Den gula rattindikatorn tänds upp men slocknar vid vridning av ratten till höger
Modell
Årsmodell
2009 (tillverkad 2008)
Beskrivning av problemet
Den gula rattindikatorn tänds upp men slocknar vid vridning av ratten till höger, det händer att den röda rattindikatorn kan tändas upp vid start och servoverkan är borta men en återstart löser det och servon fungerar som den ska
felkod:
00573 - Steering Torque Sensor (G269)
004 - No Signal/Communication - MIL ON
felkod:
00573 - Steering Torque Sensor (G269)
004 - No Signal/Communication - MIL ON
Lösning på problemet
Först måste syrväxeln tas bort från bilen enligt konstens alla regler
Det finns en bandkabel (ca 10-20 varv inuti vridmoment och styrvikelssensorn) vilket det var avbrott på en av dessa vid anslutningen, alla 4 av dessa lödes och hopmonterades , på undersidan sitter ett täcklock som tas bort med en 22mm hylsa, sedan en mutter 17mm, man bör tänka på synkroniseringen, ansluten kabel (mät längd på en av damaskerna samt iakta skåra i styraxel) samt att man få upp alla delar samtidigt som axeln dras ur men hjälp av en flacktång, när paketet är ute bör den säkras med ett buntband eller en bit vävtejp.
att tänka på om man vill fylla på fett i styrväxeln, är att använda ett utan molytillsatser eller liknade då den har en förmåga att tränga upp till sensorn, dvs. ett fett som inte är elektriskt ledande, tex. biltema 36-02 (räcker med en halv tub), i mitt fall var det en rejäl klump att torka ur
bilder finns i denna ryska artikel:
https://www.drive2.ru/l/496041648287908010/ (använd https://translate.google.se/ för översättning av texter)
Det finns en bandkabel (ca 10-20 varv inuti vridmoment och styrvikelssensorn) vilket det var avbrott på en av dessa vid anslutningen, alla 4 av dessa lödes och hopmonterades , på undersidan sitter ett täcklock som tas bort med en 22mm hylsa, sedan en mutter 17mm, man bör tänka på synkroniseringen, ansluten kabel (mät längd på en av damaskerna samt iakta skåra i styraxel) samt att man få upp alla delar samtidigt som axeln dras ur men hjälp av en flacktång, när paketet är ute bör den säkras med ett buntband eller en bit vävtejp.
att tänka på om man vill fylla på fett i styrväxeln, är att använda ett utan molytillsatser eller liknade då den har en förmåga att tränga upp till sensorn, dvs. ett fett som inte är elektriskt ledande, tex. biltema 36-02 (räcker med en halv tub), i mitt fall var det en rejäl klump att torka ur
bilder finns i denna ryska artikel:
https://www.drive2.ru/l/496041648287908010/ (använd https://translate.google.se/ för översättning av texter)
Övriga kommentarer
troligen hade reparation kostat över 10.000:- hos en VAG-Verkstad, troligen finns ej dessa delar att köpa löst
Modellbenämning
Tsi122