Dyr bensinnota

Modell
Årsmodell
2004
Beskrivning av problemet
Vi köpte en alldeles ny i Juni 2004 och då rostskyddsbehandlade vi den hos Dinitrol för att se om det gör någon nytta, detta får ju framtiden utvisa. Det är den första nya bil vi någonsin köpt så om en tio-femton år kan man sätta sej och räkna för att se om det var ekonomiskt försvarbart.

Vår bil är regelbundet servad hos auktoriserad hyndaiverkstad. Vi fick höger och vänster bromcylinder bak utbytta på garantin, dom hade börjat läcka, detta var 2006. Enligt verkstaden så var det ett vanligt fel och gjordes mer eller mindre i förebyggande syfte. Det kunde kanske vara intressant att veta om fler råkat ut för detta, en del kanske inte ens har informerats om att det är gjort. Vi hade inget märkt så tack till verkstaden för att man åtgärdade det.

Det vi definitivt inte är nöjda med är bränsleförbrukningen, den är inte i närheten av den tekniska informationen vi fick innan köpet. Jag har påpekat detta vid ett par tillfällen och verkstan har "kollat" motorn men allt är rätt. Jag körde 22 mil i endast 90 kilometer i timmen på E-6:an för att testa, Det gick inte att komma ner i den förbrukning som Hyundai angett.

Hyndai Sverige kunde bara beklaga och sen var det inte mer med det. Efter tre års Atos-körande så ligger vi i snitt ca 1 dl över deras information. Vi bor på landet (lite stadskörning), använder motorvärmare, sällan behov av ac och kör knappast "sportigt" med den bilen. Detta har gjort att bensin-ekonomin inte har hållt och vi har gått back ca 1500-2000 kr/år. När det gäller bensinförbrukningen på bilar så skulle det finnas ett oberoende testorgan, (ungefär som krocktesterna) så att man verkligen kan göra jämförelser. Den låga bensinförbrukningen var ett av argumenten som gjorde att vi valde Atos'en

Mats Andersson
Lösning på problemet
Anmälan gjord på web-redaktionen, på begäran av anmälaren.
/Torsten Björklund
web.red
Vi Bilägare
Övriga kommentarer
Vår gamla Opel Corsa gick betydligt snålare.