Opel Insignia ryckig acceleration problem
Modell
Årsmodell
2010
Beskrivning av problemet
Gällande fabriksny Opel Insignia Sportstourer Cosmo 2,0T, 2010. Motor A20NHT
Opel´n rycker vid låg fart och lågt varvtal då man accelererar. Responstiden vid samma förhållanden är lång till ordentlig acceleration då man ger gas. Då turbon går in avtar ryckigheten.
Samma ryckningar finns då man har aktiverat farthållaren och accelererar med farthållarens "joghjul".
Vid körning med släpvagn (utan last , typ Preem´s största hårdkapell) och farthållaren aktiverad, samt förhållanden om under 80km/h på femmans växel rycker det mycket kraftigt och ihållande, så pass mycket att jag tvingas avbryta accelerationen. Vid avaktivering av farthållaren och manuell gasgivning rycket det ej i nämnt driftsförhållande.
Opel´n rycker vid låg fart och lågt varvtal då man accelererar. Responstiden vid samma förhållanden är lång till ordentlig acceleration då man ger gas. Då turbon går in avtar ryckigheten.
Samma ryckningar finns då man har aktiverat farthållaren och accelererar med farthållarens "joghjul".
Vid körning med släpvagn (utan last , typ Preem´s största hårdkapell) och farthållaren aktiverad, samt förhållanden om under 80km/h på femmans växel rycker det mycket kraftigt och ihållande, så pass mycket att jag tvingas avbryta accelerationen. Vid avaktivering av farthållaren och manuell gasgivning rycket det ej i nämnt driftsförhållande.
Lösning på problemet
Jag reklamerade felet första gång i aug. -10. fick till svar från Kronobergs Bilaffär i Ljungby att de tagit kontakt med Opel i Tyskland och Opel där sa att de kände till problemet och höll på med en lösning, som skulle komma efter att deras semester var slut.
Det finns ännu ingen lösning och Opel Sverige säger genom deras servicerådgivare (CCDM Opel Sverige) att detta inte har någon prioritet sett till adderad reklamation med farthållare som hoppar ur. Kronobergs Bilaffär har genom VD´n där sagt att de inte tar tillbaka bilen, vilket är mitt krav eftersom detta ärende drar ut på tiden för långt.
UPPDATERING 2011-01-27:
Jag känner mig riktigt ledsen över att Opel tvärnekar till åtgärdande då felet är riktigt markant. Letade därför upp ett forum där man diskuterar olika fel på bilar frekvent, bl.a. Opel Insignia. Forumet heter motor-talk.de. Användaren DJS4000 där talade om att just denna motorn varit tillbakakallad för något han kallade "medium-load stuttering", d.v.s. ryckig acceleration då man ger kring halv gas. Testade bil utefter detta driftsläge i alla sex växlarna och visst finns det ett tydligt "medium-load stuttering" även i driftslägen (andra varvtal och växlar) som jag inte innan upptäckt. Mailade även in svaret jag fått från forumskribenten till Kronobergs Bilaffär, som efter någon timme faktiskt ringde upp och bokade en tid för test av motorns vridmoment. Helt plötsligt kommer de med en vad jag vill kalla "efterkonstruktion". Nyss var det ju inget fel. Hur ska Opel ha det egentligen? Jag tolkar det hela som att jag fick in en femetta och avslöjade dem, återigen. Dock ska jag vidhålla hävning av köpet. En annan forumskribent sade att detta var typiskt Insignia-problem. DJS4000 skrev vidare att Opel-verstäderna försöker komma runt problemet då uppdateringen av aktuell motor A20NHT är krånglig och svår att genomföra. Kan detta vara anledningen att Opel ljuger och vägrar åtgärda?
UPPDATERING 2011-02-05
Fick till svar då jag hämtade bilen från Opel-verkstaden igår att de hade testkört och samtidigt "spelat in" körningen och sänt denna till Opel i Tyskland så att de kan kontrollera om fel föreligger. Jag frågade samma Opel-personal som i aug. 2010 sade att han kunde känna den ryckiga accelerationen om felet kom fram nu vid den senaste testkörningen. Han svarade att han kanske kände det en gång under testkörningen men inte var säker. Otroligt konstigt då jag kan få fram den ryckiga accelerationen med lätthet. Jag upplevera att de fortsätter slingra sig. Skulle inte förvåna mig om de kommer att bruka inspelningen som försvar om jag tar bilen till oberoende testcenter, vilket kommer att ske inom kort. Dock hoppas jag att de finner felet och tar tillbaka Insignian utan att jag behöver gå till ARN.
UPPDATERING 2011-02-07:
Har nu med stor sannolikhet kunnat konstatera att Insignian´s karaktär gällande både bensinförbrukning och problem med den ryckiga accelerationen ändrades strax efter 8.500km. Plötsligt sjönk bensinförbrukningen med ungefär 2L/100km från dryga 12L till dryga 10L per 100km blandad körning. Samtidigt rycker Opel´n inte lika mycket längre i vissa av de lägen där den ryckte innan. Dock är den ryckiga accelerationen inte försvunnen ännu i alla lägena. Ovan har jag skrivit om när Opel spelade in körningen/motorns egenskaper. Detta skedde efter att jag märkte förändringen. Något är galet här! Frågan är bara vad?
Det finns ännu ingen lösning och Opel Sverige säger genom deras servicerådgivare (CCDM Opel Sverige) att detta inte har någon prioritet sett till adderad reklamation med farthållare som hoppar ur. Kronobergs Bilaffär har genom VD´n där sagt att de inte tar tillbaka bilen, vilket är mitt krav eftersom detta ärende drar ut på tiden för långt.
UPPDATERING 2011-01-27:
Jag känner mig riktigt ledsen över att Opel tvärnekar till åtgärdande då felet är riktigt markant. Letade därför upp ett forum där man diskuterar olika fel på bilar frekvent, bl.a. Opel Insignia. Forumet heter motor-talk.de. Användaren DJS4000 där talade om att just denna motorn varit tillbakakallad för något han kallade "medium-load stuttering", d.v.s. ryckig acceleration då man ger kring halv gas. Testade bil utefter detta driftsläge i alla sex växlarna och visst finns det ett tydligt "medium-load stuttering" även i driftslägen (andra varvtal och växlar) som jag inte innan upptäckt. Mailade även in svaret jag fått från forumskribenten till Kronobergs Bilaffär, som efter någon timme faktiskt ringde upp och bokade en tid för test av motorns vridmoment. Helt plötsligt kommer de med en vad jag vill kalla "efterkonstruktion". Nyss var det ju inget fel. Hur ska Opel ha det egentligen? Jag tolkar det hela som att jag fick in en femetta och avslöjade dem, återigen. Dock ska jag vidhålla hävning av köpet. En annan forumskribent sade att detta var typiskt Insignia-problem. DJS4000 skrev vidare att Opel-verstäderna försöker komma runt problemet då uppdateringen av aktuell motor A20NHT är krånglig och svår att genomföra. Kan detta vara anledningen att Opel ljuger och vägrar åtgärda?
UPPDATERING 2011-02-05
Fick till svar då jag hämtade bilen från Opel-verkstaden igår att de hade testkört och samtidigt "spelat in" körningen och sänt denna till Opel i Tyskland så att de kan kontrollera om fel föreligger. Jag frågade samma Opel-personal som i aug. 2010 sade att han kunde känna den ryckiga accelerationen om felet kom fram nu vid den senaste testkörningen. Han svarade att han kanske kände det en gång under testkörningen men inte var säker. Otroligt konstigt då jag kan få fram den ryckiga accelerationen med lätthet. Jag upplevera att de fortsätter slingra sig. Skulle inte förvåna mig om de kommer att bruka inspelningen som försvar om jag tar bilen till oberoende testcenter, vilket kommer att ske inom kort. Dock hoppas jag att de finner felet och tar tillbaka Insignian utan att jag behöver gå till ARN.
UPPDATERING 2011-02-07:
Har nu med stor sannolikhet kunnat konstatera att Insignian´s karaktär gällande både bensinförbrukning och problem med den ryckiga accelerationen ändrades strax efter 8.500km. Plötsligt sjönk bensinförbrukningen med ungefär 2L/100km från dryga 12L till dryga 10L per 100km blandad körning. Samtidigt rycker Opel´n inte lika mycket längre i vissa av de lägen där den ryckte innan. Dock är den ryckiga accelerationen inte försvunnen ännu i alla lägena. Ovan har jag skrivit om när Opel spelade in körningen/motorns egenskaper. Detta skedde efter att jag märkte förändringen. Något är galet här! Frågan är bara vad?
Övriga kommentarer
Jag har tyvärr mycket dålig erfarenhet av de ovan nänmda parterna (Opel) då de innan detta ärende ljugit mycket kring min tidigare Opel Vectra med servo problem (ryckningar) samt en kraftigt missljudande växellåda. De sa att de gjort en del justeringar för att avhjälpa felen. Dessa justeringar skulle visa sig inom 300-400 mil. Jag frågade tre av Opelrepresentanterna (samtidigt på plats) om de hällt "slick-oil" eller liknande i servon och växellådan. Det sa de att de inte gjort. Jag rinde upp en av dem dagen efter och förhörde mig om de ändå inte hällt i sådan olja (som man gör på gamla skramliga bilar). Han erkände att de gjort så. Jag spelade in samtalet och fick lögnen bevislig. Jag upplever att Opel fortsätter att köra sina lögner mot mig i flera ärenden, som nu med Opel Insignian. Opel tycker bl.a. att vissa reklamationer (läs fel) är "speciella egenskaper". När jag pressat dem lite på det här med speciella egenskaper så menar de plötsligt att absolut inga speciella egenskaper finns. Ändå återkommer ovan nämnd VD och säger att JAG är "speciell" eftersom jag är så noga med mina bilar. Det finns tyvärr mycket mer att skriva om detta. Jag är inte arg utan mer besviken samt ledsen och hoppas att Opel till slut kommer att göra rätt för sig
Modellbenämning
Insignia Sportstourer Cosmo 2,0T