Plastskivor täcker underredet som har bra slitskydd på utsatta ställen, men flera skarvar saknar tätning. Sparsam behandling i balkar. Innerskärmar av filtmaterial bak, plast fram. Aluminium i länkarmar fram/bak och i fjädertornen fram. Bromsrör, bränslerör och diverse elmoduler fästade i plastsköld undertill, en potentiellt utsatt lösning.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sämsta Volvo modell någonsin sett ur ett rostskydds perspektiv? Är det Kina baserade företaget som börjar ge avtryck? Och vad kommer kunderna i Europa och speciellt i Sverige tycka om detta, en otroligt dyr bil med nästan undermåligt rostskydd?
Troligen inte sämsta någonsin, t.ex. 240 hade ju inget vidare rostskydd. Bakluckorna på kombibilarna var väl närmast slitdelar..
Men den nya generationen (SPA/CMA-bilarna) verkar ju enligt ViBs prognos (viktigt att poängtera) ha tagit ett steg tillbaka jämfört med föregångarna. Något facit får vi ju inte på många år.
Med tanke på bilens pris så känns ju betyget lite väl högt när man läser texten - en 2:a känns mera relevant men det skulle väl störa relationerna med Volvo kan man misstänka.
I förhållande till priset är det dåligt då man får nästan det samma i någon som kostar hälften så mycket.
Är Volvon dyrare än motsvarande BMW, MB t.ex?
Är Volvon dyrare än motsvarande BMW, MB t.ex?
VAG bilar och PSA ligger nog bättre till. Volvo har historiskt legat bra till, endast Audi och BMW har varit snäppet bättre. Så detta betyder att Volvo måste tappat greppet...
"Volvo har historiskt legat bra till, endast Audi och BMW har varit snäppet bättre."
Nja, när det gäller rostskydd så har nog Volvo, historiskt sett, varit betydligt bättre än Audi och BMW. Gamla 5- och 3-serien från början av 2000-talet (E39 och E46) står inte emot rosten något vidare, och att hitta ett rostfritt exemplar av dessa nuförtiden är nog i det närmaste omöjligt. Men något som är mycket olyckligt är att bakdörren utgör en del av bakre hjulhuset vilket ger en enorm ansamling av smuts på bakdörren. Har klagats en hel del om detta på jagrullar.se.
Jodå, V70N är ett föredöme, det är sällsynt att man ser en rostfläck på en sån. Audi, MB och BMw från samma period rostar friskt.
Tyvärr tycks även Volvo börjat spara när V70II kom 2008.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.