Allt fler upptäcker att man inte behöver försaka säkerhet, komfort
eller utrustning på att välja en mindre bil. Ford Fiesta är Europas
näst mest sålda bil.
Men det är risk att den åker ned ett snäpp, för nu kommer VW Polo. Det är en gedigen bil med rätt pris som säkert blir en riktig Folkvagn. Men hugade Poloköpare bör nog vänta lite. Det kommer roligare versioner.
Men det är risk att den åker ned ett snäpp, för nu kommer VW Polo. Det är en gedigen bil med rätt pris som säkert blir en riktig Folkvagn. Men hugade Poloköpare bör nog vänta lite. Det kommer roligare versioner.
Många biltillverkare tragglar i motvind, men Volkswagen ångar på med
flaggan i topp. Golf är Europas mest sålda bil, i Tyskland är var femte
såld bil en Volkswagen och i Sverige har VW nu över 14 procents
marknadsandel.
Volkswagen har helt enkelt lyckats med det svåra konststycket att i precis rätt tid lansera exakt de bilar som många vill ha.
Gedigen och till rätt pris
Polo är ett gott exempel på den lyckade strategin. Det är en gedigen liten bil och priset är rätt:
131 000 kronor kostar den enklaste modellen med tre dörrar och det är till och med någon tusenlapp under priset för den gamla.
En
sak är säker. Nya Polo kommer att bli en besvärlig konkurrent till
Europas nya storsäljare: Ford Fiesta. Forden förlorade Årets Bil-titeln
med en enda pinne och har nu blivit tvåa även i Europatoppen. På åtta
månader har det sålts över 243 000 Fiestor.
I Sverige är Forden
inte lika framgångsrik - bara 965 har sålts och den igger på 38:e plats
- men den är ändå en av Polos värsta motståndare och kvalificerad för
en testduell med nya Folkan.
Femte generationen
Fiesta kom i fjol och är femte generationen med det framgångsrika namnet.
Tolv
miljoner Fiestor har sålts sedan debuten 1976. Nya modellen har inte en
linje gemensam med föregångaren. Ford har tagit i med hårdhandskarna
för att föryngra Fiesta och dess fräsiga design ligger säkert bakom en
del av framgångarna.
Hos Volkswagen tänker man annorlunda.
Designchefen Walter de Silva har aktat sig för att ändra för mycket på
Polo. Den ser ut ungefär som förut och liknar en krympt Golf.
Man
kan förstås kritisera Volkswagen för feg design, men att ändra för
mycket på ett framgångskoncept kan också vara vanskligt. Polo är ju en
väl inarbetad och välkänd profil i trafikbilden.
Den första kom
1975 och namnet Polo har gått i arv i fem generationer. 10,6 miljoner
Polobilar har tillverkats, varav över 80 000 är sålda i Sverige.
Skiljer enstaka cm
Mellan
gamla och nya Polo skiljer det bara enstaka centimetrar (se tabell på
sidan 40) men kupén har blivit lite större. Axelbredden fram är ett par
centimeter generösare och tack vare nydesignade säten har knäutrymmet
bak kunnat öka med nästan en centimeter.
Vår största
testpassagerare, drygt 190 centimeter, kunde till nöds sitta bakom en
medellång förare. Men han hade bättre plats i Fiesta som är lite
bredare och högre.
Passagerare av mindre format föredrog Polo, vars baksäte är bekvämare vinklat än Fiestas platta dynor.
I
vilken förarstol biltestarna trivdes bäst blev inte avgjort. Båda
bilarna har fasta och bra formade säten som går att justeras ordentligt
i både höjd och längd.
Alla förare, från den längsta (195 cm)
till den kortaste (158 cm) satt bekvämt i båda bilarna, fast på lite
olika sätt. Fiestas framstolar har kraftiga sidostöd och är lite
trängre än Polos fasta, flata säten.
- Man sitter i Fiestas stolar och på Polos, tyckte en testförare.
Friare design hos Ford
Designglädjen
har fått fria tyglar hos Ford även när Fiestas interiör skapades.
Reglagen på mittkonsolen verkar komma från fjärrkontroller och TV-spel.
Det ser piggt ut och det funkar bra, även om man ibland måste snegla
bort från vägen för att hitta bland knapparna.
I Polo är det
lugnare runt föraren. Instrumenten är tydliga, reglagen rejäla och
logiskt placerade. Man behöver inte leta efter något (som i Fiesta där
vindrutespolningen startas med en knapp ytterst på höger rattspak).
- Polo ser tråkig ut bredvid Fiesta, tyckte flera betraktare.
Kanske
det, men det känns bättre att fingra runt i Polo. Materialen verkar
påkostade och detaljarbetet är välgjort. Det är mer billig hårdplast i
Fiesta, fast den har snygg struktur.
Märks här och där
Att Ford har snålat märks både här och där. Den lösa, slankiga nålfiltsmattan i bagageutrymmet veckar sig lätt.
Baksätets
ryggstöd är av lackad plåt som repas av lasten. När ryggstöden fälls
hamnar de ovanpå sittdynan och det blir en nivåskillnad på en dryg
decimeter till lastutrymmets golv. Det är en simpel lösning.
Kvalitetsskillnad i bagageutrymmet
I
bagageutrymmet märks det tydligast att det råder kvalitetsskillnad
mellan Ford och VW. Test-Polon var uppgraderad till så kallad Masters
och har ett lastgolv som kan flyttas i två nivåer.
Golvet består
av en bastant platta som är snyggt mattklädd. När den ligger på övre
nivån blir lastgolvet helt slätt då bakre ryggstöden fälls.
Kvalitetsintrycken
följer med Polo ut på vägen. Ljudnivån är dov och lugn och bilen rullar
med en trygg tyngd. I potthål och gupp fjädrar hjulen med dämpade
dunsar. Polo låter och känns som minst en storlek större.
Men
att Fiesta är en liten bil hörs. Från däcken rullar ett skrällande,
burkigt buller som trycker mot trumhinnorna. Hjulupphängningarna
slamrar hårt på dåliga vägar.
Roligast att köra
Men
väghållningen är det inget fel på. Forden är definitivt den roligaste
bilen att köra. Styrningen är blixtsnabb, växelföringen precis och
motorn pigg. På krokiga testvägar var det nästan omöjligt att låta bli
att gasa iväg med Fiestan. Den inbjuder till bus.
Polo hetsade
inte upp förarna lika mycket. Men det har sin förklaring. Så småningom
ska det finnas hela sju motorer till Polo. När bilen introduceras i
Sverige finns bara en, på 1,4 liter med 85 hästkrafter.
Den är inte särskilt kul - svarar sävligt på gasen och är slak på låga varv.
Utväxlingen
verkar lite för hög. Bästa vridmomentet utvecklas först vid 3 800 varv
och föraren måste ofta växla ned både ett och två steg för få fart på
bilen.
Sämst jobbar 1,4-litersmotorn på 70-begränsade vägar. På
femmans växel vid 70 km/tim ligger motorvarvet på knappt 2 000 och då
händer nästan ingenting när gasen trycks ned. Föraren måste gå ned till
trean i snävare kurvor och i uppförsbackar. Ändå är bilen motvillig.
I stadstrafik, däremot, kör man vanligen på lägre växlar och då känns Polo lite piggare.
En vaken maskin
Rappa
Fiesta rände lätt ifrån Polo på testets kurvigaste vägar, trots att
Fordmotorn är både mindre och klenare: 1,25 liter och 82 hk.
Men
det är en vaken maskin som omedelbart svarar på gasen med ett livfullt
morrande och suger i med elastisk kraft. Fiesta behöver sällan växlas
på krokiga vägar. Motorn orkar bra på femman i 70 km/tim.
Roligare
Polomotorer är emellertid på väg. I höst kommer två moderna dieslar med
common rail-insprutning på 90 respektive 105 hästkrafter. De gör Polo
dyrare - 161 900 respektive 193 500 kronor - men ger bilen ett
trevligare temperament.
Snåla dieselmotorer
Så småningom kommer också en liten rapp bensinturbo på 1,2 liter och 105 hk. Vad den ska kosta är inte bestämt.
Dieselmotorerna
är snåla - båda drar 0,42 l/mil och släpper ut 109 gram
koldioxid/kilometer. Ändå snålare blir Polo i version Blue Motion som
kommer nästa år. Den ska klara sig med 0,33 l/mil och släpper ut 87
gram koldioxid.
Men Ford kan också göra snålmotorer. Fiesta
Econetic - som kostar 158 400 kronor - har en dieselmotor på 1,6 liter
och 90 hästar som uppges dra 0,37 l/mil vilket ger koldioxidutsläpp på
98 gram/kilometer.
Sex liters skillnad
Med 85-hästarsmaskinen kan VW Polo inte matcha Ford Fiestas körglädje. Men motorn har andra kvaliteter som är väl så viktiga.
- Hur stor tank har den här bilen, undrade Poloföraren förbryllat efter 25 mils testkörning.
Då hade den digitala bränslemätaren ännu inte rört sig.
1,4-litersmotorn
är riktigt snål. När vi efter en 55-milakörning tankade testbilarna
gick det i drygt 34 liter i Fiestan. Polons tank fylldes till bredden
av drygt 28 liter.
På 1 000 mil blir skillnaden i förbrukning över 100 liter. Det märks i plånboken.
I
klassen där Fiesta och Polo spelar är pengarna viktiga. Även om nya
Polo känns som en liten premiumbil har Volkswagen inte vågat höja
priset. Polo kostar ungefär som konkurrenterna i klassen.
Hyggligt utrustade
Även
i grundutförande är bilarna hyggligt utrustade. Säkerhetsmässigt finns
inget att lägga till. Båda bilarna har femstjärnig krocksäkerhet:
Fiesta enligt gamla poängskalan och Polo enligt nya
bedömningsgrunderna.
Standard i alla Ford- och VW-versioner är
också fjärrstyrda centrallås och elhissar fram. Polo har också en liten
praktisk funktion; när bilen står i uppförsbacke kan föraren släppa
bromsen utan att bilen rullar bakåt.
Båda bilarna går att utrusta upp till lyxnivå med olika paket och prylar.
Testbilen
Fiesta hade tillnamnet Titanium, vilket betyder att den bland annat
fått luftkonditionering, bättre strålkastare och eluppvärmd vindruta
till ett pris av 14 000 kronor.
För 11 900 kronor kan VW Polo
utrustas till "Masters" och det är väl investerade pengar. Bilen får
bland annat delbart ryggstöd bak och dubbelt lastgolv,
luftkonditionering och däcktrycksvakt. I paketet ingår även bakdörrar.
Vi tycker:
Ford
Fiesta är charmig och lättsam, men den propra VW Polo tar hem
testmatchen. Det är en ovanligt helgjuten bil och priset är rätt. Även
om somliga tycker den verkar lite tråkig, kommer VW Polo säkert att bli
en riktigt, storsäljande Folkvagn.
flaggan i topp. Golf är Europas mest sålda bil, i Tyskland är var femte
såld bil en Volkswagen och i Sverige har VW nu över 14 procents
marknadsandel.
Volkswagen har helt enkelt lyckats med det svåra konststycket att i precis rätt tid lansera exakt de bilar som många vill ha.
Gedigen och till rätt pris
Polo är ett gott exempel på den lyckade strategin. Det är en gedigen liten bil och priset är rätt:
131 000 kronor kostar den enklaste modellen med tre dörrar och det är till och med någon tusenlapp under priset för den gamla.
En
sak är säker. Nya Polo kommer att bli en besvärlig konkurrent till
Europas nya storsäljare: Ford Fiesta. Forden förlorade Årets Bil-titeln
med en enda pinne och har nu blivit tvåa även i Europatoppen. På åtta
månader har det sålts över 243 000 Fiestor.
I Sverige är Forden
inte lika framgångsrik - bara 965 har sålts och den igger på 38:e plats
- men den är ändå en av Polos värsta motståndare och kvalificerad för
en testduell med nya Folkan.
Femte generationen
Fiesta kom i fjol och är femte generationen med det framgångsrika namnet.
Tolv
miljoner Fiestor har sålts sedan debuten 1976. Nya modellen har inte en
linje gemensam med föregångaren. Ford har tagit i med hårdhandskarna
för att föryngra Fiesta och dess fräsiga design ligger säkert bakom en
del av framgångarna.
Hos Volkswagen tänker man annorlunda.
Designchefen Walter de Silva har aktat sig för att ändra för mycket på
Polo. Den ser ut ungefär som förut och liknar en krympt Golf.
Man
kan förstås kritisera Volkswagen för feg design, men att ändra för
mycket på ett framgångskoncept kan också vara vanskligt. Polo är ju en
väl inarbetad och välkänd profil i trafikbilden.
Den första kom
1975 och namnet Polo har gått i arv i fem generationer. 10,6 miljoner
Polobilar har tillverkats, varav över 80 000 är sålda i Sverige.
Skiljer enstaka cm
Mellan
gamla och nya Polo skiljer det bara enstaka centimetrar (se tabell på
sidan 40) men kupén har blivit lite större. Axelbredden fram är ett par
centimeter generösare och tack vare nydesignade säten har knäutrymmet
bak kunnat öka med nästan en centimeter.
Vår största
testpassagerare, drygt 190 centimeter, kunde till nöds sitta bakom en
medellång förare. Men han hade bättre plats i Fiesta som är lite
bredare och högre.
Passagerare av mindre format föredrog Polo, vars baksäte är bekvämare vinklat än Fiestas platta dynor.
I
vilken förarstol biltestarna trivdes bäst blev inte avgjort. Båda
bilarna har fasta och bra formade säten som går att justeras ordentligt
i både höjd och längd.
Alla förare, från den längsta (195 cm)
till den kortaste (158 cm) satt bekvämt i båda bilarna, fast på lite
olika sätt. Fiestas framstolar har kraftiga sidostöd och är lite
trängre än Polos fasta, flata säten.
- Man sitter i Fiestas stolar och på Polos, tyckte en testförare.
Friare design hos Ford
Designglädjen
har fått fria tyglar hos Ford även när Fiestas interiör skapades.
Reglagen på mittkonsolen verkar komma från fjärrkontroller och TV-spel.
Det ser piggt ut och det funkar bra, även om man ibland måste snegla
bort från vägen för att hitta bland knapparna.
I Polo är det
lugnare runt föraren. Instrumenten är tydliga, reglagen rejäla och
logiskt placerade. Man behöver inte leta efter något (som i Fiesta där
vindrutespolningen startas med en knapp ytterst på höger rattspak).
- Polo ser tråkig ut bredvid Fiesta, tyckte flera betraktare.
Kanske
det, men det känns bättre att fingra runt i Polo. Materialen verkar
påkostade och detaljarbetet är välgjort. Det är mer billig hårdplast i
Fiesta, fast den har snygg struktur.
Märks här och där
Att Ford har snålat märks både här och där. Den lösa, slankiga nålfiltsmattan i bagageutrymmet veckar sig lätt.
Baksätets
ryggstöd är av lackad plåt som repas av lasten. När ryggstöden fälls
hamnar de ovanpå sittdynan och det blir en nivåskillnad på en dryg
decimeter till lastutrymmets golv. Det är en simpel lösning.
Kvalitetsskillnad i bagageutrymmet
I
bagageutrymmet märks det tydligast att det råder kvalitetsskillnad
mellan Ford och VW. Test-Polon var uppgraderad till så kallad Masters
och har ett lastgolv som kan flyttas i två nivåer.
Golvet består
av en bastant platta som är snyggt mattklädd. När den ligger på övre
nivån blir lastgolvet helt slätt då bakre ryggstöden fälls.
Kvalitetsintrycken
följer med Polo ut på vägen. Ljudnivån är dov och lugn och bilen rullar
med en trygg tyngd. I potthål och gupp fjädrar hjulen med dämpade
dunsar. Polo låter och känns som minst en storlek större.
Men
att Fiesta är en liten bil hörs. Från däcken rullar ett skrällande,
burkigt buller som trycker mot trumhinnorna. Hjulupphängningarna
slamrar hårt på dåliga vägar.
Roligast att köra
Men
väghållningen är det inget fel på. Forden är definitivt den roligaste
bilen att köra. Styrningen är blixtsnabb, växelföringen precis och
motorn pigg. På krokiga testvägar var det nästan omöjligt att låta bli
att gasa iväg med Fiestan. Den inbjuder till bus.
Polo hetsade
inte upp förarna lika mycket. Men det har sin förklaring. Så småningom
ska det finnas hela sju motorer till Polo. När bilen introduceras i
Sverige finns bara en, på 1,4 liter med 85 hästkrafter.
Den är inte särskilt kul - svarar sävligt på gasen och är slak på låga varv.
Utväxlingen
verkar lite för hög. Bästa vridmomentet utvecklas först vid 3 800 varv
och föraren måste ofta växla ned både ett och två steg för få fart på
bilen.
Sämst jobbar 1,4-litersmotorn på 70-begränsade vägar. På
femmans växel vid 70 km/tim ligger motorvarvet på knappt 2 000 och då
händer nästan ingenting när gasen trycks ned. Föraren måste gå ned till
trean i snävare kurvor och i uppförsbackar. Ändå är bilen motvillig.
I stadstrafik, däremot, kör man vanligen på lägre växlar och då känns Polo lite piggare.
En vaken maskin
Rappa
Fiesta rände lätt ifrån Polo på testets kurvigaste vägar, trots att
Fordmotorn är både mindre och klenare: 1,25 liter och 82 hk.
Men
det är en vaken maskin som omedelbart svarar på gasen med ett livfullt
morrande och suger i med elastisk kraft. Fiesta behöver sällan växlas
på krokiga vägar. Motorn orkar bra på femman i 70 km/tim.
Roligare
Polomotorer är emellertid på väg. I höst kommer två moderna dieslar med
common rail-insprutning på 90 respektive 105 hästkrafter. De gör Polo
dyrare - 161 900 respektive 193 500 kronor - men ger bilen ett
trevligare temperament.
Snåla dieselmotorer
Så småningom kommer också en liten rapp bensinturbo på 1,2 liter och 105 hk. Vad den ska kosta är inte bestämt.
Dieselmotorerna
är snåla - båda drar 0,42 l/mil och släpper ut 109 gram
koldioxid/kilometer. Ändå snålare blir Polo i version Blue Motion som
kommer nästa år. Den ska klara sig med 0,33 l/mil och släpper ut 87
gram koldioxid.
Men Ford kan också göra snålmotorer. Fiesta
Econetic - som kostar 158 400 kronor - har en dieselmotor på 1,6 liter
och 90 hästar som uppges dra 0,37 l/mil vilket ger koldioxidutsläpp på
98 gram/kilometer.
Sex liters skillnad
Med 85-hästarsmaskinen kan VW Polo inte matcha Ford Fiestas körglädje. Men motorn har andra kvaliteter som är väl så viktiga.
- Hur stor tank har den här bilen, undrade Poloföraren förbryllat efter 25 mils testkörning.
Då hade den digitala bränslemätaren ännu inte rört sig.
1,4-litersmotorn
är riktigt snål. När vi efter en 55-milakörning tankade testbilarna
gick det i drygt 34 liter i Fiestan. Polons tank fylldes till bredden
av drygt 28 liter.
På 1 000 mil blir skillnaden i förbrukning över 100 liter. Det märks i plånboken.
I
klassen där Fiesta och Polo spelar är pengarna viktiga. Även om nya
Polo känns som en liten premiumbil har Volkswagen inte vågat höja
priset. Polo kostar ungefär som konkurrenterna i klassen.
Hyggligt utrustade
Även
i grundutförande är bilarna hyggligt utrustade. Säkerhetsmässigt finns
inget att lägga till. Båda bilarna har femstjärnig krocksäkerhet:
Fiesta enligt gamla poängskalan och Polo enligt nya
bedömningsgrunderna.
Standard i alla Ford- och VW-versioner är
också fjärrstyrda centrallås och elhissar fram. Polo har också en liten
praktisk funktion; när bilen står i uppförsbacke kan föraren släppa
bromsen utan att bilen rullar bakåt.
Båda bilarna går att utrusta upp till lyxnivå med olika paket och prylar.
Testbilen
Fiesta hade tillnamnet Titanium, vilket betyder att den bland annat
fått luftkonditionering, bättre strålkastare och eluppvärmd vindruta
till ett pris av 14 000 kronor.
För 11 900 kronor kan VW Polo
utrustas till "Masters" och det är väl investerade pengar. Bilen får
bland annat delbart ryggstöd bak och dubbelt lastgolv,
luftkonditionering och däcktrycksvakt. I paketet ingår även bakdörrar.
Vi tycker:
Ford
Fiesta är charmig och lättsam, men den propra VW Polo tar hem
testmatchen. Det är en ovanligt helgjuten bil och priset är rätt. Även
om somliga tycker den verkar lite tråkig, kommer VW Polo säkert att bli
en riktigt, storsäljande Folkvagn.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.