Dyr i drift, dålig kvalite!
Modell
Årsmodell
2004
Beskrivning av problemet
Är besviken på vår Saab 9-5 kombi. Vid 11500 mil rasade turbon trots att vi bytt olja och filter oftare än rekomenderat. Har köpt alla delar inklusive olja och filter hos den dyra orginalverkstaden bara för att vara säker. Har nu konstaterat att jag blivit lurad, visst borde väl en turbo hålla mer än 11500 mil? Tycker i övrigt att bilen tappar glansen i en allt snabbare takt, det gnekar i stolarna, stötdämparna känns lite si så där trots att vi inte kört med speciellt tung last. Radion har slutat lagra kanalerna och vilket är irriterande varje gång. Avgassystemet har rostat väldigt mycket längst bak det är hål i ett lager plåt. Vissa delar skruvar under kylaren har även de rostat sönder vilket är skamligt när Saab trots allt tillverkar bilar för Sverige. Andrahandsvärde, reparationskostnad och servicekostnad tillsammans gör att bilkalkylen blir en katastrof. Tänk om jag köpt en BMW i stället från början!
Lösning på problemet
Bytte turbon själv då den akutoriserade återförsäljaren ville ha 20 000 kronor för jobbet, en lokal något mindre verkstad ville ha 16 000 kronor. Köpte de verktyg jag saknade + Hayns guide för Saab 9-5 + turbo + packningar + oljesil + oljerör och ytterligare delar till en komplett 12 000 mila service för totalt 9 000 kronor. Efter att ha gjort jobbet så förundras jag över hur dyra verkstäderna är, mycket är ju bara okvalificerad skruvning, timpriserna på verkstaden torde ligga på mellan 1-2000 kronor. Totalt tog mitt byte 8 timmar och då är jag ovan. Idag tror jag att jobbet skulle kunna göras på max 4 timmar. Mellanskillnaden ska jag använda till att bjuda sambon på en utlandsresa. Om jag lyckas sälja Saaben någon gång innan den är skrotad krävs det en rejäl uppryckning och tydliga bevis för att jag åter över huvud taget ska kunna tänka tanken på att bli Saab-ägare igen.
Övriga kommentarer
Saab har lite kvar att lära om man ska kunna övertyga mig om att man vill spela i samma disvison som exemepelvis BMW. Rent dåligt att turbon rasar, billiga materialval i skruvar och annat gör att de rostar sönder, är inget annat än snålt av tillverkaren. Typiskt GM lyser igenom, förvånad att Saab kunnat sälja så pass som man gjort nu när jag som ägare själv kunnat bekanta mig med "skiten". Många Saabägare är "juridiska" personer därför har man kanske kunnat ta bra betalt för delar och service trots att det varit skräp man levererat till kunden.