Automobil Classic Cars – i butik från 5 juni – innehåller bland annat:
– Sportvagnar som investering. Klassiska sportbilarna som ökat allra mest i värde.
– BMW 507. Den sällsynta och skönsjungande roadstern som höll på att stjälpa företaget.
– Ferrari Testarossa. Pininfarinas linjesvepande muskelknippe blev den främsta symbolen för 80-talets supersportbilar.
– Porsche Carrera RS. Spoilerförsedda Rennsport-versionen av 911 byggdes 1973-74 och anses ofta vara den mest begärligaste i den långa
serien.
– OBC Mantorp. Sannsagan om den osannolika ultramoderna sportvagn som togs fram i Sverige med teknik som skulle erövra världen.
Sedan kom polisen...
– Lamborghini Espada. Fantastiskt läckert sätt att långfärdstransportera fyra vuxna på ett sätt som bara en italiensk skönhet med V12-motor förmår.
– Jaguar E-Type Roadster. Sportvagnsvärlden blev aldrig den samma efter Genévesalongen 1961, när Jaguar slog knock out med med sin eleganta typ.
– BMW 2002 Turbo. Tyska Bundestag ogillade den spegelvända skriften "2002 turbo" i frontspoilern och menade att den skapade hets i trafiken.
– Iso Grifo 7 litiri. Giftermålen mellan italiens design och amerikansk teknik har varit otaliga men ingent blev lika vackert och kraftfullt som Iso Grifo.
– Alpine Renault 1600S. En giftig illblå fransk ödla i miniformat städade rent i resultatsiffrorna undernågra gyllene år på 60- och 70-talet.
Detta plus mycket mer!
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.