras och skönare bil på små/motorvägarna får man söka länge efter? Mobilen bör ställas i sin ställning och inte ha löst sittande men samma fel i varje bil att man inte tänkt på hur och var navigatorn/mobilen) installeras och var kablarna skall dras. Partikelfiltret går att spola om den är likadan som förut och dieselmotorns extra Nm är ju nog det de flesta vill betala extra för i varje fall? Trött på tråkiga bilar, den här fick i varje fall mej att le och det är inte illa det!
today tomorrow toyota !
Läste i nya tidningen nu om testet på nya 508:an och ännu en gång så jämför man MCP lådan med en DSG låda, ni som gör testerna borde väl vara liet mera pålästa att det går ju inte att jämföra en DSG låda som är gjord för racing som ska växla fort och ryckfritt mot en halvautomat som ska spara på dropparna.
Så någon rättvis jämförning är det verkligen inte.
Sen att Skodan vann testet är man verkligen inte förvånad över, finns det någon tidning som prisar en Peugeot? Skulle tror att Skodan skulle vinna var redan bestämt innan testet ens börjat... Tex finns nog ingen test som tex Passaten är med i utan att vinna.
Jämför bilen och inte märket.
Jag är faktisktnhelt benägen att hålla med Peugeot-pär i väldigt många tester där någon av VAG koncernens bilar ställs mot andra så utses oftast VAG. Sedan detta med växellådorna DSG må vara mjuk och fin men den har en urusel kvalitet och är väldigt dyr att repa vidare så erbjuder ju VAG endast 2 års nybilsgaranti så msn bör vara beredd på att hosta upp pengar om man behåller bilen en längre tid.
När har en DSG blivit mjuk och skön när man vill sakta gå framåt eller backa? En sak är säker att till frugan skaffar jag inte en bil som man inte kan backa exakt med eller sakta glida framåt. Tacka vet jag en tiptronic!
Själv har jag telefonen i bröstfickan - utmärkt plats! Fast man måste ju ha en bröstficka förstås.
Ska man åka riktigt bekvämt är det franska bilar som gäller, snacket om några centiliters bränsleförbrukning hit eller dit är inget annat än trams!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.