Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.
Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av BMW 3-serie.
Se tidigare filmer:
Toyota GT86 – kandidat till Årets Bil 2013
Fiat 500L – kandidat till Årets Bil 2013
Hyundai i30 – Kandidat till Årets Bil 2013
Toyota Prius Plug-in Hybrid – kandidat till Årets Bil 2013
Audi A3 – kandidat till Årets Bil 2013
Chevrolet Malibu – kandidat till Årets Bil 2013
Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013
Hyundai Santa Fe – kandidat till Årets Bil 2013
Ford B-Max – kandidat till Årets Bil 2013
Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013
Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013
Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013
Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013
Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie?
Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.
För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.
Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Plus: Smidig att köra och att sköta, rymlig, välutrustad, garantier.
Minus: Stötig fjädring, värmepump för klimatanläggningen saknas.
Vad nytt? Laddhybridversion av Kias storsäljare
För vem? Vardagsbilisten med passande körmönster.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vetefan. Den har knappast blivit vackrare. Inredningen är fin dock. Förutom mugghållarna som är det dummaste jag någonsin sett.
Och whats up med det SINNESJUKT fjantiga Line-emblemet. "Sport" rakt upp och ner på en svart plastbit på sidan av en sån bil känns bara B. Hoppas den går att pille bort..
Utseendet är givetvis en smaksak, men i mina ögon är den nya bra mycket snyggare är föregående modell. Milsvid skillnad på inredningen!
Det går att slippa Lines-emblemet, precis som modellbeteckning på bakluckan, utan extra kostnad. Fult som stryk, så jag valde bort det på min Luxury Line.
Jag gillar 3-serien mer än 5-serien. Tycker att 3-serien är mera elegant och idag är väl utrymmet i bilen ganska bra?
Dock blir den ganska dyr om man vill kryssa i litet i tillbehörslistan och på grund av det tror jag inte att denna blir årets bil.
Vet förstås inte om prisbilden på bilen kollas vid valet av årets bil.
Rent utseendemässigt och körmässigt skulle den mycket väl kunna vinna.
Som vanligt inte mycket till presentation i den videosnutten.
Ska man kunna bilda sig en egen uppfattning om bilen gäller det att besöka bilhallen och kolla själv.
Men jag håller med om att den blir lite väl dyr när man plockar på det man vill ha.
Sedan var det ju kul att den nästan hänger med min gamla 9-5, fast den gör det ju med mindre förbrukning förstås!
En uppdatering av den tidigare modellen, inte särskilt spännande. En duglig bil. Lite för dyr för medel-europén och därför vinner den inte. Premiumbilar brukar inte vinna Årets bil.
Uppdatering av tidigare modellen är det väl ändå inte. Helt ny bil, mycket större.
Ah ska komma ihåg det den dagen jag har en 500'ing över ;)
Nä men håller med. Vissa bilar, tex Volvo-kombi,ser bra nakna ut utan emblem. Men BMW... Speciellt 3-serien ser ju inte emplemen inte kloka ut. Inte på E90 iallafall. De har inte gått efter gyllene snittet eller nåt, mest klämt in 3**-sifforna mellan mitten och hörnen nånstans där de fick plats :p Ser knappt ut att sitta rakt ens en gång :P
Roger Skagerström: Bilen har en 0:- option för att plocka bort lines emblemen. Se till att kryssa i om du ska beställa. :)
Själv hatar jag alla form av emblem på bilen förutom tillverkarloggan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.