Oljedrickare och lite elektronikstrul
Modell
Årsmodell
2010
Beskrivning av problemet
Har en Peugeot 3008-10 med 1,6 liters bensinturbo (eg en motor från BMW). Den dricker kopiöst med olja, cirka 4 liter per 1 000 mil. Det blir rätt dyrt i längden. Sedan har jag bytt en sensor på ena backspegeln (!) som mäter utetemperaturen. Den visade att det var runt 80 grader C, vilket fick klimatanläggningen att konstant gå på max. Sedan byts det H7 lampor varje kvartal.
Lösning på problemet
Oljeförbrukningen har kollats på auktoriserad verkstad. Motorn läcker ingen olja utan det är tydligen normalt (!) med 4 liters förbrukning per 1 000 mil. Beror på att det är en modern lågfriktionsmotor. Bara att tugga i sig alltså. Sensorn verkar vara ett vanligt fel, verkstaden visste direkt vad det var. Byte av lampor är ju ingen nyhet för modellen.
Övriga kommentarer
Bilen har inte gått mer än drygt 4 000 mil, och är på verkstad mer än lovligt ofta. Har även bytt en styrpinne (men det kan möjligen vara förarrelaterat). Servicekostnaderna varierar stort mellan märkesverkstäder, vi fick offert på 4 000 mils service från två verkstäder i Västsverige, en tog 6 800 kr och den andra tog 4 800 kr. Ingen var alltså direkt billig men 2 000 kronors skillnad för samma service är mycket pengar.
Modellbenämning
3008 1,6 turbo