Fönsterhissarna vid öppning och stängning av dörr
Modell
Årsmodell
2010
Beskrivning av problemet
När man öppnar dörrarna, låser eller låser upp bilen finns en funktion med fönsterhissarna som beroende på vad man gör sänker eller för upp fönstret ca 1 cm och går då under den gummilist som sitter ovanför. Jag vet inte vad detta kallas, antar att det kanske heter komfortöppning eller nåt sånt. Det är väl meningen att om någon sitter kvar i bilen och en annan stänger dörren så ska man slippa känna tryckvågen i öronen som bildas eftersom dagens bilar är så täta. Idén är väl bra och det är väldigt snyggt och sportigt med karmlösa dörrfönster, MEN när tempraturen ligger under 0 grader och det fryser på, så funkar det inte. Antingen har fönstret fryst fast och åker inte ner denna ca 1 cm. Man öppnar ju dörren såklart ändå eftersom man ska iväg, men man sliter ganska kraftigt på gummilisten ovanför. Eller så åker fönstret ner men inte upp när man ska köra iväg med bilen. Blir ju lite väl dragit så att säga. Man får lösa problemet genom att tvinga ner eller upp fönstret med fönsterhissarna. Mekaniken i dörren för dessa har jag erfarenhet är av plast vilket kanske inte ger vika i en splirrans ny bil, men håller de flera tusen mil?! I min gamla bil åkte fönstret ner i dörren! 2 problem alltså.
Lösning på problemet
Bilen är underbar att köra och har alla små coola finesser, men detta fel som inträffar när tempraturen är under 0an, vilket den är ganska stor del av året i vårt land, gör att bilen inte fungerar alls bra i vinterväder. Skippa karmlösa sidofönster eller ta bort funktionen som jag har beskrivit. Använd nåt vettigare än plast för fönsterhissmekaniken.
Övriga kommentarer
Kan kännas som ett finkänsligt problem, men när man är uppe tidigt och ska till jobbet vill man inte hålla på och krångla med något sånt här. Detta ska bara funka. Känns som bilen hör hemma endast i medelhavsländer.
Modellbenämning
Volkswagen Scirocco TSI160