Seat Exeo är en ny stor sedan från den spanska biltillverkaren som
introduceras i april. Men är det en Seat eller en Audi A4? Frågan är
berättigad för så mycket som 70 procent av bilen är hämtad från förra
generationens A4.
Priset, som ligger närmare 40 000 kr under billigaste Audi-modellen, är det som ska locka köpare till Exeo.
Nu satsar Seat på en plats i bildvärlden division 1, det så kallade B-segmentet där man återfinner de stora mellanklassbilarna, ofta tjänstebilar och där lönsamheten är som störst. Här finns konkurrenter som Citroën C5, Peugeot 407, BMW 3-serien, Opel Insignia och Audi A4 för att nämna några. Just A 4 är extra intressant i sammanhanget eftersom Seats nya flaggskepp, som döpts till Exeo, i grunden är en lätt omstöpt Audi A4 av förra generationen.
Faktum är att bilen från framhjulen och bakåt är svår att skilja från den gamla A4:an och det är kanske inte så märkligt. När den sista Audin lämnade fabriken i Ingolstadt plockades press- och monteringsverktygen ner och fraktades till Seatfabriken utanför Barcelona, där produktionen av Exeo snart var igång.
Med den nya stora sedanen Exeo gör Seat en radikal kursändring. Från att ha varit en tillverkare, känd främst för små, sportiga och egensinnigt designade bilar byggda på Volkswagengruppens plattformar, som lockat unga köpare, tar man nu klivet över till att bygga större bilar för en helt annan målgrupp, äldre människor, 50+ och inte minst tjänstebilsförare. Om de nöjer sig med en lätt omdesignad Audi A4 med några år på nacken återstår att se. Det som talar för är en konkurrenskraftig prisbild, en beprövad teknik och ett erkänt gott kvalitétsrykte. Seat lockar också med tre års fri service, alternativt 6 000 mil.
Exteriört är Seat Exeo väldigt mycket A4, sånär som på nospartiet där den karaktäristiska grillen, som kompletterats med stora luftintag, dominerar. Bakljusen har också fått Seats karaktäriska design. Ett annat särdrag är att backspeglarna monterats på dörrarna.
När man kliver in i bilen känner man sig som gammal Audiförare genast hemma med knappar och reglage, som är gediget och funktionellt utformade. Instrumentbrädan verkar vara direkt hämtad från A4 cabriolet. Framstolarna är riktigt sköna och ger bra stöd när det går undan på krokiga vägar, där Exeo är som roligast att köra. Den elektriska servostyrningen som anpassar sig till farten ger bra feedback till föraren. Seats tekniker säger sig visserligen ha finlirat med Audis chassisättning, men det är svårt att spåra några påtagliga förändringar. A4:an var ju bra redan förut.
Enda smolket i glädjebägaren är att Seat Exeo har samma axelavstånd som gamla A4 vilket innebär att spanjoren tyvärr också fått ärva det trånga benutrymmet i baksätet.
Inledningsvis erbjuds Exeo med två olika bensinmotorer på 150 respektive 200 hästar, därtill två common raildieslar på 143 respektive 170 hästar.
Den billigaste versionen av Exeo, med 1,8 liters bensinturbomotor på 150 hästar och det enklaste utrustningspaketet kommer att kosta 209 900 kr. Instegsmodellen av A4 kostar som jämförelse 248 100 kr och har då 30 hästar mindre.
Vill man köra diesel blir det att lägga upp 40 000 kronor till för den minsta motorn på 143 hästar (249 900 kr)och 55 000 kr för 170 hästars motorn (264 900 kr). Samtliga motorer är kombinerade med en sexväxlad, manuell låda.
I Exeos säkerhetsutrustning ingår som standard bland annat ABS, ESP+EBA, 8 krockkuddar (fram, sida, krockgardin, förare och passagerare) aktivt nackstöd och Isofix-fästen.
Exeo lanseras i sedanversion under april månad, men redan i april släpps en kombiversion Sport-Tourer, en direkt kopia av Audi Avant, som når Sverige i oktober. Det är den versionen Seat tror att man kommer att sälja mest av.
Nu satsar Seat på en plats i bildvärlden division 1, det så kallade B-segmentet där man återfinner de stora mellanklassbilarna, ofta tjänstebilar och där lönsamheten är som störst. Här finns konkurrenter som Citroën C5, Peugeot 407, BMW 3-serien, Opel Insignia och Audi A4 för att nämna några. Just A 4 är extra intressant i sammanhanget eftersom Seats nya flaggskepp, som döpts till Exeo, i grunden är en lätt omstöpt Audi A4 av förra generationen.
Faktum är att bilen från framhjulen och bakåt är svår att skilja från den gamla A4:an och det är kanske inte så märkligt. När den sista Audin lämnade fabriken i Ingolstadt plockades press- och monteringsverktygen ner och fraktades till Seatfabriken utanför Barcelona, där produktionen av Exeo snart var igång.
Med den nya stora sedanen Exeo gör Seat en radikal kursändring. Från att ha varit en tillverkare, känd främst för små, sportiga och egensinnigt designade bilar byggda på Volkswagengruppens plattformar, som lockat unga köpare, tar man nu klivet över till att bygga större bilar för en helt annan målgrupp, äldre människor, 50+ och inte minst tjänstebilsförare. Om de nöjer sig med en lätt omdesignad Audi A4 med några år på nacken återstår att se. Det som talar för är en konkurrenskraftig prisbild, en beprövad teknik och ett erkänt gott kvalitétsrykte. Seat lockar också med tre års fri service, alternativt 6 000 mil.
Exteriört är Seat Exeo väldigt mycket A4, sånär som på nospartiet där den karaktäristiska grillen, som kompletterats med stora luftintag, dominerar. Bakljusen har också fått Seats karaktäriska design. Ett annat särdrag är att backspeglarna monterats på dörrarna.
När man kliver in i bilen känner man sig som gammal Audiförare genast hemma med knappar och reglage, som är gediget och funktionellt utformade. Instrumentbrädan verkar vara direkt hämtad från A4 cabriolet. Framstolarna är riktigt sköna och ger bra stöd när det går undan på krokiga vägar, där Exeo är som roligast att köra. Den elektriska servostyrningen som anpassar sig till farten ger bra feedback till föraren. Seats tekniker säger sig visserligen ha finlirat med Audis chassisättning, men det är svårt att spåra några påtagliga förändringar. A4:an var ju bra redan förut.
Enda smolket i glädjebägaren är att Seat Exeo har samma axelavstånd som gamla A4 vilket innebär att spanjoren tyvärr också fått ärva det trånga benutrymmet i baksätet.
Inledningsvis erbjuds Exeo med två olika bensinmotorer på 150 respektive 200 hästar, därtill två common raildieslar på 143 respektive 170 hästar.
Den billigaste versionen av Exeo, med 1,8 liters bensinturbomotor på 150 hästar och det enklaste utrustningspaketet kommer att kosta 209 900 kr. Instegsmodellen av A4 kostar som jämförelse 248 100 kr och har då 30 hästar mindre.
Vill man köra diesel blir det att lägga upp 40 000 kronor till för den minsta motorn på 143 hästar (249 900 kr)och 55 000 kr för 170 hästars motorn (264 900 kr). Samtliga motorer är kombinerade med en sexväxlad, manuell låda.
I Exeos säkerhetsutrustning ingår som standard bland annat ABS, ESP+EBA, 8 krockkuddar (fram, sida, krockgardin, förare och passagerare) aktivt nackstöd och Isofix-fästen.
Exeo lanseras i sedanversion under april månad, men redan i april släpps en kombiversion Sport-Tourer, en direkt kopia av Audi Avant, som når Sverige i oktober. Det är den versionen Seat tror att man kommer att sälja mest av.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Coach Outlet Store THE London 2012 Olympics begins tonight and looks set to be the most stylish sporting event in history - with designers from all over the world showing their support for their respective countries. Stella McCartney was the first internationally-renowned name to get into the Olympic spirit, announcing that she was designing the Team GB kit in July 2010 and unveiling the collection in full in March this year. Other labels to back their countries by creating their sports kits include Prada, who has designed kits for the Italian national sailing team; Ralph Lauren who has created the kits for the US, Giorgio Armani who has designed kits for the Italian National Olympic Team and Coach who has created kits for the French Olympic equestrian team.
Louis Vuitton Outlet Store THE first Machete Kills film poster featuring Lady Gaga has just been unveiled. The film, which also stars Amber Heard and Jessica Alba, marks Gaga's acting debut. The poster gives us a first look at Gaga's character, La Chameleon, and sees her posing in her underwear with a white wolf stole wrapped around her, toting a smoking gun. "Yes its true, I will be making my debut as an actress in the amazing MACHETE KILLS BY @RODRIGUEZ IM SO EXCITED!!! AH! Louis Vuitton Outlet Filming was insane," Gaga posted on Twitter late last night. Director Robert Rodriguez also took to the social networking site to share his excitement, tweeting: "I just finished working with @LadyGaga on @MacheteKills , she kicked SO MUCH ASS! Holy Smokes. Blown away!" Machete Kills is the sequel to the 2010 film Machete - which starred Lindsay Lohan - and is set for release next year. The singer made her film debut earlier this year in Men In Black 3, appearing as herself for a small cameo role.
Authentic Gucci COCO ROCHA and Vogue cover girl Karolina Kurkova are set to join Naomi Campbell on the panel for her new reality television show, The Face. The pair will be on hand to assist Campbell in her hunt for a new girl to become "the face" of an as-yet-unnamed brand, each leading their own team of aspiring young models. The three supermodels will be in charge of hand-picking their own group of girls, before guiding them through a series of challenges designed to recreate the real world of the modelling industry, according to a statement released by Oxygen. Gucci Outlet Casting for the reality programme is already underway in the US, with Campbell having previously announced that she's looking for "contestants who have the whole package." The show will be hosted by fashion photographer and former model Nigel Barker - who, up until he was axed last year, had been a regular on Tyra Banks' show America's Next Top Model since 2004.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.