Bilarna är besiktade av Rostskyddsmetoder AB.
Volvo XC60 är i grunden bra konstruerad för att motstå rosten. Motorhuven är i aluminium och bakluckan i plast. Även hjulupphängningarna bak är i till stora delar i lättmetall och dörrarna har både invändig behandling och bra tätningar i fogarna.
Under bilen är de mest utsatta balkarna sprutade med rostskyddsmedel på insidan och slitskyddet är välgjort. De flesta av underredets skarvar är tätade, utom allra längst bak där det finns några som är helt obehandlade.
Skärmkanterna bak är av bra konstruktion utan smutssamlande hylla. Men innerskärmarna är delvis i ett filtliknande material, som på sikt binder fukt. De delar av filtskärmarna som ligger an mot plåten är dock klädda i plast, vilket minskar risken för rostangrepp. Fram sitter innerskärmar helt i plast.
På minuskontot noteras att tröskellådornas plastlister riskerar att binda fukt och det kan på sikt bli en rostfälla. Bilen saknar också stänklappar och är obehandlad i hjulhusen, innanför innerskärmarna.
- Volvon får, trots några detaljmissar, en stark fyra i betyg, kommenterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min XC60 2009 har rejäla rostskador i skärmkanterna fram. Riktigt dåligt tycker jag....
Bilen fullservad på volvo.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.