Peugeot har höjt sig ännu ett pinnhål i mellanklassen. Säkerheten är hög.
Peugeot 407 har erövrat fem stjärnor i Euro-NCAP:s krockprov och sju krockkuddar är standard. Avancerade hjulupphängningar, stora bromsar och sladdhämmare ger pålitlig körsäkerhet.
Vi Bilägares testbil är en 407 kombi med en tvåliters dieselmotor och andra generationens partikelfilter vilket ska vara underhållsfritt i 12 000 mil. Maskinen har alla moderna attribut, som common rail-insprutning, variabel turbo och overboost som ökar kraften från 320 till 340 Nm när gasen trycks i botten. Motorn utvecklar 136 hk och räknas självfallet in i miljöklass 2005 med ny lägre fordonsskatt och rabatt för partikelfilter.
Peugeot har också en mindre diesel på 1,6 liter (110 hk) med hyfsat god dragkraft. Bland bensinarna är 2,2-litersmotorn på 160 hk populärast, tvålitersmotorn på 137 hk upplevs av många som aningen för klen för en bil som trots allt väger mer än 1,5 ton.
Som modellsiffran berättar är Peugeot nu inne på sjunde kapitlet i sin 400-historia som började redan på 1930-talet. Peugeot 407 presenterades sommaren 2004, först som fyradörrars sedan. Designen väckte från början stor uppmärksamhet eftersom den mer liknar en slank kupé än en vanlig familjebil.
Kombibilen som med Peugeots beteckning heter SW kom till Sverige hösten 2004. En elegantare kombi har aldrig tidigare skådats, var ett av många positiva omdömen som fälldes. I kombins fall har det däremot visat sig att Peugeot satsat mer på elegans än lastförmåga. Bilen är trång för tre vuxna bak och bagageutrymmet är häpnadsväckande litet. Inte ens med baksätet fällt går det in några mängder gods. Takbox rekommenderas för semesterresan.
Vår Peugeot 407 2,0 Hdi är en suveränt komfortabel bil på raka och snabba asfaltvägar. Den är vilsam att köra riktigt fort. Ljudnivån är dämpad och även om det blåser hårt ute går bilen stabilt rakt fram.
Däremot kan 407:an upplevas som något otymplig i stadstrafik och på isiga och snötäckta vägar. Det är svårt att få in känslan i var bilen börjar och slutar. Nosen är lång och tung och bilen vill gärna kana med framhjulen om det går fort i någon kurva. I stan är bilen inte lätt att fickparkera och svängradien är också ovanligt stor.
De första 5 000 milen rullade vår Peugeot utan några allvarligare problem, frånsett några falsklarm om slitna bromsbelägg. Det berodde på fukt i en kontakt till de givare som bevakar beläggen.
Ett par tusen mil senare var det ändå dags för byte av beläggen bak. Då såg också verkstaden till att grundligt smörja upp både fram- och bakbromsarna. Framför allt måste skivorna bak underhållas - eftersom de inte får jobba lika hårt som de skivor som finns monterade fram.
Strax före 8 000 mil upptäcktes glapp i de nedre spindellederna. Här byttes nu kullederna samtidigt som framvagnen justerades. Glappet hade kostat nära 6 000 kronor att få åtgärdat på verkstad, men med en differens på några få dagar tog Peugeot detta på den tvååriga nybilsgarantin.
Vissa elektriska fel har kommit och gått. De yttre backspeglarna har till och från levt sig eget liv, vikt in sig - och ut igen, utan någon rimlig förklaring. Vid ett lampbyte där sockeln fastnade i sitt läge orsakade det brända kablar och under vintertid har låskolvarna vid några tillfällen frusit fast.
Vad som är mer oroväckande är att vi efter två vintrar upptäckte rost längs med skarven på backluckan. Peugeot galvar tjockt och bra, men är sämre på att använda hålrumsvätskor. I det här fallet är det delar av tätningen som släppt, vilket resulterat i att fukt och vägsalt trängt in bakom skarven.
Vår bränsleförbrukning överensstämmer inte med den officiella, 6,9 liter per 100 km mot angivna 6,0 får ändå betecknas som godkänt.
Ett test av färddatorns uppgifter mot verklig förbrukning visade positiva resultat. Peugeot överraskade genom att dra mindre bränsle, 0,2 liter, än vad färddatorn angav.
Nya dieselbilars lägre beskattning påverkar andrahandsvärdet. Vår bil hade efter två år förlorat 45 procent av sitt ursprungsvärde, vilket är mindre än vad tidigare dieselbilar råkat ut för.
Vi Bilägares testbil är en 407 kombi med en tvåliters dieselmotor och andra generationens partikelfilter vilket ska vara underhållsfritt i 12 000 mil. Maskinen har alla moderna attribut, som common rail-insprutning, variabel turbo och overboost som ökar kraften från 320 till 340 Nm när gasen trycks i botten. Motorn utvecklar 136 hk och räknas självfallet in i miljöklass 2005 med ny lägre fordonsskatt och rabatt för partikelfilter.
Peugeot har också en mindre diesel på 1,6 liter (110 hk) med hyfsat god dragkraft. Bland bensinarna är 2,2-litersmotorn på 160 hk populärast, tvålitersmotorn på 137 hk upplevs av många som aningen för klen för en bil som trots allt väger mer än 1,5 ton.
Som modellsiffran berättar är Peugeot nu inne på sjunde kapitlet i sin 400-historia som började redan på 1930-talet. Peugeot 407 presenterades sommaren 2004, först som fyradörrars sedan. Designen väckte från början stor uppmärksamhet eftersom den mer liknar en slank kupé än en vanlig familjebil.
Kombibilen som med Peugeots beteckning heter SW kom till Sverige hösten 2004. En elegantare kombi har aldrig tidigare skådats, var ett av många positiva omdömen som fälldes. I kombins fall har det däremot visat sig att Peugeot satsat mer på elegans än lastförmåga. Bilen är trång för tre vuxna bak och bagageutrymmet är häpnadsväckande litet. Inte ens med baksätet fällt går det in några mängder gods. Takbox rekommenderas för semesterresan.
Vår Peugeot 407 2,0 Hdi är en suveränt komfortabel bil på raka och snabba asfaltvägar. Den är vilsam att köra riktigt fort. Ljudnivån är dämpad och även om det blåser hårt ute går bilen stabilt rakt fram.
Däremot kan 407:an upplevas som något otymplig i stadstrafik och på isiga och snötäckta vägar. Det är svårt att få in känslan i var bilen börjar och slutar. Nosen är lång och tung och bilen vill gärna kana med framhjulen om det går fort i någon kurva. I stan är bilen inte lätt att fickparkera och svängradien är också ovanligt stor.
De första 5 000 milen rullade vår Peugeot utan några allvarligare problem, frånsett några falsklarm om slitna bromsbelägg. Det berodde på fukt i en kontakt till de givare som bevakar beläggen.
Ett par tusen mil senare var det ändå dags för byte av beläggen bak. Då såg också verkstaden till att grundligt smörja upp både fram- och bakbromsarna. Framför allt måste skivorna bak underhållas - eftersom de inte får jobba lika hårt som de skivor som finns monterade fram.
Strax före 8 000 mil upptäcktes glapp i de nedre spindellederna. Här byttes nu kullederna samtidigt som framvagnen justerades. Glappet hade kostat nära 6 000 kronor att få åtgärdat på verkstad, men med en differens på några få dagar tog Peugeot detta på den tvååriga nybilsgarantin.
Vissa elektriska fel har kommit och gått. De yttre backspeglarna har till och från levt sig eget liv, vikt in sig - och ut igen, utan någon rimlig förklaring. Vid ett lampbyte där sockeln fastnade i sitt läge orsakade det brända kablar och under vintertid har låskolvarna vid några tillfällen frusit fast.
Vad som är mer oroväckande är att vi efter två vintrar upptäckte rost längs med skarven på backluckan. Peugeot galvar tjockt och bra, men är sämre på att använda hålrumsvätskor. I det här fallet är det delar av tätningen som släppt, vilket resulterat i att fukt och vägsalt trängt in bakom skarven.
Vår bränsleförbrukning överensstämmer inte med den officiella, 6,9 liter per 100 km mot angivna 6,0 får ändå betecknas som godkänt.
Ett test av färddatorns uppgifter mot verklig förbrukning visade positiva resultat. Peugeot överraskade genom att dra mindre bränsle, 0,2 liter, än vad färddatorn angav.
Nya dieselbilars lägre beskattning påverkar andrahandsvärdet. Vår bil hade efter två år förlorat 45 procent av sitt ursprungsvärde, vilket är mindre än vad tidigare dieselbilar råkat ut för.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.