Styrservot slutar utan förvarning att fungera
Modell
Årsmodell
2006
Beskrivning av problemet
I min Opel Zafira 1,9 CDTI från 2006 har generatorn pajat två gånger, första gången efter ca 2 år (5000 mil), andra efter ca 5 år (11000 mil). Den första symtomen var båda gångerna att servostyrningen slutade fungera så att bilen blev VÄLDIGT trögstyrd. Ingen varning, inga lampor som tändes och inga andra tecken på att något var fel.
För mig har det båda gångerna skett i långsam stadstrafik, jag är dessutom ganska stark så det har inte lett till några allvarliga incidenter. Helgen innan det hände andra gången var min särbo ute på långtur med barn i bilen, det kunde ha slutat på en åker eller i en bergvägg om felet inträffat då, och inte som nu skedde dagen efter de kom hem.
För mig har det båda gångerna skett i långsam stadstrafik, jag är dessutom ganska stark så det har inte lett till några allvarliga incidenter. Helgen innan det hände andra gången var min särbo ute på långtur med barn i bilen, det kunde ha slutat på en åker eller i en bergvägg om felet inträffat då, och inte som nu skedde dagen efter de kom hem.
Lösning på problemet
Kundmottagaren hos den auktoriserade märkesverkstan visste direkt vad det handlade om och efter lite snack sa han att det är ett vanligt fel på bilar med 1,9 CDTI-motorn, både Opel och Saab. Han visste däremot inte varför det händer eller vad ni gjort för att förhindra att det händer igen. Med lite sökande på nätet hittar man mängder av Opel och SAAB med 1,9 CDTI motor som bytt generator en eller flera gånger.
Generatorbytet kostar drygt 14 000 kronor, 10 000 för generatorn och 4 000 för jobbet. Om jag förstått det hela rätt är den nya generatorn precis likadan som den som brunnit upp två gånger på 11 000 mil. Jag gissar därför att det kommer att hända igen om sådär 5-6 000 mil, det blir drygt 2 kronor milen i generatorkostnad.
Jag bad att få den trasiga generatorn och kunde efter 5 minuters undersökning konstatera att det enda felet var kortslutning i en av de sex dioderna i likriktarbryggan. Jag påtalade det för mekanikern som sa att de alltid byter hela generatorn när den inte fungerar. Efter lite diskussion sa han att han om det varit hans egen bil givetvis lagat generatorn för en bråkdel av kostnaden för en ny, men att de inte gör så på märkesverkstan.
Generatorbytet kostar drygt 14 000 kronor, 10 000 för generatorn och 4 000 för jobbet. Om jag förstått det hela rätt är den nya generatorn precis likadan som den som brunnit upp två gånger på 11 000 mil. Jag gissar därför att det kommer att hända igen om sådär 5-6 000 mil, det blir drygt 2 kronor milen i generatorkostnad.
Jag bad att få den trasiga generatorn och kunde efter 5 minuters undersökning konstatera att det enda felet var kortslutning i en av de sex dioderna i likriktarbryggan. Jag påtalade det för mekanikern som sa att de alltid byter hela generatorn när den inte fungerar. Efter lite diskussion sa han att han om det varit hans egen bil givetvis lagat generatorn för en bråkdel av kostnaden för en ny, men att de inte gör så på märkesverkstan.
Övriga kommentarer
Jag kontaktade Opel Sverige för att få svar på två frågor. Dels hur de resonerat när de beslutade att inte återkalla bilar med 1,9 CDTI motor för att åtgärda det allvarliga konstruktionsfel som gör att styrservot plötsligt, utan förvarning, upphör att fungera. Dels vad de gjort för att de bilar de reparerar efter att styrservot slutat fungera inte ska få samma problem igen. Jag bad också om att få kopior på beslutsprotokoll och åtgärdsplan.
Kundservice fungerade exemplariskt vilket är mer än jag kan säga om regionchefen som kundservice bad svara på frågorna. Han besvärade sig inte ens att kontakta mig utan överlät till kundservice att ringa upp mig och ge svaret på telefon. Jag bad dem maila över det och det löd som följer:
"Gällande vilken generator som sitter i bilen idag så är det ingenting vi kan svara på. Alla Opels produkter har en fortgående produktutveckling och om ett produktionsfel upptäcks utför Opel en Recall. Vi har tyvärr ingen möjlighet att förse dig med de dokument du efterfrågat."
Goddag yxskaft!!!
Att generatorn går sönder och att den första symtomen på detta är att det i princip inte går att styra bilen är väl just ett sånt konstruktionsfel som borde föranleda en recall...
När jag sen också fått veta att det är för att prioritera andra strömförbrukare som sytyrservot medvetet stänger av sig när spänningen sjunker kan man ju dels undra vilka som behöver strömmen bättre, dels om man inte kunde kosta på sig att tända en varningslampa på instrumentpanelen för att tala om att man stängt av styrservot...
Kundservice fungerade exemplariskt vilket är mer än jag kan säga om regionchefen som kundservice bad svara på frågorna. Han besvärade sig inte ens att kontakta mig utan överlät till kundservice att ringa upp mig och ge svaret på telefon. Jag bad dem maila över det och det löd som följer:
"Gällande vilken generator som sitter i bilen idag så är det ingenting vi kan svara på. Alla Opels produkter har en fortgående produktutveckling och om ett produktionsfel upptäcks utför Opel en Recall. Vi har tyvärr ingen möjlighet att förse dig med de dokument du efterfrågat."
Goddag yxskaft!!!
Att generatorn går sönder och att den första symtomen på detta är att det i princip inte går att styra bilen är väl just ett sånt konstruktionsfel som borde föranleda en recall...
När jag sen också fått veta att det är för att prioritera andra strömförbrukare som sytyrservot medvetet stänger av sig när spänningen sjunker kan man ju dels undra vilka som behöver strömmen bättre, dels om man inte kunde kosta på sig att tända en varningslampa på instrumentpanelen för att tala om att man stängt av styrservot...
Modellbenämning
Opel Zafira 1,9 CTDI