Nu finns Vi Bilägare nummer 14 ute i butik. Det nya numret innehåller bland annat:
– Vi testar dubbdäck. Sju dubbade vinterdäck testas.
– Vägkrogar. 11 vägkrogar testade på sträckan mellan Stockholm och Mora.
– Testduell. Hur står sig Audis comeback i småbilsklassen, Audi A1, mot Citroën DS3?
– Massor av provkörningar. Ford C-Max, Peugeot iOn, Nissan Leaf, Nissan Micra, Subaru Sti Racing, Suzuki Swift och Audi A7.
– AutoIndex. Vad är viktigast? Pris eller kvalitet?
– Svensk elkraft. Vi besöker företaget Electroengine.
– Begtest. Vi testar Citroën C4 som begagnad.
– Fototävlingen. Bilderna som vann.
– Sladdlösa verktyg. Vi testar 16 maskiner utan sladd.
Detta och mycket mer i Vi Bilägare nummer 14, i butik från tisdag 5 oktober.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd att bedömningen av samma vinterdäck är olika i vib nr 13 och vib nr 14. I nr 13 blev betygssumman för Hakka 7, 53 poäng och i nr 14, 50 poäng!
I nr 14 blev resultatet från körning på is och snö för samma däck sämre än i nr 13! Men skit samma, högsta totala poängsumman av alla testade vinterdäck fick friktionsdäcket Hakkapeliitta R (55 poäng). Betyder det att detta däck är bästa vinterdäck överhuvudtaget, dubbdäcken inberäknade och att detta däck är det som rekommenderas för den som kör på varierande underlag?
Nej S-E S Nokian Hakkapelitta R är inte bästa vinterdäcket totalt.Du jämför äpplen och päron anser jag eftersom poängsättningen är gjord av olika tidningar(vib nr 14:s test är gjort av finska tidningen tuulilasi)och människor.Hakka R är ett mycket bra däck men det slår aldrig Hakka 7 totalt på alla underlag och det ser du bäst när du jämför testet i nummer 13 där samma människor bedömt däcken mot varandra.Vill man ha så bra grepp på alla väglag under en vintersäsong så är väl buller,bensinförbrukning och kanske körning på torr asfalt inte så viktig anser jag.Så jag väljer dubbdäck alla veckans dagar.
Inte jämför jag äpplen med päron, utan jag jamför tydligen olika journalisters bedömning av samma äpple. Den ena ger Hakka 7 betyget 3 i körning på snö (nr 14), den andra ger betyget 5 i körning på snö (nr 13).
För den som läser båda tidningarna finner det nog ganska egendomligt att en testare bedömer Hakka 7 som mediokert på snö medan en annan tycker att det är utmärkt! Hur kan det ha sig att högsta totalpoäng vid bedömningen inte är bästa val? Det är det jo i alla andra jämförelser ni gör? För mig har testerna av däck med detta fått något av en "tombolakaraktär"över sig. Slutligen: I nummer 13 "där samma människor har bedömt däcken mot varandra" har Hakka R högre totalpoäng än Hakka 7 när alla underlag räknas in! Det måste väl betyda bästa allrounddäck, eller hur?
Vad jag förstår så är väl vissa punkter(kurvgrepp och styrförmåga) i testet av däck subjektiva bedömningar och därför skiljer det mellan olika människors syn på samma däck S-E S.Sedan tycker jag att buller och bränsleförbrukning inte är något vägunderlag och då blir ju poängen 46 mot 46 i testet i nummer 13.Själv tycker jag att bromsning på torr asfalt inte borde räknas med för det väglaget finns sällan på vintersäsongen när saltbilarna regerar på våra vägar.Hakka R är ett mycket bra däck men när det sämsta väglaget som is och återfrysta vägar uppträder så är det Hakka 7 som är överlägset bäst.
OK Crister A, med undantag för senaste vintern har jag funnit skäl att prioritera "bromsning torr" (erfarenhet), "bensinförbrukning" (miljö och ekonomi), och "buller" (komfort). Dessutom väljer jag att ha bästa däcken fram därför att jag sätter möjligheten att kunna styra, bromsa och ta mig fram framför risken att få en bakhjulssladd (som ESP eventuellt hjälper mig med). Men detta är mina erfarenheter efter några hundra tusen mil. Kanske en "motvass käring", men i alla fall skadefri på friktionsdäck sedan de kom 1987.
Nej S-E S du är ingen motvalskärring när du väljer de däck som passar dig bäst.Själv kör jag tidigt på morgarna till jobbet när saltbilarna inte vaknat så därför föredrar jag Hakka 7 och då får jag stå ut med att det bullrar lite mer,men jag vet att jag har maxgrepp på is när det behövs.
Varje däckstest måste läsas för sig, för bara ett par graders tempraturskillnad kan göra stor skillnad mellan däcken i olika fören.
En sak som friktionsivrarna aldrig förstår är att en viss andel bilar måste köra med dubbdäck för att riva upp isen så de får fäste. Utan det skulle det snart vara snorhalt överallt som ex. i korsningarna.
Och utan dubbivrarna skulle vi undvika "dalgångar" i körbanan.
Jag har kört dubfritt i många år på Nokian Hakkapelitta RSI 205/55-16. Nu när det är dags för nya blir det Nokian Hakkapelitta R.
På firmabilen har jag Dubbade Michelin Ice och jag tycker att dom är betydligt sämre i Göteborgstrafiken än Nokian däcken.
Det är klart intressant att följa alla kommentarer för resp emot dubbdäck. Vad ni än anser så visar det ju gång på gång att när det är som värst så är det bara dubbdäck som gäller. Men då får man t.ex. stå ut med lite högre buller. Så om det t.ex. är bullret som odubbade höga poäng så står jag hellre ut med lite buller. Och gud bevare mig för centraleuropeiska odubbad däck - de funkar nog bra i 200 på blöta tyska autoban men vänligen kör inte på dem i Sverige - så snart som det är vitt eller frost - då är de livsfarliga - att de i däckstesterna får höga poäng för tester på torr väg hjälper inte mig ett dugg då jag kör i snö och på is. Och att det över huvud taget säljs billiga - helt odugliga - vinterdäck från fjärran östern är för mig ett stort frågetecken. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att sätta sådant på skottkärran, men inte på något som ska rulla säkert - och hjälpa mig att klara mig - på allmän väg. Nej, då är det dubbdäck som gäller där jag bor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.