Nästa artikel
Fem Volvo som aldrig blev av
Webb-tv

Fem Volvo som aldrig blev av

Publicerad 20 april 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Bland de hundratalet fordon som är utställda på Volvos museum i Göteborg finns ett antal unika prototyper som aldrig blev verklighet. I den här filmen tittar vi närmare på fem bilar som aldrig kom i serieproduktion.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Läs om vårt besök på Volvomuseet i Vi Bilägare nummer 6/2013. Där besöker vi även Saabmuseet.

Tidningen utkommer i butik den 23 april, men prenumeranter får den redan under vecka 16. Klicka här för att teckna en prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Volvomuseet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-22 14:50
Focus

Lika intressant som SAAB-museet men så länge Volvo lever kvar, kommer nog största intresset finnas kring SAAB-museet.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-23 11:59
Mistro

Mest intressant eller kanske mer tragiskt är att Volvo inte förstod då år 2000 hur nära man var en väldigt bra familjebil oavsett drivlina.
Tydligen förstår man det fortfarande inte och för mig är det helt ofattbart att Volvo inte kan bygga småbilar,MPV eller enklare"hantverkarbilar" typ Caddys.

Gärna opraktiska och trånga "kombibilar" för de som gillar dessa men varför är det så svårt att utöka programmet och sin målbild när det dessutom finns mängder med facit på denna framgångs saga?
Tror tyvärr att utav Volvo på personbils sidan så återstår det just bara ett museum om man inte vill/kan bredda sig.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:03
saabnisse

Jag håller helt med dig Mistro, man hade chansen, men begrep inte att ta den.
I stället försökte man och försöker fortfarande med något man inte klarar, nämligen att bli "premium".
Premium hade man kanske kunnat bli 1953 med "Philip", men begrep det inte då.
Synd, då var det en snygg bil.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:49
Mistro

Ja,..det är nog en del på Volvo som ångrade att "Philip" aldrig blev verklighet för tänk vad en sådan modell hade fört med sig även om den bara hade sålts i Usa.
Själv gillade jag 164:an väldigt mycket p.g.a sin styrka och för sin tid all utrustning lyx och flärd men det var ju ändå 15 år senare och endast en blek variant utav vad man kunde ha presterat.
Att man sedan ersätter 164 med 264 och på så viss istället producerar en av de sämsta bilarna i Volvos historia rimmar dåligt med ordet lyxbil.

Denna galenskap fortsatte sedan under 15 år ( med hjälp utav 760 ) trots alla brister för att ens vara i närheten utav att likna en lyxbil.
( vem tusan tog beslutet om en V6? )
Trots bättre bilar efter -91 så var det för sent att försöka hänga på "lyxbilståget" ...( tack för det 850 ;) )
Sedan dess har det gått ytterligare 20 år men det envisa öknamnet "Traktor" fortsätter att låta sig höras och sådana är ju varken snabba eller i folkmun särskilt lyxiga.

Orättvist? ,...javisst men kanske ändå mer rättvist och ärligt Svenskt än att låta Volvo dö för att man försöker vara något som man aldrig varit?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.