406 Hdi Antipollution Fault
Modell
Årsmodell
2001
Beskrivning av problemet
Motorvarningslampa tänds både nu och då åtföljt av Antipollution Fault i displayen. Ibland går motorns effekt ner, ibland inte. Motorvarningslampan tänds och släcks några ggr per vecka för att sen upphöra i någon vecka varpå samma procedur upprepas....
Lösning på problemet
Felsökt av Peugeotverkstad för över 3600 kr. Byte av luftmassemätare a´2000 kr utan resultat. Slutligen via tips från annan Peugeotverkstad bytt vaccumklocka till luftspjäll i insuget. Fungerade i några dagar tills nästa fel inträffade. Har efter många bedrövelser troligen konstaterat att felets ursprung denna gången var glappkontakt till bränslepumpen i tanken, vilket i sin tur drog igång ett antal extra felkoder. Har tröttnat på Peugeot och tänker byta märke såväl som serviceverkstad. Är inte ett skit intresserad av att betala för undermålig kompentens på dieselsidan. Peugeotverkstäderna borde själva utbilda sin personal och inte låta kunderna stå för kostnaderna för utbildningen genom att låta mekanikerna testa sig fram på kundbilarna.
Övriga kommentarer
Överdrivet känsligt varningssystem i bilen. För mkt el/vacuum-styrning av motorn och övrigt tekniktrams som Peugeot mfl inte har kompetens nog att integrera i bilen. En litet överskridet värde någonstans kan dra igång en kedja på 15-20 st olika felkoder.
Kopplade bort delar av vacuumstryrningen till motorn och fick en betydligt rappare motor som dessutom klarade SBPs test utan problem. Varför i helvete bygga in en massa skit i bilarna som inte behövs. Har märkesverkstäderna verkligen så svårt att få ekonomin att gå ihop så att biltillverkarna måste bygga in fel i bilen redan på konstruktionsstadiet.
Det har blivit för mkt eltrams i bilarna. För 20-30 år sedan funkade bilarna mycket bättre, drog endast marginellt mer bränsle, men var extremt mkt enklare att laga. Jag tänker "byta upp" mig till en välvårdad bil tillverkad innan 1990, helst utan katalysatorrening och ABS-trams.
Kopplade bort delar av vacuumstryrningen till motorn och fick en betydligt rappare motor som dessutom klarade SBPs test utan problem. Varför i helvete bygga in en massa skit i bilarna som inte behövs. Har märkesverkstäderna verkligen så svårt att få ekonomin att gå ihop så att biltillverkarna måste bygga in fel i bilen redan på konstruktionsstadiet.
Det har blivit för mkt eltrams i bilarna. För 20-30 år sedan funkade bilarna mycket bättre, drog endast marginellt mer bränsle, men var extremt mkt enklare att laga. Jag tänker "byta upp" mig till en välvårdad bil tillverkad innan 1990, helst utan katalysatorrening och ABS-trams.