Nya Ford Ka lockar med fräscha former och ungdomlig framtoning. Den har
också testets vassaste väghållning. Mesedan är det slut på det roliga. Hyunda i10 är överlägsen när det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet. Det ger segern i vår småbilsduell.
också testets vassaste väghållning. Mesedan är det slut på det roliga. Hyunda i10 är överlägsen när det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet. Det ger segern i vår småbilsduell.
Små bilar betyder små utgifter och det är en sanning som allt fler svenskar upptäcker. Aldrig tidigare har så många bilar i det riktigt lilla formatet sålts i landet. Men att satsa på en bil i den minsta storleksklassen är inte bara gynnsamt för den egna plånboken. Även miljön tjänar på saken och det i sin tur gör ägarekonomin ännu fördelaktigare.
Förklaringen är att merparten av bilarna i segmentet har låga koldioxidutsläpp. Därför subventioneras de, åtminstone ett tag till, med en statlig miljörabatt på 10 000 kronor. Två högintressanta representanter för den växande skaran minibilar är Ford Ka och Hyundai i10, som båda hör hemma i storleksklassen snäppet under de traditionella småbilarna: typ VW Polo/Ford Fiesta.
Snarlik ekonomiDe har även en hel del annat gemensamt. Prislapparna, till exempel, är i stort sett identiska: strax över 110 000 kronor. Även ägarekonomin är snarlik. Såväl Ka som i10 kan hållas rullande för strax över 22 kronor per mil. Det är i princip halva kostnaden jämfört med en ordinär mellanklassbil! Saken blir inte sämre av att både Forden och Hyundaien är miljöklassade. Det innebär att alla privatköpare kan räkna bort tio tusenlappar på nybilspriset, som i praktiken hamnar på drygt 100 000 kronor (vilket sänker milkostnaden med ytterligare en krona). Men då gäller det att se till att registreringen sker innan halvårsskiftet: miljöbilspremien försvinner den 1 juli.
Jämfört med en traditionell småbil sparar du, enligt Vi Bilägares kalkyl, ungefär tio kronor milen om du istället väljer en Ford Ka eller Hyundai i10. Jämfört med en modell i Golfklassen blir besparingen uppemot 15 kronor per mil och jämfört med en mellanklassbil handlar det om cirka 20 kronor milen.
Sköna slantar att spara
Så visst finns många sköna slantar att spara på att kliva ned några steg i storlek. Men man får förstås offra en hel del också. Krocksäkerhet, utrymmen, landsvägsegenskaper och åkkomfort är några områden där varken Ka eller i10 har skuggan av en chans mot lite större bilar. Det måste man förstå om man ska ha minsta förutsättning att i längden trivas med testbilarnas nätta format. Gör man det och dessutom väljer med ögat så finns bara en bil att satsa på i den här duellen och det är Ford Ka.
Att Forden i grunden är ett litet högbygge är mycket skickligt kamouferat och bilen vinner skönhetspriset på knock out. Den ser både ungdomlig, fräck, spänstig och (enligt uppsnappade kommentarer från passerande tjejsällskap) "gullig" ut på ett sätt som den mer lådliknande i10:an inte kommer i närheten av.
Vassaste hållningen
Forden har också det bästa chassiet och den vassaste väghållningen. Framför allt är Ka kvickare och mer precis i styrreaktionerna än i10. Den är också följsammare mot underlaget än Hyundaien, som kan drabbas av tendenser att studsa över bakhjulen vid hård provokation på gropig väg. Men som helhet är det ingen jätteskillnad mellan bilarna. När det handlar om väghållning/chassi innebär i10 ett stort steg framåt jämfört föregångaren Hyundai Atos.
Och i ronden åkkomfort är det faktiskt Hyundai som drar det längsta strået. Främst på grund av Fordens dånande däcksbuller, som gör sig gällande redan i låga farter. Men även fjädringskomforten är behagligare i i10:an, särskilt över korta tvära ojämnheter då det dunsar elakast från hjulställen i Ka.
Inget att skryta med
Landsvägsegenskaperna är av naturliga skäl inte mycket att skryta med i någon av testbilarna. Båda är små och motorklena och ingen av dem är byggda för att riktningsstabilt, avslappnat och bekvämt forsa fram i höga hastigheter. Men stadigast på långresan är i alla fall Ford Ka, även om det känns ganska oroligt i båda bilarna när blåsten friskar i och vägbanan är spårig.
Ka vinner också ronden bästa förarplats. Fast sedan börjar det halta alltmer för den snitsigt designade Forden, som efter tolv år (!) och nästan 1,5 miljoner tillverkade exemplar ersätter den ursprungliga Ka-modellen. En negativ överraskning är den trista och omoderna tvåventilsmotorn som, med sin sega gasrespons och trötta temperament, inte alls gör bilen rättvisa. Hela drivlinan är för övrigt hämtad från Fiat och används även i syskonbilen Fiat 500, som tekniskt är i stort sett identisk med Ka. 80 procent av komponenterna är gemensamma och bilarna byggs i samma polska fabrik.
Då är Hyundais drivkälla betydligt mer tjänstvillig och rappare i gensvaret. Den är också snålare och dessutom hopkopplad med en mer lättjobbad växellåda. Det gör den Indienbyggda i10:an både rivigare och smidigare att köra.
Hög position
Även i stadstrafik, mammas gata för båda bilarna, är det Hyundai som avgår med segern. Man sitter högt, manövreringen går enkelt och överblicken är fin åt alla håll. Ka har också en hög sittposition, fast sikten hämmas svårt av de små bakrutorna och de breda C-stolparna som ger en usel utblick bakåt. Dessutom är vindrutestolparna, A-stolparna på fackspråk, mer siktstörande i Forden. Men en vettig och bekväm tätortsdetalj hos Ka är hill-hold, eller start i backe-hjälpen på svenska.
Finessen är standard på alla modellversioner och håller automatiskt kvar bilen någon sekund medan föraren flyttar foten från bromsen till gasen. På så sätt undviks pinsamma bakåtrullningar när vägbanan lutar. Nya Ka är både längre och bredare än i10, men ändå är den inte alls lika duglig som vardagsbil. När det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet är Forden testduellens klara förlorare.
Helst bör man nog inte vara fler än två i hushållet för att stå ut med Ka om man har den som enda bil. Baksätet är svårforcerat genom framdörrarna och väl på plats är det trångt för både huvud och ben för alla som är en bit över 170 cm långa. Sätet är dessutom bara godkänt för två åkande.
Nästan otroligt
I Hyundai, däremot, finns både bakdörrar och ett säte där fullvuxna faktiskt får plats. Nästan otroligt med tanke på att bilen bara är 356 cm lång. Det är dessutom tillåtet att åka tre bak, vilket kan vara en fördel om släktingar eller vänner ska bjudas på skjuts. Att spänna fast ett barn i en barnstol är också betydligt mindre bökigt än i Forden.
En annan praktisk fördel med i10 är att bilen, till skillnad från Ka, kan förses med dragkrok och får släpa på 800 kilo. Knappast något för husvagnsvänner, men det går i alla fall att dra hem skrymmande gods från Ikea eller att köra skräp till tippen. En ständig källa till irritation är Fords baklucka. Den har inget yttre handtag utan kan bara öppnas med tändningsnyckeln. Arrangemanget är antagligen tänkt som något slags säkerhetsåtgärd, men blir i praktiken en-bart besvärande. Hyundais lucka öppnas enkelt och smidigt med märkesemblemet.
Under bakluckorna är bagageutrymmena likvärdiga och ganska små. Drygt 220 liter ryms, men baksätena kan fällas när extra plats behövs. Lastgolvet blir dock inte slätt i någon av bilarna och en mindre genomtänkt detalj på Ka är att ryggstödens baksida är klädd med svartlackerad plåt. Risken för missprydande repor är uppenbar.
Men det är knappast för lastutrymmenas skull man köper bilar som Ka och i10. Huvudargumentet är istället ekonomi. Med tanke på det blev testbilarnas bensinförbrukning en rejäl besvikelse. Ingen av dem kom ens i närheten av sina deklarerade siffror, utan behövde ända upp till 30 procent mer bränsle och värsta syndaren var Ford Ka.
Säkerheten är en annan faktor som borde ha högsta prioritet för alla småbilsköpare. En liten bil är generellt sett farligare vid en krock än en större och därför är det extra viktigt att välja ett så säkert alternativ möjligt. Ingen av testbilarna klarade högsta betyg hos Euro NCAP, utan fck nöja sig med fyra stjärnor Men Ka nådde något högre poäng i krockproverna och Forden är även bättre säkerhetsutrustad än i10, bland annat är sidokrockgardiner standard. Det finns inte ens som tillval till Hyundaien.
Med tanke på att Fords systerbil Fiat 500 fck toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP kan det tyckas märkligt att Ka inte nådde samma resultat när den testades. Orsaken är att Ford har snålat på säkerhetsutrustningen för att kunna hålla priset nere på vissa extra priskänsliga marknader (läs: östra Europa).
Där säljs Ka utan både sidokrockkuddar och sidokrockgardiner och det var en sådan bil som krocktestades. Euro NCAP väljer alltid de sämst utrustade bilarna för att tvinga tillverkarna att höja säkerhetsnivån över hela linjen.
Bättre standardutrustad
Även när det handlar om komfortdetaljer är Ka bättre standardutrustad än i10, bortsett från att den inte kan fås med bakdörrar. Det finns också fler tillval att pricka för till Forden: exempelvis automatisk klimatanläggning, läderklädsel och parkeringshjälp. Det är finesser som Hyundaiköparen får avstå från. Inte ens färddator och yttertermometer finns i tillvalslistan och det känns lite fattigt på en ny modell år 2009.
Eftersom testduellen avgjordes i vinterkyla passade vi även på att testa kupévärmen och där drog Hyundai det längsta strået. Den blev både snabbare uppvärmd och nådde högre temperatur på alla mätpunkter: tak fram, golv fram och baksäte. Till saken hör att vår test-Ka var extrautrustad med automatisk klimatanläggning, à 5 000 kronor. Standard är vanlig luftkonditionering.
Både Ka och i10 fnns i billigare versioner än de testade. Men i Hyundais fall bör basbilen med 1,1-litersmotor undvikas, eftersom den säljs utan antisladdsystem. Ford erbjuder fullständig säkerhetsutrustning på alla Ka-versioner som säljs i Sverige. Det hedrar den svenska generalagenten. Däremot har rostskyddet på Ka inte fått samma specialbehandling som övriga nya Ford-modeller och det blev underkänt när bilen granskades av Vi Bilägares
expert.
Vi tycker:
Att 25-åringen tar Ford och 55-åringen väljer Hyundai är nog solklart, om testlaget får gissa. Ka lockar med snitsiga former och ungdomlig fräschör, medan Hyundai har en ganska påtaglig pensionärsstämpel över sig. Men skenet bedrar och i10 är faktiskt rivigast av de två att köra, tack vare en betydligt trevligare drivlina.
Skärskådar man bilarna lite mer på djupet framstår i10 dessutom som det enda vettiga alternativet för alla som lägger minsta vikt vid praktisk användbarhet. Det gör Hyundai till en vinnare i vår småbilsduell. Enda reservationen är en viss tveksamhet kring säkerheten, som inte riktigt är på topp. Men det är den å andra sidan inte i Ford Ka heller.
Förklaringen är att merparten av bilarna i segmentet har låga koldioxidutsläpp. Därför subventioneras de, åtminstone ett tag till, med en statlig miljörabatt på 10 000 kronor. Två högintressanta representanter för den växande skaran minibilar är Ford Ka och Hyundai i10, som båda hör hemma i storleksklassen snäppet under de traditionella småbilarna: typ VW Polo/Ford Fiesta.
Snarlik ekonomiDe har även en hel del annat gemensamt. Prislapparna, till exempel, är i stort sett identiska: strax över 110 000 kronor. Även ägarekonomin är snarlik. Såväl Ka som i10 kan hållas rullande för strax över 22 kronor per mil. Det är i princip halva kostnaden jämfört med en ordinär mellanklassbil! Saken blir inte sämre av att både Forden och Hyundaien är miljöklassade. Det innebär att alla privatköpare kan räkna bort tio tusenlappar på nybilspriset, som i praktiken hamnar på drygt 100 000 kronor (vilket sänker milkostnaden med ytterligare en krona). Men då gäller det att se till att registreringen sker innan halvårsskiftet: miljöbilspremien försvinner den 1 juli.
Jämfört med en traditionell småbil sparar du, enligt Vi Bilägares kalkyl, ungefär tio kronor milen om du istället väljer en Ford Ka eller Hyundai i10. Jämfört med en modell i Golfklassen blir besparingen uppemot 15 kronor per mil och jämfört med en mellanklassbil handlar det om cirka 20 kronor milen.
Sköna slantar att spara
Så visst finns många sköna slantar att spara på att kliva ned några steg i storlek. Men man får förstås offra en hel del också. Krocksäkerhet, utrymmen, landsvägsegenskaper och åkkomfort är några områden där varken Ka eller i10 har skuggan av en chans mot lite större bilar. Det måste man förstå om man ska ha minsta förutsättning att i längden trivas med testbilarnas nätta format. Gör man det och dessutom väljer med ögat så finns bara en bil att satsa på i den här duellen och det är Ford Ka.
Att Forden i grunden är ett litet högbygge är mycket skickligt kamouferat och bilen vinner skönhetspriset på knock out. Den ser både ungdomlig, fräck, spänstig och (enligt uppsnappade kommentarer från passerande tjejsällskap) "gullig" ut på ett sätt som den mer lådliknande i10:an inte kommer i närheten av.
Vassaste hållningen
Forden har också det bästa chassiet och den vassaste väghållningen. Framför allt är Ka kvickare och mer precis i styrreaktionerna än i10. Den är också följsammare mot underlaget än Hyundaien, som kan drabbas av tendenser att studsa över bakhjulen vid hård provokation på gropig väg. Men som helhet är det ingen jätteskillnad mellan bilarna. När det handlar om väghållning/chassi innebär i10 ett stort steg framåt jämfört föregångaren Hyundai Atos.
Och i ronden åkkomfort är det faktiskt Hyundai som drar det längsta strået. Främst på grund av Fordens dånande däcksbuller, som gör sig gällande redan i låga farter. Men även fjädringskomforten är behagligare i i10:an, särskilt över korta tvära ojämnheter då det dunsar elakast från hjulställen i Ka.
Inget att skryta med
Landsvägsegenskaperna är av naturliga skäl inte mycket att skryta med i någon av testbilarna. Båda är små och motorklena och ingen av dem är byggda för att riktningsstabilt, avslappnat och bekvämt forsa fram i höga hastigheter. Men stadigast på långresan är i alla fall Ford Ka, även om det känns ganska oroligt i båda bilarna när blåsten friskar i och vägbanan är spårig.
Ka vinner också ronden bästa förarplats. Fast sedan börjar det halta alltmer för den snitsigt designade Forden, som efter tolv år (!) och nästan 1,5 miljoner tillverkade exemplar ersätter den ursprungliga Ka-modellen. En negativ överraskning är den trista och omoderna tvåventilsmotorn som, med sin sega gasrespons och trötta temperament, inte alls gör bilen rättvisa. Hela drivlinan är för övrigt hämtad från Fiat och används även i syskonbilen Fiat 500, som tekniskt är i stort sett identisk med Ka. 80 procent av komponenterna är gemensamma och bilarna byggs i samma polska fabrik.
Då är Hyundais drivkälla betydligt mer tjänstvillig och rappare i gensvaret. Den är också snålare och dessutom hopkopplad med en mer lättjobbad växellåda. Det gör den Indienbyggda i10:an både rivigare och smidigare att köra.
Hög position
Även i stadstrafik, mammas gata för båda bilarna, är det Hyundai som avgår med segern. Man sitter högt, manövreringen går enkelt och överblicken är fin åt alla håll. Ka har också en hög sittposition, fast sikten hämmas svårt av de små bakrutorna och de breda C-stolparna som ger en usel utblick bakåt. Dessutom är vindrutestolparna, A-stolparna på fackspråk, mer siktstörande i Forden. Men en vettig och bekväm tätortsdetalj hos Ka är hill-hold, eller start i backe-hjälpen på svenska.
Finessen är standard på alla modellversioner och håller automatiskt kvar bilen någon sekund medan föraren flyttar foten från bromsen till gasen. På så sätt undviks pinsamma bakåtrullningar när vägbanan lutar. Nya Ka är både längre och bredare än i10, men ändå är den inte alls lika duglig som vardagsbil. När det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet är Forden testduellens klara förlorare.
Helst bör man nog inte vara fler än två i hushållet för att stå ut med Ka om man har den som enda bil. Baksätet är svårforcerat genom framdörrarna och väl på plats är det trångt för både huvud och ben för alla som är en bit över 170 cm långa. Sätet är dessutom bara godkänt för två åkande.
Nästan otroligt
I Hyundai, däremot, finns både bakdörrar och ett säte där fullvuxna faktiskt får plats. Nästan otroligt med tanke på att bilen bara är 356 cm lång. Det är dessutom tillåtet att åka tre bak, vilket kan vara en fördel om släktingar eller vänner ska bjudas på skjuts. Att spänna fast ett barn i en barnstol är också betydligt mindre bökigt än i Forden.
En annan praktisk fördel med i10 är att bilen, till skillnad från Ka, kan förses med dragkrok och får släpa på 800 kilo. Knappast något för husvagnsvänner, men det går i alla fall att dra hem skrymmande gods från Ikea eller att köra skräp till tippen. En ständig källa till irritation är Fords baklucka. Den har inget yttre handtag utan kan bara öppnas med tändningsnyckeln. Arrangemanget är antagligen tänkt som något slags säkerhetsåtgärd, men blir i praktiken en-bart besvärande. Hyundais lucka öppnas enkelt och smidigt med märkesemblemet.
Under bakluckorna är bagageutrymmena likvärdiga och ganska små. Drygt 220 liter ryms, men baksätena kan fällas när extra plats behövs. Lastgolvet blir dock inte slätt i någon av bilarna och en mindre genomtänkt detalj på Ka är att ryggstödens baksida är klädd med svartlackerad plåt. Risken för missprydande repor är uppenbar.
Men det är knappast för lastutrymmenas skull man köper bilar som Ka och i10. Huvudargumentet är istället ekonomi. Med tanke på det blev testbilarnas bensinförbrukning en rejäl besvikelse. Ingen av dem kom ens i närheten av sina deklarerade siffror, utan behövde ända upp till 30 procent mer bränsle och värsta syndaren var Ford Ka.
Säkerheten är en annan faktor som borde ha högsta prioritet för alla småbilsköpare. En liten bil är generellt sett farligare vid en krock än en större och därför är det extra viktigt att välja ett så säkert alternativ möjligt. Ingen av testbilarna klarade högsta betyg hos Euro NCAP, utan fck nöja sig med fyra stjärnor Men Ka nådde något högre poäng i krockproverna och Forden är även bättre säkerhetsutrustad än i10, bland annat är sidokrockgardiner standard. Det finns inte ens som tillval till Hyundaien.
Med tanke på att Fords systerbil Fiat 500 fck toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP kan det tyckas märkligt att Ka inte nådde samma resultat när den testades. Orsaken är att Ford har snålat på säkerhetsutrustningen för att kunna hålla priset nere på vissa extra priskänsliga marknader (läs: östra Europa).
Där säljs Ka utan både sidokrockkuddar och sidokrockgardiner och det var en sådan bil som krocktestades. Euro NCAP väljer alltid de sämst utrustade bilarna för att tvinga tillverkarna att höja säkerhetsnivån över hela linjen.
Bättre standardutrustad
Även när det handlar om komfortdetaljer är Ka bättre standardutrustad än i10, bortsett från att den inte kan fås med bakdörrar. Det finns också fler tillval att pricka för till Forden: exempelvis automatisk klimatanläggning, läderklädsel och parkeringshjälp. Det är finesser som Hyundaiköparen får avstå från. Inte ens färddator och yttertermometer finns i tillvalslistan och det känns lite fattigt på en ny modell år 2009.
Eftersom testduellen avgjordes i vinterkyla passade vi även på att testa kupévärmen och där drog Hyundai det längsta strået. Den blev både snabbare uppvärmd och nådde högre temperatur på alla mätpunkter: tak fram, golv fram och baksäte. Till saken hör att vår test-Ka var extrautrustad med automatisk klimatanläggning, à 5 000 kronor. Standard är vanlig luftkonditionering.
Både Ka och i10 fnns i billigare versioner än de testade. Men i Hyundais fall bör basbilen med 1,1-litersmotor undvikas, eftersom den säljs utan antisladdsystem. Ford erbjuder fullständig säkerhetsutrustning på alla Ka-versioner som säljs i Sverige. Det hedrar den svenska generalagenten. Däremot har rostskyddet på Ka inte fått samma specialbehandling som övriga nya Ford-modeller och det blev underkänt när bilen granskades av Vi Bilägares
expert.
Vi tycker:
Att 25-åringen tar Ford och 55-åringen väljer Hyundai är nog solklart, om testlaget får gissa. Ka lockar med snitsiga former och ungdomlig fräschör, medan Hyundai har en ganska påtaglig pensionärsstämpel över sig. Men skenet bedrar och i10 är faktiskt rivigast av de två att köra, tack vare en betydligt trevligare drivlina.
Skärskådar man bilarna lite mer på djupet framstår i10 dessutom som det enda vettiga alternativet för alla som lägger minsta vikt vid praktisk användbarhet. Det gör Hyundai till en vinnare i vår småbilsduell. Enda reservationen är en viss tveksamhet kring säkerheten, som inte riktigt är på topp. Men det är den å andra sidan inte i Ford Ka heller.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.