Rost i bromsrör. bak.

Modell
Årsmodell
2004
Beskrivning av problemet
Längs en sträcka på ca 1 meter med början där bromsrören för vänster respektive höger bakbroms lämnar bakvagnen framför/innanför vänster bakhjul och fram till en orginal skarv strax bakom förarstolen har båda bromsrören kraftiga korrosionsangrepp. Mindre, jämnt fördelad, påbörjad korrosion längs med restrerande bromsrör i hela bakvagnen. (har bilder)
Lösning på problemet
Vid förfrågan hos BMW aktoriserad verkstad vad det skulle kosta att reparera fick jag veta att det skulle kosta mellan 6 och 8 tusen kronor. Garanti eller försäkring täckte visst inte detta. Bromsrören var lindade 2-3 varv runt bakvagnen så hela rasket måste ju ned för byte.. Jag bytte ut det värst korroderade rören själv för ca. 400 kronor och blåste på med rostskydd på resten. Vad skall man göra?.. 6 till 8 tusen oförberett har jag inte råd med.
Övriga kommentarer
Jag måste nog erkänna att jag är rätt förbannad. Jag trodde i min dumma enfald att då man köper en bil tillverkad på 2000-talet, i mitt fall en modern och snygg BMW 525 Touring från 2004, att man skulle få slippa sån här skit. Jag frågade på verkstaden varför man inte redan från fabrik monterar bromsrör som inte korroderar, tex. kopparnickelrör och fick till svar att då de själva varit i kontakt med generalagenten angående denna problematik, fick de till svar att BMW inte anser att Sverige är en tillräckligt stor marknad för att genomfära en sådan åtgärd. Inte tillräckligt stor marknad?? Var och varannan bil är ju en BMW nu för tiden.. Men visst är det märkligt? Detta gäller ju samtliga biltillverkare som säljer bilar till nordiska länder, även SAAB och Volvo. Biltillverkare gapar helt ogenerat vitt och brett om hur otroligt säkra, bra och fantastiskt bränslesnåla de är, inte minst om viket bra rostskydd de har... men när det kommer till kritan, bromsarna.. det vi är allra mest beroende av för att få stopp på våra bilar, rostar bromsrören sönder lika snabbt som på vilken billig skitbil som helst. Mycket märkligt. Vi lagstiftar ju om både det ena och det andra i Sverige -För säkerhets skull! Varför lagstiftar vi inte om att bilar som säljs hit förses med broms/hydraulrör som inte rostar sönder? Varför lagstiftar inte EU? Mycket kan man stå ut med.. bilar rostar i sverige.. så är det väl... men det är så jäkla tragiskt när bromsrör forfarande helt hjälplöst rostar bort.

Hur länge skall vi lyssna på biltillverkare som urskuldar sej med att de minsan inte har dessa problem i hemlandet?
Modellbenämning
BMW 525i A Touring