Kia Picanto ger bra valuta för pengarna – men den är långt ifrån så snål som utlovat. Vi pekar ut plus och minus med modellen.
Läs testet av Kia Picanto i Vi Bilägare nummer 18/2012, där ställs bilen mot konkurrenterna Toyota Aygo och Skoda Citigo. Tidningen utkommer i butik den 20 december, men prenumeranter får den redan under vecka 50.
Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet.
Se också:
Skoda Citigo: Plus och minus
Toyota Aygo: Plus och minus
Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ligger den riktiga förbrukningen säg 10-15% över den angivna så borde kunderna ha rätt till ersättning, för du har ju som kund blivit lurad att köpa en produkt med specifikationer som tillverkaren vet inte stämmer.
Här skulle tidningar som t.ex. Vi Bilägare också göra en insats genom att avråda till köp för de bilar som har allt för stor differens mellan angiven och uppmätt förbrukning.
Och eftersom det i vissa fall rör sig om en ökad förbrukning på 40% och därutöver så är det mycket pengar som bilisten luras på.
Spritmonitor.de visar Kia 0,57 l/mil, VW Up 0,55 l/mil avrundat. Kia har några hästkrafter mer. Inte är bränsleförbrukningen hos Kia så mycket att bråka om i sig, men det är ju skamligt om de snor åt sig kunder på VWs och Skodas bekostnad, om nu någon väljer Kia för de bättre siffrornas skull. Känner man sig lurad kan man trösta sig med att man från årsskiftet kanske kan lura staten på några kronor skatt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.