Autobroms
Modell
Årsmodell
2017
Beskrivning av problemet
Hejsan!
Vi har köpt en ny NISSAN QASHQAI N-Vision DIG-T 115 Xtronic med regnr. PEY568. Anledningen till varför vi köpte ovanstående bil var bl.a. informationen som vi läste på Nissans hemsida kring säkerheten där autobromsen var en avgörande faktor. Nissan skriver följande på sin hemsida: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/qashqai/n-vision.html:
”Säkerheten ligger högt på vår prioriteringslista. Därför är QASHQAI N-Vision utrustad medNissan Safety Shield som standard. Med ett brett utbud av avancerade säkerhetsfunktioner är du alltid i trygga händer”.
Vi läste också följande https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/qashqai/funktioner.html under rubriken SMART SÄKERHET:
”Autobromsen övervakar konstant trafiken framför dig. Om systemet upptäcker en fara, bromsar bilen lätt och du får både en visuell varning och en ljudvarning. Om föraren inte reagerar och risken för en kollision är överhängande, sker en hårdare inbromsning för att undvika en sammanstötning eller åtminstone lindra effekterna av den”.
Innan vi köpte vår nya bil hos Er hade vi en Peugeot 308 SW där autobromsen fungerade utmärkt och när systemets radar upptäckte en fara bromsade bilen lätt framförallt på motorvägen när vi närmade oss framförvarande och bilens fart ökade till den ursprungliga när vi gjorde omkörning.
När vi bestämde oss för att köpa Nissan frågade vi försäljaren flera gånger om autobromsystem kommer att fungera i vår bil PEY568. Och svaret var Ja hela tiden. Första dagen vi köpte bilen provade vi autobromsen och det fungerade inte alls. Inte heller fick jag varning på display. Vi pratade med försäljaren att systemet inte fungerar och bokade därför en tid för att tekniker skulle undersöka bilen. Efter några timmar fick vi följande besked:
1. Autobromsen fungerar när man kör över 70 km/h
2. Autobromsen fungera inte om bilen framför oss är i rörelse utan bilen eller föremålet måste vara stilla.
3. Autobromsen bromsar inte lätt utan man får endast varning.
Som vi nämnde ovan hade funktionen autobroms en avgörande faktor när vi valde vår nya bil. Denna funktion fungerar tyvärr inte i vår bil och vi känner oss mycket missnöjda. Vi litade på den information som finns på Nissans hemsida samt försäljarens löfte att autobromstekniken fungerar som i vår tidigare bil.
Kan Nissan uppdatera bilens autobroms som kan överstämma med det som försäljaren har sagt och det som Ni skriver på deras hemsida nämligen:
”Autobromsen övervakar konstant trafiken framför dig. Om systemet upptäcker en fara, bromsar bilen lätt …..”.
Vad säger Ni om detta eftersom vi är mycket missnöjda med vårt inköp av Nissan och överväger att snarast möjligt lämna tillbaka bilen om inte autobromssystemet fungerar som Nissan lovade?
Med vänlig hälsning
M & A Jakobsson
Vi har köpt en ny NISSAN QASHQAI N-Vision DIG-T 115 Xtronic med regnr. PEY568. Anledningen till varför vi köpte ovanstående bil var bl.a. informationen som vi läste på Nissans hemsida kring säkerheten där autobromsen var en avgörande faktor. Nissan skriver följande på sin hemsida: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/qashqai/n-vision.html:
”Säkerheten ligger högt på vår prioriteringslista. Därför är QASHQAI N-Vision utrustad medNissan Safety Shield som standard. Med ett brett utbud av avancerade säkerhetsfunktioner är du alltid i trygga händer”.
Vi läste också följande https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/qashqai/funktioner.html under rubriken SMART SÄKERHET:
”Autobromsen övervakar konstant trafiken framför dig. Om systemet upptäcker en fara, bromsar bilen lätt och du får både en visuell varning och en ljudvarning. Om föraren inte reagerar och risken för en kollision är överhängande, sker en hårdare inbromsning för att undvika en sammanstötning eller åtminstone lindra effekterna av den”.
Innan vi köpte vår nya bil hos Er hade vi en Peugeot 308 SW där autobromsen fungerade utmärkt och när systemets radar upptäckte en fara bromsade bilen lätt framförallt på motorvägen när vi närmade oss framförvarande och bilens fart ökade till den ursprungliga när vi gjorde omkörning.
När vi bestämde oss för att köpa Nissan frågade vi försäljaren flera gånger om autobromsystem kommer att fungera i vår bil PEY568. Och svaret var Ja hela tiden. Första dagen vi köpte bilen provade vi autobromsen och det fungerade inte alls. Inte heller fick jag varning på display. Vi pratade med försäljaren att systemet inte fungerar och bokade därför en tid för att tekniker skulle undersöka bilen. Efter några timmar fick vi följande besked:
1. Autobromsen fungerar när man kör över 70 km/h
2. Autobromsen fungera inte om bilen framför oss är i rörelse utan bilen eller föremålet måste vara stilla.
3. Autobromsen bromsar inte lätt utan man får endast varning.
Som vi nämnde ovan hade funktionen autobroms en avgörande faktor när vi valde vår nya bil. Denna funktion fungerar tyvärr inte i vår bil och vi känner oss mycket missnöjda. Vi litade på den information som finns på Nissans hemsida samt försäljarens löfte att autobromstekniken fungerar som i vår tidigare bil.
Kan Nissan uppdatera bilens autobroms som kan överstämma med det som försäljaren har sagt och det som Ni skriver på deras hemsida nämligen:
”Autobromsen övervakar konstant trafiken framför dig. Om systemet upptäcker en fara, bromsar bilen lätt …..”.
Vad säger Ni om detta eftersom vi är mycket missnöjda med vårt inköp av Nissan och överväger att snarast möjligt lämna tillbaka bilen om inte autobromssystemet fungerar som Nissan lovade?
Med vänlig hälsning
M & A Jakobsson
Modellbenämning
NISSAN QASHQAI N-Vision DIG-T 115 Xtronic