Saab 9-5 2,3t Vector -03
Modell
Årsmodell
2003
Beskrivning av problemet
Turbohaveri
Lösning på problemet
Turbon bytt på Bilkompaniet i Luleå.
Tack vare att maskinskadeförsäkringen fortfarande gällde (tom 10000 mil) så stannade kostnaden för mej på "bara" ca 4000:-
Tänk om det hänt 200 mil senare....
Tack vare att maskinskadeförsäkringen fortfarande gällde (tom 10000 mil) så stannade kostnaden för mej på "bara" ca 4000:-
Tänk om det hänt 200 mil senare....
Övriga kommentarer
Motorlampan tändes vid acceleration. Verkstaden konstaterade efter två felsök att turbon havererat. Bilen hade då gått "bara" 9800 mil. All service utförd helt enligt tillverkarens krav, dessutom på en och samma Saab-verkstad.
Dåligt av Saab att inte byta turbo på goodwill när tom deras eget folk anser att det beror på bla brister i vevhusventilationen.
Ett turboaggregat skall hålla längre! Har haft turbo-bilar av andra märken men aldrig haft några problem fast än bilarna rullat längre än så.
Det är dags att Saab tar sitt ansvar som dom gjorde med den förlängda motorgarantin vid sk sludge !
Tveksamt om det blir någon mer Saab !
Dåligt av Saab att inte byta turbo på goodwill när tom deras eget folk anser att det beror på bla brister i vevhusventilationen.
Ett turboaggregat skall hålla längre! Har haft turbo-bilar av andra märken men aldrig haft några problem fast än bilarna rullat längre än så.
Det är dags att Saab tar sitt ansvar som dom gjorde med den förlängda motorgarantin vid sk sludge !
Tveksamt om det blir någon mer Saab !