Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Volvo XC90 är vettigt och smart konstruerad och de potentiella rostfällorna ringades in redan på ritbordet. Konstruktionen har också medfört att Volvo snålat in på rostskyddsmedel. Mer omfattande behandling finns numera bara på de värst utsatta ställena. Dörrar och balkar har behandling av varierande mängd och de viktigaste skarvarna på bottenplattan är omsorgsfullt tätade. Fram- och bakvagnsvaggan är bra rostskyddade. Bakluckan är gjord av plast.
Plastskyddet mot vägsprut som löper längs tröskelsidorna är exempel på smart konstruktion, likaså de inbyggda stänkskydden fram och lösningen med ventilationen i motorhuvens framkant.
Motorhuven är trots allt ett litet frågetecken. Här finns ingen behandling och tätande limning finns enbart längs sidorna. I huvens bakkant har Volvo inte limmat över huvud taget. Volvo har också avstått att limma dörrarna hela vägen upp. I nederkant är det bra tätat, men limningen fortsätter bara några centimeter upp på dörrskarvarnas sidor.
Volvo har bra och vältäckande innerskärm av plast fram och för första gången innerskärm av ljudisolerande filtmaterial bak. Filtskärmarna ligger inte an mot plåten utan är popnitade mot ett plastskydd. Filmaterialet är av en styvare typ som inte släpper igenom vatten på samma sätt som andra filtskärmar.
Volvo XC90 snuddar vi toppbetyg och tilldelas en stark fyra.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.