Batteribyte aktiverar startspärr!
Modell
Årsmodell
2002
Beskrivning av problemet
Startbatteriet "tog slut" och orkade inte ens dra runt startmotorn. Köpte nytt, bytte och skulle starta. Felmeddelande "ENGINE IMMOBILIZER FAULT" i färddatordisplayen samt startspärrsymbolen på intsrumentbrädan lyser. Startmotorn drar runt, men inget bränsle & ingen tändning. Fjärrnyckeln fungerar inte heller.
Lösning på problemet
Verkar inte finnas någon, har hittat 10-tals föreslagna lösningar på nätet. Somliga rent av imbecilla. Men folk verkar få skrota sina bilar, ett fåtal har fått hjälp till en grotesk kostnad...
Övriga kommentarer
Peugeot andas inte ett ord om att detta kan hända. Handboken anger bara att man ska koppla ur batteriet om bilen ställs av längre tid, eller vid arbete med motorns elektriska delar. Jaha, sen är det ju kört! Om de byggt in ett sånt idiotsystem, så borde det ju finnas enkla lösningar för ägaren. Det verkar inte finnas NÅGRA lösningar. Nätet är fullt med folk i hela Europa som råkat ut för exakt samma sak som jag. Verkstäderna felsöker(!) och kodar om nycklar, utan framgång. Måste finnas ett ENKELT sätt att stänga av startspärren och sedan aktivera nyckeln igen (DET anger Hayne's hur man gör enkelt...) Jag menar, hur många biltjuvar börjar stölden med att byta batteriet i bilen? Verkar som om Peugeot inte vill att deras bilar ska köras längre än ett batteri håller, dvs 6-7 år...
Modellbenämning
Peugeot 406 ST 3,0 Sport