Växellådan lever sitt eget liv
Modell
Årsmodell
2010
Beskrivning av problemet
Jag har en 2010 års modell, bensindriven, fyrstegad automatlåda. Växellådan lever sitt eget liv. Ligger jag i 70 km/tim på fyran och det lutar lite utför, så hoppar plötsligt tvåan i. Mindre lustigt när det är halt ute. Som jag ser det så har lådan problem även då det går uppför.
Startar jag i en lång uppförsbacke som har samma lutning hela vägen så växlar lådan snällt och lydigt till tvåans växel, men sedan vill inte trean i. Det beror inte på att lutningen är för brant, för när varvtalet börjar närma sig 4.000 varv så växlar bilen till trean för att en sekund senare växla till fyran. Skulle jag då trycka in farthållaren så växlar bilen ned igen till trean, och vägrar fullständigt att släppa den växeln oavsett om det går uppför eller nedför. Inte förrän farten närmar sig 80 km/tim hoppar fyran i.
Närmar jag mig samma backe med fyran växel i så håller bilen hastigheten hela vägen uppför backen utan att växla ned.
Vid normal start på plan väg uppför sig växellådan exemplariskt. Den växlar tidigt och fyrans växel hoppar in vid 50 km/tim. Om jag då lägger i farthållaren så växlar lådan obönhörligen ned till trean. Likadant vid 60 km/tim. Men om jag kör på manuell växling och har fyran i och sedan lägger in farthållaren så ligger fyran kvar även om jag går över till automatläge. Det finns inget som jag kan ta fasta på och säga händer alltid.
Häromdagen så hoppade tvåans växel i vid 90 km/tim! Då vill man tacka skaparen för att vi har sommarväglag just nu. Det enda jag kan ta fasta på är att det verkar vara då jag har väldigt lite gaspådrag eller är under motorbroms, och att lådan är väldigt förtjust i tvåans växel under vissa förhållanden och i treans växel i vissa andra förhållanden.
Startar jag i en lång uppförsbacke som har samma lutning hela vägen så växlar lådan snällt och lydigt till tvåans växel, men sedan vill inte trean i. Det beror inte på att lutningen är för brant, för när varvtalet börjar närma sig 4.000 varv så växlar bilen till trean för att en sekund senare växla till fyran. Skulle jag då trycka in farthållaren så växlar bilen ned igen till trean, och vägrar fullständigt att släppa den växeln oavsett om det går uppför eller nedför. Inte förrän farten närmar sig 80 km/tim hoppar fyran i.
Närmar jag mig samma backe med fyran växel i så håller bilen hastigheten hela vägen uppför backen utan att växla ned.
Vid normal start på plan väg uppför sig växellådan exemplariskt. Den växlar tidigt och fyrans växel hoppar in vid 50 km/tim. Om jag då lägger i farthållaren så växlar lådan obönhörligen ned till trean. Likadant vid 60 km/tim. Men om jag kör på manuell växling och har fyran i och sedan lägger in farthållaren så ligger fyran kvar även om jag går över till automatläge. Det finns inget som jag kan ta fasta på och säga händer alltid.
Häromdagen så hoppade tvåans växel i vid 90 km/tim! Då vill man tacka skaparen för att vi har sommarväglag just nu. Det enda jag kan ta fasta på är att det verkar vara då jag har väldigt lite gaspådrag eller är under motorbroms, och att lådan är väldigt förtjust i tvåans växel under vissa förhållanden och i treans växel i vissa andra förhållanden.
Lösning på problemet
Verkstaden kliar sig i huvudet men har inte kunnat hjälpt mig än så länge. De har däremot tagit en massa data och skickat dess till Frankrike för att be om hjälp, men det var länge sedan jag hörde något från dem nu. Jag är rädd för att detta kan bli en förhalningssak tills garantin gått ut.
Övriga kommentarer
-
Modellbenämning
Renault Kangoo