Vi Bilägare fortsätter vår serie klassiska bilreklamfilmer. Näst sista delen: Honda S600.
Här en japansk film som visar ett av Hondas första steg mot att bli en biltillverkare: Honda S600.
Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?
Utöver den fyrcylindriga förbränningsmotorns 175 hästkrafter har Rav4 två elmotorer på 120 hk/202 Nm respektive 54 hk/121 Nm där den senare driver bakhjulen. Elmotorerna ger en omedelbar vridmomentsknuff. Den steglösa automatlådan gör att det inte blir något slirande eller tvekande när ekipaget ska iväg. Precis som i elbilen upplever man sig vara mindre i vägen för sina medtrafikanter jämfört med de konventionella drivlinorna. Körningen är bekväm, men vid kraftig acceleration och finmanövrering blir motorn surrig.
Även med tillkopplat släp går det att köra kortare sträckor på el. Används bromskraftsåtervinningen mer utstuderat går det sannolikt att putsa förbrukningssiffran något.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att seriefiguren Spirou körde en sån, fast en cabriolet, en Honda S800.
Det märkligaste med den här bilen var väl separatfjädrade hjul runtom, med den inkapslade kedjedriften av vardera bakhjulet.
Japp, kedjedriften var märklig. Men motorn en juvel; R4 med dubbla överliggande kamaxlar och 4 förgasare. Se där vad motorcykelarvet kan göra.
Gamla japaner, mums!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.