Nya Ford Ka lockar med fräscha former och ungdomlig framtoning. Den har
också testets vassaste väghållning. Men sedan är det slut på det roliga. Hyundai i10 är överlägsen när det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet.
Det ger segern i vår småbilsduell.
också testets vassaste väghållning. Men sedan är det slut på det roliga. Hyundai i10 är överlägsen när det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet.
Det ger segern i vår småbilsduell.
Små bilar betyder små utgifter och det är en sanning som allt fler
svenskar upptäcker. Aldrig tidigare har så många bilar i det riktigt
lilla formatet sålts i landet. Men att satsa på en bil i den minsta
storleksklassen är inte bara gynnsamt för den egna plånboken. Även
miljön tjänar på saken och det i sin tur gör ägarekonomin ännu
fördelaktigare.
Förklaringen är att merparten av bilarna i
segmentet har låga koldioxidutsläpp. Därför subventioneras de,
åtminstone ett tag till, med en statlig miljörabatt på 10 000 kronor.
Två högintressanta representanter för den växande skaran minibilar är
Ford Ka och Hyundai i10, som båda hör hemma i storleksklassen snäppet
under de traditionella småbilarna: typ VW Polo/Ford Fiesta.
Snarlik
ekonomiDe har även en hel del annat gemensamt. Prislapparna, till
exempel, är i stort sett identiska: strax över 110 000 kronor. Även
ägarekonomin är snarlik. Såväl Ka som i10 kan hållas rullande för strax
över 22 kronor per mil. Det är i princip halva kostnaden jämfört med en
ordinär mellanklassbil! Saken blir inte sämre av att både Forden och
Hyundaien är miljöklassade. Det innebär att alla privatköpare kan räkna
bort tio tusenlappar på nybilspriset, som i praktiken hamnar på drygt
100 000 kronor (vilket sänker milkostnaden med ytterligare en krona).
Men då gäller det att se till att registreringen sker innan
halvårsskiftet: miljöbilspremien försvinner den 1 juli.
Jämfört
med en traditionell småbil sparar du, enligt Vi Bilägares kalkyl,
ungefär tio kronor milen om du istället väljer en Ford Ka eller Hyundai
i10. Jämfört med en modell i Golfklassen blir besparingen uppemot 15
kronor per mil och jämfört med en mellanklassbil handlar det om cirka
20 kronor milen.
Sköna slantar att spara
Så visst
finns många sköna slantar att spara på att kliva ned några steg i
storlek. Men man får förstås offra en hel del också. Krocksäkerhet,
utrymmen, landsvägsegenskaper och åkkomfort är några områden där varken
Ka eller i10 har skuggan av en chans mot lite större bilar. Det måste
man förstå om man ska ha minsta förutsättning att i längden trivas med
testbilarnas nätta format. Gör man det och dessutom väljer med ögat så
finns bara en bil att satsa på i den här duellen och det är Ford Ka.
Att
Forden i grunden är ett litet högbygge är mycket skickligt kamouferat
och bilen vinner skönhetspriset på knock out. Den ser både ungdomlig,
fräck, spänstig och (enligt uppsnappade kommentarer från passerande
tjejsällskap) "gullig" ut på ett sätt som den mer lådliknande i10:an
inte kommer i närheten av.
Vassaste hållningen
Forden
har också det bästa chassiet och den vassaste väghållningen. Framför
allt är Ka kvickare och mer precis i styrreaktionerna än i10. Den är
också följsammare mot underlaget än Hyundaien, som kan drabbas av
tendenser att studsa över bakhjulen vid hård provokation på gropig väg.
Men som helhet är det ingen jätteskillnad mellan bilarna. När det
handlar om väghållning/chassi innebär i10 ett stort steg framåt jämfört
föregångaren Hyundai Atos.
Och i ronden åkkomfort är det
faktiskt Hyundai som drar det längsta strået. Främst på grund av
Fordens dånande däcksbuller, som gör sig gällande redan i låga farter.
Men även fjädringskomforten är behagligare i i10:an, särskilt över
korta tvära ojämnheter då det dunsar elakast från hjulställen i Ka.
Inget att skryta med
Landsvägsegenskaperna
är av naturliga skäl inte mycket att skryta med i någon av testbilarna.
Båda är små och motorklena och ingen av dem är byggda för att
riktningsstabilt, avslappnat och bekvämt forsa fram i höga hastigheter.
Men stadigast på långresan är i alla fall Ford Ka, även om det känns
ganska oroligt i båda bilarna när blåsten friskar i och vägbanan är
spårig.
Ka vinner också ronden bästa förarplats. Fast sedan
börjar det halta alltmer för den snitsigt designade Forden, som efter
tolv år (!) och nästan 1,5 miljoner tillverkade exemplar ersätter den
ursprungliga Ka-modellen. En negativ överraskning är den trista och
omoderna tvåventilsmotorn som, med sin sega gasrespons och trötta
temperament, inte alls gör bilen rättvisa. Hela drivlinan är för övrigt
hämtad från Fiat och används även i syskonbilen Fiat 500, som tekniskt
är i stort sett identisk med Ka. 80 procent av komponenterna är
gemensamma och bilarna byggs i samma polska fabrik.
Då är
Hyundais drivkälla betydligt mer tjänstvillig och rappare i gensvaret.
Den är också snålare och dessutom hopkopplad med en mer lättjobbad
växellåda. Det gör den Indienbyggda i10:an både rivigare och smidigare
att köra.
Hög position
Även i stadstrafik, mammas gata
för båda bilarna, är det Hyundai som avgår med segern. Man sitter högt,
manövreringen går enkelt och överblicken är fin åt alla håll. Ka har
också en hög sittposition, fast sikten hämmas svårt av de små
bakrutorna och de breda C-stolparna som ger en usel utblick bakåt.
Dessutom är vindrutestolparna, A-stolparna på fackspråk, mer
siktstörande i Forden. Men en vettig och bekväm tätortsdetalj hos Ka är
hill-hold, eller start i backe-hjälpen på svenska.
Finessen är
standard på alla modellversioner och håller automatiskt kvar bilen
någon sekund medan föraren flyttar foten från bromsen till gasen. På så
sätt undviks pinsamma bakåtrullningar när vägbanan lutar. Nya Ka är
både längre och bredare än i10, men ändå är den inte alls lika duglig
som vardagsbil. När det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet
är Forden testduellens klara förlorare.
Helst bör man nog inte
vara fler än två i hushållet för att stå ut med Ka om man har den som
enda bil. Baksätet är svårforcerat genom framdörrarna och väl på plats
är det trångt för både huvud och ben för alla som är en bit över 170 cm
långa. Sätet är dessutom bara godkänt för två åkande.
Nästan otroligt
I
Hyundai, däremot, finns både bakdörrar och ett säte där fullvuxna
faktiskt får plats. Nästan otroligt med tanke på att bilen bara är 356
cm lång. Det är dessutom tillåtet att åka tre bak, vilket kan vara en
fördel om släktingar eller vänner ska bjudas på skjuts. Att spänna fast
ett barn i en barnstol är också betydligt mindre bökigt än i Forden.
En
annan praktisk fördel med i10 är att bilen, till skillnad från Ka, kan
förses med dragkrok och får släpa på 800 kilo. Knappast något för
husvagnsvänner, men det går i alla fall att dra hem skrymmande gods
från Ikea eller att köra skräp till tippen. En ständig källa till
irritation är Fords baklucka. Den har inget yttre handtag utan kan bara
öppnas med tändningsnyckeln. Arrangemanget är antagligen tänkt som
något slags säkerhetsåtgärd, men blir i praktiken en-bart besvärande.
Hyundais lucka öppnas enkelt och smidigt med märkesemblemet.
Under
bakluckorna är bagageutrymmena likvärdiga och ganska små. Drygt 220
liter ryms, men baksätena kan fällas när extra plats behövs. Lastgolvet
blir dock inte slätt i någon av bilarna och en mindre genomtänkt detalj
på Ka är att ryggstödens baksida är klädd med svartlackerad plåt.
Risken för missprydande repor är uppenbar.
Men det är knappast
för lastutrymmenas skull man köper bilar som Ka och i10.
Huvudargumentet är istället ekonomi. Med tanke på det blev testbilarnas
bensinförbrukning en rejäl besvikelse. Ingen av dem kom ens i närheten
av sina deklarerade siffror, utan behövde ända upp till 30 procent mer
bränsle och värsta syndaren var Ford Ka.
Säkerheten är en
annan faktor som borde ha högsta prioritet för alla småbilsköpare. En
liten bil är generellt sett farligare vid en krock än en större och
därför är det extra viktigt att välja ett så säkert alternativ möjligt.
Ingen av testbilarna klarade högsta betyg hos Euro NCAP, utan fck nöja
sig med fyra stjärnor Men Ka nådde något högre poäng i krockproverna
och Forden är även bättre säkerhetsutrustad än i10, bland annat är
sidokrockgardiner standard. Det finns inte ens som tillval till
Hyundaien.
Med tanke på att Fords systerbil Fiat 500 fck
toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP kan det tyckas märkligt att Ka
inte nådde samma resultat när den testades. Orsaken är att Ford har
snålat på säkerhetsutrustningen för att kunna hålla priset nere på
vissa extra priskänsliga marknader (läs: östra Europa).
Där
säljs Ka utan både sidokrockkuddar och sidokrockgardiner och det var en
sådan bil som krocktestades. Euro NCAP väljer alltid de sämst utrustade
bilarna för att tvinga tillverkarna att höja säkerhetsnivån över hela
linjen.
Bättre standardutrustad
Även när det handlar
om komfortdetaljer är Ka bättre standardutrustad än i10, bortsett från
att den inte kan fås med bakdörrar. Det finns också fler tillval att
pricka för till Forden: exempelvis automatisk klimatanläggning,
läderklädsel och parkeringshjälp. Det är finesser som Hyundaiköparen
får avstå från. Inte ens färddator och yttertermometer finns i
tillvalslistan och det känns lite fattigt på en ny modell år 2009.
Eftersom
testduellen avgjordes i vinterkyla passade vi även på att testa
kupévärmen och där drog Hyundai det längsta strået. Den blev både
snabbare uppvärmd och nådde högre temperatur på alla mätpunkter: tak
fram, golv fram och baksäte. Till saken hör att vår test-Ka var
extrautrustad med automatisk klimatanläggning, à 5 000 kronor. Standard
är vanlig luftkonditionering.
Både Ka och i10 fnns i billigare
versioner än de testade. Men i Hyundais fall bör basbilen med
1,1-litersmotor undvikas, eftersom den säljs utan antisladdsystem. Ford
erbjuder fullständig säkerhetsutrustning på alla Ka-versioner som säljs
i Sverige. Det hedrar den svenska generalagenten. Däremot har
rostskyddet på Ka inte fått samma specialbehandling som övriga nya
Ford-modeller och det blev underkänt när bilen granskades av Vi
Bilägares
expert.
Vi tycker:
Att 25-åringen tar
Ford och 55-åringen väljer Hyundai är nog solklart, om testlaget får
gissa. Ka lockar med snitsiga former och ungdomlig fräschör, medan
Hyundai har en ganska påtaglig pensionärsstämpel över sig. Men skenet
bedrar och i10 är faktiskt rivigast av de två att köra, tack vare en
betydligt trevligare drivlina.
Skärskådar man bilarna lite mer
på djupet framstår i10 dessutom som det enda vettiga alternativet för
alla som lägger minsta vikt vid praktisk användbarhet. Det gör Hyundai
till en vinnare i vår småbilsduell. Enda reservationen är en viss
tveksamhet kring säkerheten, som inte riktigt är på topp. Men det är
den å andra sidan inte i Ford Ka heller.
svenskar upptäcker. Aldrig tidigare har så många bilar i det riktigt
lilla formatet sålts i landet. Men att satsa på en bil i den minsta
storleksklassen är inte bara gynnsamt för den egna plånboken. Även
miljön tjänar på saken och det i sin tur gör ägarekonomin ännu
fördelaktigare.
Förklaringen är att merparten av bilarna i
segmentet har låga koldioxidutsläpp. Därför subventioneras de,
åtminstone ett tag till, med en statlig miljörabatt på 10 000 kronor.
Två högintressanta representanter för den växande skaran minibilar är
Ford Ka och Hyundai i10, som båda hör hemma i storleksklassen snäppet
under de traditionella småbilarna: typ VW Polo/Ford Fiesta.
Snarlik
ekonomiDe har även en hel del annat gemensamt. Prislapparna, till
exempel, är i stort sett identiska: strax över 110 000 kronor. Även
ägarekonomin är snarlik. Såväl Ka som i10 kan hållas rullande för strax
över 22 kronor per mil. Det är i princip halva kostnaden jämfört med en
ordinär mellanklassbil! Saken blir inte sämre av att både Forden och
Hyundaien är miljöklassade. Det innebär att alla privatköpare kan räkna
bort tio tusenlappar på nybilspriset, som i praktiken hamnar på drygt
100 000 kronor (vilket sänker milkostnaden med ytterligare en krona).
Men då gäller det att se till att registreringen sker innan
halvårsskiftet: miljöbilspremien försvinner den 1 juli.
Jämfört
med en traditionell småbil sparar du, enligt Vi Bilägares kalkyl,
ungefär tio kronor milen om du istället väljer en Ford Ka eller Hyundai
i10. Jämfört med en modell i Golfklassen blir besparingen uppemot 15
kronor per mil och jämfört med en mellanklassbil handlar det om cirka
20 kronor milen.
Sköna slantar att spara
Så visst
finns många sköna slantar att spara på att kliva ned några steg i
storlek. Men man får förstås offra en hel del också. Krocksäkerhet,
utrymmen, landsvägsegenskaper och åkkomfort är några områden där varken
Ka eller i10 har skuggan av en chans mot lite större bilar. Det måste
man förstå om man ska ha minsta förutsättning att i längden trivas med
testbilarnas nätta format. Gör man det och dessutom väljer med ögat så
finns bara en bil att satsa på i den här duellen och det är Ford Ka.
Att
Forden i grunden är ett litet högbygge är mycket skickligt kamouferat
och bilen vinner skönhetspriset på knock out. Den ser både ungdomlig,
fräck, spänstig och (enligt uppsnappade kommentarer från passerande
tjejsällskap) "gullig" ut på ett sätt som den mer lådliknande i10:an
inte kommer i närheten av.
Vassaste hållningen
Forden
har också det bästa chassiet och den vassaste väghållningen. Framför
allt är Ka kvickare och mer precis i styrreaktionerna än i10. Den är
också följsammare mot underlaget än Hyundaien, som kan drabbas av
tendenser att studsa över bakhjulen vid hård provokation på gropig väg.
Men som helhet är det ingen jätteskillnad mellan bilarna. När det
handlar om väghållning/chassi innebär i10 ett stort steg framåt jämfört
föregångaren Hyundai Atos.
Och i ronden åkkomfort är det
faktiskt Hyundai som drar det längsta strået. Främst på grund av
Fordens dånande däcksbuller, som gör sig gällande redan i låga farter.
Men även fjädringskomforten är behagligare i i10:an, särskilt över
korta tvära ojämnheter då det dunsar elakast från hjulställen i Ka.
Inget att skryta med
Landsvägsegenskaperna
är av naturliga skäl inte mycket att skryta med i någon av testbilarna.
Båda är små och motorklena och ingen av dem är byggda för att
riktningsstabilt, avslappnat och bekvämt forsa fram i höga hastigheter.
Men stadigast på långresan är i alla fall Ford Ka, även om det känns
ganska oroligt i båda bilarna när blåsten friskar i och vägbanan är
spårig.
Ka vinner också ronden bästa förarplats. Fast sedan
börjar det halta alltmer för den snitsigt designade Forden, som efter
tolv år (!) och nästan 1,5 miljoner tillverkade exemplar ersätter den
ursprungliga Ka-modellen. En negativ överraskning är den trista och
omoderna tvåventilsmotorn som, med sin sega gasrespons och trötta
temperament, inte alls gör bilen rättvisa. Hela drivlinan är för övrigt
hämtad från Fiat och används även i syskonbilen Fiat 500, som tekniskt
är i stort sett identisk med Ka. 80 procent av komponenterna är
gemensamma och bilarna byggs i samma polska fabrik.
Då är
Hyundais drivkälla betydligt mer tjänstvillig och rappare i gensvaret.
Den är också snålare och dessutom hopkopplad med en mer lättjobbad
växellåda. Det gör den Indienbyggda i10:an både rivigare och smidigare
att köra.
Hög position
Även i stadstrafik, mammas gata
för båda bilarna, är det Hyundai som avgår med segern. Man sitter högt,
manövreringen går enkelt och överblicken är fin åt alla håll. Ka har
också en hög sittposition, fast sikten hämmas svårt av de små
bakrutorna och de breda C-stolparna som ger en usel utblick bakåt.
Dessutom är vindrutestolparna, A-stolparna på fackspråk, mer
siktstörande i Forden. Men en vettig och bekväm tätortsdetalj hos Ka är
hill-hold, eller start i backe-hjälpen på svenska.
Finessen är
standard på alla modellversioner och håller automatiskt kvar bilen
någon sekund medan föraren flyttar foten från bromsen till gasen. På så
sätt undviks pinsamma bakåtrullningar när vägbanan lutar. Nya Ka är
både längre och bredare än i10, men ändå är den inte alls lika duglig
som vardagsbil. När det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet
är Forden testduellens klara förlorare.
Helst bör man nog inte
vara fler än två i hushållet för att stå ut med Ka om man har den som
enda bil. Baksätet är svårforcerat genom framdörrarna och väl på plats
är det trångt för både huvud och ben för alla som är en bit över 170 cm
långa. Sätet är dessutom bara godkänt för två åkande.
Nästan otroligt
I
Hyundai, däremot, finns både bakdörrar och ett säte där fullvuxna
faktiskt får plats. Nästan otroligt med tanke på att bilen bara är 356
cm lång. Det är dessutom tillåtet att åka tre bak, vilket kan vara en
fördel om släktingar eller vänner ska bjudas på skjuts. Att spänna fast
ett barn i en barnstol är också betydligt mindre bökigt än i Forden.
En
annan praktisk fördel med i10 är att bilen, till skillnad från Ka, kan
förses med dragkrok och får släpa på 800 kilo. Knappast något för
husvagnsvänner, men det går i alla fall att dra hem skrymmande gods
från Ikea eller att köra skräp till tippen. En ständig källa till
irritation är Fords baklucka. Den har inget yttre handtag utan kan bara
öppnas med tändningsnyckeln. Arrangemanget är antagligen tänkt som
något slags säkerhetsåtgärd, men blir i praktiken en-bart besvärande.
Hyundais lucka öppnas enkelt och smidigt med märkesemblemet.
Under
bakluckorna är bagageutrymmena likvärdiga och ganska små. Drygt 220
liter ryms, men baksätena kan fällas när extra plats behövs. Lastgolvet
blir dock inte slätt i någon av bilarna och en mindre genomtänkt detalj
på Ka är att ryggstödens baksida är klädd med svartlackerad plåt.
Risken för missprydande repor är uppenbar.
Men det är knappast
för lastutrymmenas skull man köper bilar som Ka och i10.
Huvudargumentet är istället ekonomi. Med tanke på det blev testbilarnas
bensinförbrukning en rejäl besvikelse. Ingen av dem kom ens i närheten
av sina deklarerade siffror, utan behövde ända upp till 30 procent mer
bränsle och värsta syndaren var Ford Ka.
Säkerheten är en
annan faktor som borde ha högsta prioritet för alla småbilsköpare. En
liten bil är generellt sett farligare vid en krock än en större och
därför är det extra viktigt att välja ett så säkert alternativ möjligt.
Ingen av testbilarna klarade högsta betyg hos Euro NCAP, utan fck nöja
sig med fyra stjärnor Men Ka nådde något högre poäng i krockproverna
och Forden är även bättre säkerhetsutrustad än i10, bland annat är
sidokrockgardiner standard. Det finns inte ens som tillval till
Hyundaien.
Med tanke på att Fords systerbil Fiat 500 fck
toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP kan det tyckas märkligt att Ka
inte nådde samma resultat när den testades. Orsaken är att Ford har
snålat på säkerhetsutrustningen för att kunna hålla priset nere på
vissa extra priskänsliga marknader (läs: östra Europa).
Där
säljs Ka utan både sidokrockkuddar och sidokrockgardiner och det var en
sådan bil som krocktestades. Euro NCAP väljer alltid de sämst utrustade
bilarna för att tvinga tillverkarna att höja säkerhetsnivån över hela
linjen.
Bättre standardutrustad
Även när det handlar
om komfortdetaljer är Ka bättre standardutrustad än i10, bortsett från
att den inte kan fås med bakdörrar. Det finns också fler tillval att
pricka för till Forden: exempelvis automatisk klimatanläggning,
läderklädsel och parkeringshjälp. Det är finesser som Hyundaiköparen
får avstå från. Inte ens färddator och yttertermometer finns i
tillvalslistan och det känns lite fattigt på en ny modell år 2009.
Eftersom
testduellen avgjordes i vinterkyla passade vi även på att testa
kupévärmen och där drog Hyundai det längsta strået. Den blev både
snabbare uppvärmd och nådde högre temperatur på alla mätpunkter: tak
fram, golv fram och baksäte. Till saken hör att vår test-Ka var
extrautrustad med automatisk klimatanläggning, à 5 000 kronor. Standard
är vanlig luftkonditionering.
Både Ka och i10 fnns i billigare
versioner än de testade. Men i Hyundais fall bör basbilen med
1,1-litersmotor undvikas, eftersom den säljs utan antisladdsystem. Ford
erbjuder fullständig säkerhetsutrustning på alla Ka-versioner som säljs
i Sverige. Det hedrar den svenska generalagenten. Däremot har
rostskyddet på Ka inte fått samma specialbehandling som övriga nya
Ford-modeller och det blev underkänt när bilen granskades av Vi
Bilägares
expert.
Vi tycker:
Att 25-åringen tar
Ford och 55-åringen väljer Hyundai är nog solklart, om testlaget får
gissa. Ka lockar med snitsiga former och ungdomlig fräschör, medan
Hyundai har en ganska påtaglig pensionärsstämpel över sig. Men skenet
bedrar och i10 är faktiskt rivigast av de två att köra, tack vare en
betydligt trevligare drivlina.
Skärskådar man bilarna lite mer
på djupet framstår i10 dessutom som det enda vettiga alternativet för
alla som lägger minsta vikt vid praktisk användbarhet. Det gör Hyundai
till en vinnare i vår småbilsduell. Enda reservationen är en viss
tveksamhet kring säkerheten, som inte riktigt är på topp. Men det är
den å andra sidan inte i Ford Ka heller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.