Trots dåliga utrymmen och opraktisk kaross blev S60 en favorit i långteststallet.
Det var många som undrade hur Volvo tänkte när de lanserade S60 hösten 2000. Visst, den coupéliknande karossen var snygg att se på och inredningen med sin sportiga känsla minst lika läcker. Men vem ville ha en Volvo med så lite utrymme i baksätet och ett så opraktiskt bagageutrymme?
Men S60 togs ganska väl emot av marknaden, och Volvo nådde delvis en ny, yngre kundkategori.
Bilen bygger på samma teknik som S80 och V70 men har kortare axelavstånd och smärtare yttermått. De femcylindriga motorerna känns igen från övriga sortimentet och finns i en rad olika utföranden. Utan turbo ger 2,4-litersmotorn 140 eller 170 hk, det enda som skiljer är hur
motorstyrningen är programmerad och hur mycket den kostar. 2,4T med lågtrycksturbo ger 200 hk, senare ersattes den av 2,5T med 210 hk. Länge var T5 med 250 (senare 260) hk toppmodellen men 2003 kom S60R med aktiv stötdämpning och maffiga 300 hästkrafter. Dieselmotorer finns också, 2,4D med 130 hk och D5 med 163 hk var de första, senare kom en 185-hästarsversion av D5-motorn.
Bifuel-versionen har två tankar, den kan köras på både gas och bensin och klassas som miljöbil. Den finns bara med 2,4-litersmotorn på 140 hk.
Volvo S60 2,4T och 2,5T finns med fyrhjulsdrift och kallas AWD. Växellådorna är fem- eller sexväxlade eller automatiska med fem steg.
Vi Bilägares testbil nummer 90 blev en ljusblå S60 med minsta motorn, den på 140 hk. Testlagets farhågor att motorns kraft inte skulle räcka till kom snabbt på skam, fartresurserna bedömdes som fullt tillräckliga vid första långresan upp till Lappland och det planerade vintertestet där. På plats i kylan utsågs S60 till årets bästa vinterbil. Bra värme och ventilation, säkra vägegenskaper och bra strålkastare.
I stora semestertestet fick S60 däremot se sig slagen av Ford Mondeo, baksätet höll inte måttet. Det är helt enkelt ingen plats för vuxna.
Bagageutrymmet imponerade inte heller. På andra områden briljerade S60 däremot. I undanmanövertestet visade den sig i princip opåverkad av tung last och smet igenom konbanan med bra fart.
Långfärdskomforten fram gillades av de flesta. Några tyckte dock att stolarna var för mjuka och svankstödet otillräckligt.
Till skillnad från våra Volvo S80 och V70 klarade S60:n sina långtestmil utan större krämpor. Centrallåset strulade en del och vi fick byta krängningshämmarstag vid 6 000 mil. Ett tag hade vi startproblem vilket visade sig bero på en felaktig startspärr. Dörrlåsen vållade oss också en del bekymmer, både fjärrkontrollen och centrallåset spökade.
Larmet kunde börja tjuta av sig självt. Alla dessa säkerhetssystem, hur ofta är det inte bara bilägaren själv som hindras av dem?
Andra S60-ägare har drabbats av en del elektronikfel, men dessa har oftast uppstått när bilarna var tämligen nya och felen har åtgärdats på garantin.
Rostiga bromsskivor bak förekommer och kostar många sköna tusenlappar att åtgärda. Se också upp med läckage från vevaxelns packbox på sidan av motorn, reparationskostnaden ligger mellan 6 000 och 10 000 kronor. Flera verkstäder rekommenderar kopplingsbyte samtidigt och då blir det ännu dyrare.
Servicekostnaderna är ganska höga, bilen ska in var 2 000:e mil och de stora Volvoverkstäderna tar bra betalt.
Rostskyddet är som i alla stora Volvo bra men på S60 har Volvo bara limtätat dörrarna i nederkant. Det innebär en större risk för angrepp.
Ett glädjeämne var det goda andrahandsvärdet. Efter första året hade värdet bara sjunkit med 18,9 procent, inte ovanligt när det gäller nästan nya Volvomodeller. Men fortfarande efter tre år och mer än 10 000 mil hade bilen inte tappat mer än 43 procent.
I dag är marknaden full av begagnade S60 och prisbilden är gynnsam för begköparen. Billigast är bilar med låg utrustningsnivå och svagaste motorn med 140 hk.
Värstingen T5 tappar betydligt mer i värde än grundmodellerna. Som ny var den nästan 80 000 kronor dyrare, efter några år är skillnaden betydligt mindre. Men så kostar den också lite mer att äga.
Men S60 togs ganska väl emot av marknaden, och Volvo nådde delvis en ny, yngre kundkategori.
Bilen bygger på samma teknik som S80 och V70 men har kortare axelavstånd och smärtare yttermått. De femcylindriga motorerna känns igen från övriga sortimentet och finns i en rad olika utföranden. Utan turbo ger 2,4-litersmotorn 140 eller 170 hk, det enda som skiljer är hur
motorstyrningen är programmerad och hur mycket den kostar. 2,4T med lågtrycksturbo ger 200 hk, senare ersattes den av 2,5T med 210 hk. Länge var T5 med 250 (senare 260) hk toppmodellen men 2003 kom S60R med aktiv stötdämpning och maffiga 300 hästkrafter. Dieselmotorer finns också, 2,4D med 130 hk och D5 med 163 hk var de första, senare kom en 185-hästarsversion av D5-motorn.
Bifuel-versionen har två tankar, den kan köras på både gas och bensin och klassas som miljöbil. Den finns bara med 2,4-litersmotorn på 140 hk.
Volvo S60 2,4T och 2,5T finns med fyrhjulsdrift och kallas AWD. Växellådorna är fem- eller sexväxlade eller automatiska med fem steg.
Vi Bilägares testbil nummer 90 blev en ljusblå S60 med minsta motorn, den på 140 hk. Testlagets farhågor att motorns kraft inte skulle räcka till kom snabbt på skam, fartresurserna bedömdes som fullt tillräckliga vid första långresan upp till Lappland och det planerade vintertestet där. På plats i kylan utsågs S60 till årets bästa vinterbil. Bra värme och ventilation, säkra vägegenskaper och bra strålkastare.
I stora semestertestet fick S60 däremot se sig slagen av Ford Mondeo, baksätet höll inte måttet. Det är helt enkelt ingen plats för vuxna.
Bagageutrymmet imponerade inte heller. På andra områden briljerade S60 däremot. I undanmanövertestet visade den sig i princip opåverkad av tung last och smet igenom konbanan med bra fart.
Långfärdskomforten fram gillades av de flesta. Några tyckte dock att stolarna var för mjuka och svankstödet otillräckligt.
Till skillnad från våra Volvo S80 och V70 klarade S60:n sina långtestmil utan större krämpor. Centrallåset strulade en del och vi fick byta krängningshämmarstag vid 6 000 mil. Ett tag hade vi startproblem vilket visade sig bero på en felaktig startspärr. Dörrlåsen vållade oss också en del bekymmer, både fjärrkontrollen och centrallåset spökade.
Larmet kunde börja tjuta av sig självt. Alla dessa säkerhetssystem, hur ofta är det inte bara bilägaren själv som hindras av dem?
Andra S60-ägare har drabbats av en del elektronikfel, men dessa har oftast uppstått när bilarna var tämligen nya och felen har åtgärdats på garantin.
Rostiga bromsskivor bak förekommer och kostar många sköna tusenlappar att åtgärda. Se också upp med läckage från vevaxelns packbox på sidan av motorn, reparationskostnaden ligger mellan 6 000 och 10 000 kronor. Flera verkstäder rekommenderar kopplingsbyte samtidigt och då blir det ännu dyrare.
Servicekostnaderna är ganska höga, bilen ska in var 2 000:e mil och de stora Volvoverkstäderna tar bra betalt.
Rostskyddet är som i alla stora Volvo bra men på S60 har Volvo bara limtätat dörrarna i nederkant. Det innebär en större risk för angrepp.
Ett glädjeämne var det goda andrahandsvärdet. Efter första året hade värdet bara sjunkit med 18,9 procent, inte ovanligt när det gäller nästan nya Volvomodeller. Men fortfarande efter tre år och mer än 10 000 mil hade bilen inte tappat mer än 43 procent.
I dag är marknaden full av begagnade S60 och prisbilden är gynnsam för begköparen. Billigast är bilar med låg utrustningsnivå och svagaste motorn med 140 hk.
Värstingen T5 tappar betydligt mer i värde än grundmodellerna. Som ny var den nästan 80 000 kronor dyrare, efter några år är skillnaden betydligt mindre. Men så kostar den också lite mer att äga.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.