Motorproblem
Modell
Årsmodell
2005
Beskrivning av problemet
Hej, är inte medlem men läser er tidning från och till. Undrar om ni vill ha lite fakta om en för mig dålig kvalitet på en Mercedes E 200 Komp. –05.
Köpte bilen av första ägaren 2011, ca 10.000 mil. Sålde den till min dotter 2014, då vid ca 14.000 mil. Nu har bilen gått ca. 16.600 mil och då händer följande;
dottern skall köra hem från arbetet, det är ca. – 3 grader i uteluften, bilen startar ej. Bogsering till Mercedes i Malmö, efter ca 4 arbetsdagar får vi besked att kamrem, spännare och
kamaxelförställare måste bytas, detta till en kostnad av ca. 33.300. Vi låter bogsera bilen till mindre verkstad i hemstaden Trelleborg, där öppnas ventilkåpa m.m. upp, då kan man konstatera
att det ena kamaxeldrevet nästan helt saknar kuggar. Detta medför ju att kamaxlarna står i helt fel läge, förklaring till att motorn ej startade. Vi har nu beställt nya delar och hoppas ju
naturligtvis att inte ventiler m.m. är skadade. Tilläggas kan att bilen alltid servats via Mercedes utom möjligen den sista servicen som dottern lät utföra av mindre verkstad.
Vad jag tycker är intressant med detta är att jag läst på nätet om liknande haverier av just denna motor, i Mercedes E 200 Komp. år 2002-2006. Jag inbillar mig att detta är ett fabrikationsfel på
just denna motor som inte Mercedes vill höra talas om, kanske borde konsumenter i Sverige varnas för att köpa denna modell då kamdrevsbyte blir en kostsam affär som knappast går att förebygga.
Bilens reg.nr är XJU 906 och skall förhoppningsvis startas igen slutet på veckan. Att byta drev m.m. är en större operation då motorn måste lyftas, tråget monteras av för att komma åt insp. av dreven undertill.
Köpte bilen av första ägaren 2011, ca 10.000 mil. Sålde den till min dotter 2014, då vid ca 14.000 mil. Nu har bilen gått ca. 16.600 mil och då händer följande;
dottern skall köra hem från arbetet, det är ca. – 3 grader i uteluften, bilen startar ej. Bogsering till Mercedes i Malmö, efter ca 4 arbetsdagar får vi besked att kamrem, spännare och
kamaxelförställare måste bytas, detta till en kostnad av ca. 33.300. Vi låter bogsera bilen till mindre verkstad i hemstaden Trelleborg, där öppnas ventilkåpa m.m. upp, då kan man konstatera
att det ena kamaxeldrevet nästan helt saknar kuggar. Detta medför ju att kamaxlarna står i helt fel läge, förklaring till att motorn ej startade. Vi har nu beställt nya delar och hoppas ju
naturligtvis att inte ventiler m.m. är skadade. Tilläggas kan att bilen alltid servats via Mercedes utom möjligen den sista servicen som dottern lät utföra av mindre verkstad.
Vad jag tycker är intressant med detta är att jag läst på nätet om liknande haverier av just denna motor, i Mercedes E 200 Komp. år 2002-2006. Jag inbillar mig att detta är ett fabrikationsfel på
just denna motor som inte Mercedes vill höra talas om, kanske borde konsumenter i Sverige varnas för att köpa denna modell då kamdrevsbyte blir en kostsam affär som knappast går att förebygga.
Bilens reg.nr är XJU 906 och skall förhoppningsvis startas igen slutet på veckan. Att byta drev m.m. är en större operation då motorn måste lyftas, tråget monteras av för att komma åt insp. av dreven undertill.
Övriga kommentarer
Kan tänka mig att era läsare skulle kunna vara intresserade av detta.
Modellbenämning
E 200 Kompressor