Slarv med service

Modell
Årsmodell
2010
Beskrivning av problemet
Jag äger en Suzuki SX4 regnr. LBJ 652.
Bilen har vi köpt i Nyköping hos Åke Andersson Bil AB och servar regelbundet på deras auktoriserad Suzuki bilverkstad.
Sist var bilen servat den 28 november 2016 vid mätarställning 74038 km.
För några veckor sedan märkte vi ett konstigt oljud från bakre högra sida. Vi ringde servicen men på grund av semestertiden kunde vi komma först den 3 augusti. Jag misstänkte att det kunde vara problem med bromsarna och det var livsfarlig att köra bilen. Jag ville inte vänta på service, demonterade själv bromsskivan på högra sida och konstaterade att skivan är totalförstörd och bromsbelägg är hel borta. På liknande sätt såg ut vänstra sidan.
I serviceprotokoll från 28/11/2016 står tydligt att man har kontrollerat bakre bromsbelägg & skivor.

Idag mätarställning visar 77374 km. Det är fysiskt omöjligt att bromsarna, som enligt serviceprotokoll var kontrollerade och var utan anmärkning, efter 3336 km var total förstörda.

Det betyder solklart att vid service HAR MAN INTE KONTROLLERAT bromsarna och att anmärkning i service protokollet om utförd kontroll var en ren lögn.

En sådan händelse kan klassificeras som en kriminell handling som kunde ha lett till en livsfarlig olycka.

Eftersom man kan misstänka med stor sannolikhet att resten av servicen gjorde man på samma slarvigt sätt krävde jag att få tillbaka 2148 kr som jag betalade för servicen den 28 nov 2016.


Lösning på problemet
Skrev ett brev till Suzuki Generalagent och bifogade bilder på slitna bromsarna. I svaret skyllde dem på Swedac, som utförde fordonbesiktning utan anmärkningar. Alltså det var inte verkstads fel, att de inte uppmärksammade slitage på bromsarna.
Som "plåster på såren" erbjuder dem ev.15%rabatt vid nästa service. Så fräckt!!! Att inte ens inse och erkänna sin fusk och bedrägeri.
Övriga kommentarer
Varning till alla som servar sin bil på Suzuki verkstad i Nyköping