VW Golf IV, 6000 mil, otaliga fel

Modell
Årsmodell
2001
Beskrivning av problemet
Låskistor för centrallås krånglade vid leverans; åtgärder tog ett år.

Totalt motorhaveri pga kamremshjul av plast vid 5000 mil; >30.000 i rep kostnader. Din Bils verkstad deklarer stolt att man nu bytt ut plastdrevet mot ett av metall; jag kommenterar omedelbart "så det var alltså ett konstruktionsfel och bilarna borde ha återkallats"; Din Bils representant blir genast knäpptyst... Jag erfar senare att problemet med plastdrevet är vanligt på Golf av denna typ.

Flexröret för avgassystemt brustet vid 5500 mil - Din Bil kan bara byta ut hela avgassystemet inkl katalysator för 16.000kr. Avgasfirman byter flexrör för 2600...

Startmotorn tjuter vid start, bytes vid 6000 mil...

Stolsitsvärmen gav upp efter 3 år...

Bromsarna slits ojämnt...
Lösning på problemet
VW verkstäderna har blivit artiga idag och kvaliten är bättre, men ack så dyra de är. Fristående verkstäder är ett lotteri åtminstone i Stockholmsområdet. Jag har prövat det mesta.
Övriga kommentarer
VW har klara problem med kvaliteten på konstruktion, och åtgärdande av fel. VW skickar kostnaderna vidare till konsumenten via dennes motorskadeförsäkring (som vi alla betalar för).