Trasig växellåda samt oljekylare.
Modell
Årsmodell
2012
Beskrivning av problemet
Problemen kom oregelbundet och var av olika karaktärer. Det mest uppenbara var när man kommer till ett trafikljus, rödljus. Trycker på bromsen för att få bilen att komma till ett stopp. Driven är fortf. i och när trafikljuset blir grönt lättar man på bromsen för att glida iväg försiktigt. PANG! Sa det och det kändes nästan som att man hade blivit påkörd av bakomvarande i låg fart. I själva verket handlade det om uppväxlingen från första växeln till andra växeln. Ett annat tydligt problem var vid kraftig acceleration där växlingarna låg långt ifrån varann och när de väl växlades gjordes det kraftigt. Detta oavsett om bilen var varm eller kall.
Lösning på problemet
En tcm uppgradering samt en adaptering (nollning) av lådan gjordes men då felkoden fortf. finns kvar blir det att byta växellåda. Jag upplever inte att problemen finns kvar efter detta men verkstaden säger att lådan måste bytas.
Övriga kommentarer
Detta har man kunnat undvika genom att se till att din verkstad kontrollerar transmissionsoljan, att den är genomskinligt röd som den ska vara. Att kontrollera den bör inte kosta något extra då de bara öppnar en mutter på växellådan och stänger den lika fort. Man ser på en gång om det har kommit glykol/vatten i transmissionsoljan. Den är då cafe late brun istället.
Mitt problem härstammar ifrån en trasig oljekylare. Det har alltså uppstått läckage inåt och då har alltså glykol läckt in i växellådan. Då oljekylaren inte ger ifrån sig någon felkod att den är trasig märks inget för ens växellådan ger felmeddelande. Och felmeddelandet hittar teknikern/mekanikern endast om du påvisar att du tror att det är något fel med växellådan. Då först går han in i den styrenheten och letar efter felkoder. Och eftersom Volvo säger att man inte behöver byta växellådsolja så kontrollerar inte auktoriserade volvoverkstäder detta. I Instruktionsboken finns det inte beskrivet någonstans hur du som ägare kan kontrollera transmissionsoljan på en Volvo V50 D3 Automat, 2012.
Detta problem finns beskrivet hos några bilforum på internet och det var så, och endast så jag till slut efter en hel del tjatande fick min verkstad att kolla min transmissionsolja. Och då lät det; "Det här har vi aldrig varit med om".
Volvo har inte tagit på sig några garantier eller ens erbjudit någon goodwill. Bilen är från 2012, köpt hos en auktoriserad volvohandlare och har varit inne på service fem gånger, alla gånger hos en auktoriserad volvoverkstad. Jag är andra brukaren av fordonet. Köpte bilen när den hade gått 4500 mil och problemet uppdagades vid 8400 mil men jag vill påstå att problemen börja uppenbara sig vid ca 5500 mil.
Jag får alltså förlita mig på maskinskadeförsäkringen som säger 25% av totalbeloppet vid ~8000 mil. Detta blir i runda slängar 13 000 kr. Detta eftersom det inte fanns någon begagnad växellåda att tillgå. Jag har talat med en växellådsspecialist (den största i Sverige) och kan få en renoverad för runda slängar 25 000 kr. Men då mitt försäkringsbolag inte har ett avtal med denna aktör så får jag inte ta den växellådan. Då gäller inte min maskinskadeförsäkring nå mer. (15 000 mil). Den hade i så fall kostat mig 6500 kr. Detta är märkligt i sig då det hade gått utmärkt att byta mot den renoverade växellådan bara jag hade haft ett konkurrerande försäkringsbolag (psst, inte det Volvo rekommenderar). Det blir ännu märkligare.. En renoverad växellåda är alla delar kontrollerad och utbytt ifall slitage funnits. Det är ok med en begagnad växellåda från skroten men inte en renoverad som har renoverats på samma ISO-certifierade verkstad (TES alternativt Ganzeboom) där den en gång tillverkades. Denna aktör jag kontaktade säljer dessutom renoverade växellådor till Volvo lastvagnar och till Volvo Norge. Men mitt försäkringsbolag (psst, det bästa för en volvoägare) har inte avtal med den och kan inte/vill inte göra undantag.
Kontentan blir alltså - Detta har kunnat undvikas om transmissionsoljan kontrollerades på verkstad.
Detta är alltså AWTF-80 SC växellådan med tillhörande oljekylare.
Mitt problem härstammar ifrån en trasig oljekylare. Det har alltså uppstått läckage inåt och då har alltså glykol läckt in i växellådan. Då oljekylaren inte ger ifrån sig någon felkod att den är trasig märks inget för ens växellådan ger felmeddelande. Och felmeddelandet hittar teknikern/mekanikern endast om du påvisar att du tror att det är något fel med växellådan. Då först går han in i den styrenheten och letar efter felkoder. Och eftersom Volvo säger att man inte behöver byta växellådsolja så kontrollerar inte auktoriserade volvoverkstäder detta. I Instruktionsboken finns det inte beskrivet någonstans hur du som ägare kan kontrollera transmissionsoljan på en Volvo V50 D3 Automat, 2012.
Detta problem finns beskrivet hos några bilforum på internet och det var så, och endast så jag till slut efter en hel del tjatande fick min verkstad att kolla min transmissionsolja. Och då lät det; "Det här har vi aldrig varit med om".
Volvo har inte tagit på sig några garantier eller ens erbjudit någon goodwill. Bilen är från 2012, köpt hos en auktoriserad volvohandlare och har varit inne på service fem gånger, alla gånger hos en auktoriserad volvoverkstad. Jag är andra brukaren av fordonet. Köpte bilen när den hade gått 4500 mil och problemet uppdagades vid 8400 mil men jag vill påstå att problemen börja uppenbara sig vid ca 5500 mil.
Jag får alltså förlita mig på maskinskadeförsäkringen som säger 25% av totalbeloppet vid ~8000 mil. Detta blir i runda slängar 13 000 kr. Detta eftersom det inte fanns någon begagnad växellåda att tillgå. Jag har talat med en växellådsspecialist (den största i Sverige) och kan få en renoverad för runda slängar 25 000 kr. Men då mitt försäkringsbolag inte har ett avtal med denna aktör så får jag inte ta den växellådan. Då gäller inte min maskinskadeförsäkring nå mer. (15 000 mil). Den hade i så fall kostat mig 6500 kr. Detta är märkligt i sig då det hade gått utmärkt att byta mot den renoverade växellådan bara jag hade haft ett konkurrerande försäkringsbolag (psst, inte det Volvo rekommenderar). Det blir ännu märkligare.. En renoverad växellåda är alla delar kontrollerad och utbytt ifall slitage funnits. Det är ok med en begagnad växellåda från skroten men inte en renoverad som har renoverats på samma ISO-certifierade verkstad (TES alternativt Ganzeboom) där den en gång tillverkades. Denna aktör jag kontaktade säljer dessutom renoverade växellådor till Volvo lastvagnar och till Volvo Norge. Men mitt försäkringsbolag (psst, det bästa för en volvoägare) har inte avtal med den och kan inte/vill inte göra undantag.
Kontentan blir alltså - Detta har kunnat undvikas om transmissionsoljan kontrollerades på verkstad.
Detta är alltså AWTF-80 SC växellådan med tillhörande oljekylare.
Modellbenämning
V50