Plastskivor täcker underredet som har bra slitskydd på utsatta ställen, men flera skarvar saknar tätning. Sparsam behandling i balkarna. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Aluminium i länkarmar fram/bak och i fjädertornen fram. Bromsrör, bränslerör och diverse elmoduler fästade i plastsköld undertill, en potentiellt utsatt lösning.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På en sådan här dyr bil borde rostskyddet kunna vara lite bättre tycker jag.
Det är ingen mening med rosttesten ni gör. Innan det blir rost så är bilen en avdankad övningskörningsbil som ändå är påväg till tippen.
Ett försök att profitera på sitt tidigare goda rykte. Med tiden kommer verkligheten ikapp.
Ett normalt rostskydd skulle jag säga, en trea är ju ett medelbetyg. Är ganska övertygad om att rosten inte kommer att vara det som tar dessas bilar.. Volvo har nog som många andra tillverkare gjort en kalkyl på detta.. Varför ha ett rostskydd som står sig 15-20 år när resten av bilen ändå lär vara uttjänt vid det laget..
Helt klart har Volvo "kostnadsoptimerat" rostskyddet, förr så strävade Volvo efter bäst rostskydd - men nu är det "tillräckligt bra". Jag tror det beror mycket på ägaren Geely. Volvo har blivit som vilket annat märke som helst, inte längre något som sticker ut. En bil i mängden, premiummängden.
Nu har Volvo sagt att de vet vad de håller på med i just det här sammanhanget.
Personligen håller jag med vissa andra, att på en sånhär dyr bil borde det vara hängslen och livrem.
Om det blir rost på de här bilarna i förtid kommer det bli löjligt pinsamt för Volvo.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.