Opel hade inte räknat med att Mokka skulle bli en sådan succé och har därför fått öka produktionen. Vi pekar ut plus och minus.
Klicka på videofönstret för att starta filmen.
Läs hela testet med Opel Mokka i Vi Bilägare nummer 6/2013. Där ställs bilen mot Opel Mini Countryman och Volvo V40 Cross Country.
Tidningen utkommer i butik den 23 april, men prenumeranter får den redan under vecka 16. Klicka här för att teckna en prenumeration.
Diskuterea: Vad tycker du om Opel Mokka?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även ViB har anmärkt på hård och stötig gång. Gissningsvis körde man på dubbfria 17-tums vinterdäck med 60-profil. Sommardäcken bör vara ännu värre, 18-tums med 55-profil. 60-profil tycker jag dock inte låter så extremt. Kommande Chevrolet Trax har 16-tumsdäck med 70-profil. Jag vet inte heller om den får samma chassisättning. Skulle vara intressant med en jämförelse ur komfortsynpunkt Mokka/Trax när den senare blir tillgänglig. Billigare och bekvämare?
soptunna utan fjädring är oxå stabil o säker på landsväg men ack så stötig
Varför testa sämsta versionen, med sämsta motorn, sämst ljudkomfort och sämsta fjädringen som dessutom är 18 000 dyrare än den bästa versionen?
Finns det en tanke med detta val?
Att 1.7 är en motor som endast totala idioter skulle köpa är allmänt känt sedan minst 5 år tillbaka.
Mer intressant hade ju varit att få veta hur bra det bra alternativet är.
Varför vägra testa bensinbilar?
1.4 T är en av marknadens energieffektivaste bensinmotorer, så nära en diesel man kan komma, med de i särklass renaste avgaserna och betydligt lägre utsläpp av partiklar än någon annan motor enligt ams. stora test av 25 modeller.
En så attraktiv motor hade varit motiverat att testa för att se vad den kan erbjuda - till lägre pris – istället kör man gammalt skräp och talar om det alla redan vet – väldigt nödvändigt.
Om Mokka är sådan succé, varför ser man inga i Sverige? Den har varit ute på marknaden flera månader i Sverige, men jag har fortfarande bara sett den i reklamutskick i min brevlåda - ingen på vägarna.
Nej, detta är ingen bil för mig. Jag tycker den är för dyr och har för litet och oflexibelt bagageutrymme. Dessutom har den knappt någon förhöjd markfrigång jämfört med en vanlig bil. Jag ser istället fram emot de sydeuropeiska konkurrenterna som lanseras under sommaren, de tycks för mig vara närmare det jag önskar.
Jag såg faktiskt en Mokka i helgen.....får se hur lång tid det tar innan jag ser en till..
Först såg jag inte vad det var, men sen såg jag Opelmärket och tänkte: *Javisst ja, det är ju den där succen.....*
Att Mokka och flera andra Opelmodeller gör succe i Europa är ett faktum. Trögheten i Sverige stavas till SAAB. Saab styrde GM Nordiska/Sverige i 20 år och dom hade inga ambitioner att sälja Opelbilar...Kommer att ta år att bygga upp en fungerande organisation igen.
Nu har ju Opel inte bara uppnått säljmålen utan faktiskt överträffat dom och tvingats öka produktionen, det får man faktiskt kalla succé.
Om XC40 hade en årsvolym motsvarande dom förhandsbeställningar (40 000st) som lagts på Mokka hade det varit en braksucce för volvo som räknar med att sälja ca 17000st/år. Men just nu förknippas väl Volvo mest med flopp.
AL din statistik och "asymmetrisk information" är väl för böveln igen intresserad av . Vilket skitsnack.
Opel gör succe och Volvo floppar, det kan du inte ändra på hur mycket det än svider för dig. Punkt.
Nog med krut lagt på ditt svammel.
AL, du menar väl inte på fullt allvar att du jämför Mokka med XC40?
Det är ju den korkade jämförelsen ViB också gjort.
XC40 ska ju jämföras med andra tvåsitsiga bilar med nödsäte bak.
Mokka är ju ett under av rymlighet i den jämförelsen.
Upprepar det jag skrev.
"Nog med krut lagt på ditt svammel".
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.