Däckbyte
Årsmodell
2012
Beskrivning av problemet
Bytte från odubbade vinterdäck till dubbade på en av de större däckkedjorna. Dagen efter ser jag att ett däck har punkterat. Blåser upp det igen och kollar tryckförlusten = 0,5 kg första halvtimman. Har granskat däcket men hittar ingen spik eller dylikt. Åker till närmsta däckfirma. Det visar sig att ventilen inte var helt inskruvad vilket var orsaken till läckan. Eftersom jag hade kört en kort sträcka efter bytet hände inget. Hade jag kört en längre sträcka vet man inte hur det hade kunnat gått.
Detta väcker två funderingar kring rättsläget.:
1) Finns det något lagrum som kan åberopas för sådana här och liknande fel om olyckan skulle vara framme.
2) Finns det undersökningar eller haveriutredningar gjorda som fokuserar på olyckor som inträffat p g a felaktiga reparationer?
Detta väcker två funderingar kring rättsläget.:
1) Finns det något lagrum som kan åberopas för sådana här och liknande fel om olyckan skulle vara framme.
2) Finns det undersökningar eller haveriutredningar gjorda som fokuserar på olyckor som inträffat p g a felaktiga reparationer?
Lösning på problemet
Mer fokus på utredning av felaktiga reparationer roll i olyckssammanhang och varför också inte felkonstruktioner, t ex stötdämpningsfjädrar som brister och skär in i däcken.
Övriga kommentarer
Däckfirmans ansvarige kunde inte tackla frågan utan anklagade att den andra (närmaste) däckverkstaden som ha menade hade missuppfattat det hela eller vridit sönder ventilen när de åtgärdade felet. Eller också var ventilen felaktig så den gick sönder av sig själv.
"Sån't händer".
"Sån't händer".
Modellbenämning
GoodYear