Skärmkanterna bak är bra och invändig vax finns i de mest utsatta balkarna under bilen. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. En smutssamlande hylla finns innanför ena innerskärmen, vid bränslepåfyllningsrörets genomföring.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En 3a är inte bra för en Volvo. Inte lika dåligt som japanernas 2or men ialla fall! En bil som är utvecklad i salt dränkta Sverige borde ha bättre betyg!
Volvo bygger inte längre bilar främst för Sverige. Världsmarknaden är viktigast, och där efterfrågar inte kunderna ett effektivt rostskydd.
Det var många år sedan Volvo hade ett rostskydd som var mer än godkänt. Volvo har idag ett högst genomsnittligt rostskydd. Forne samarbetspartnern Renault har sedan flera år ett bättre rostskydd.
Rostskydda en bil som (förmodligen) inte kommer vara i trafik om 10 år? Nej, det blir inte som det var förr eftersom all elektronik dagens bilar innehåller inte blir lönsam att felsöka/reparera. Lägg därtill omställningen till fossilfritt och poängen med en långlivad bil är helt borta. Och till den som tror jag kritiserar Volvo - nej, gäller nog alla bilar.
Sorgligt att Volvo försämrat rostskyddet så mycket. För 10år sedan var det 5-stjärnigt. Känns som både kapitalförstöring och miljövidrigt att låta bilar rosta bort. Visst, det pågår en omställning till fossilfritt, men är det något skäl till att låta fossilbilar rosta bort? Och Volvos elbilar får förmodligen lika dåligt rostskydd... Återstår elektronikfelen. Skäl nog för att ha ett dåligt rostskydd? Har då bilar med bättre rostskydd mer hållbar elektronik? Knappast.
Det är inte meningen att en bil ska hålla i tjugo år! Vem behåller en bil längre än fem år idag? Volvo prioriterar inte rostskyddet, så att karossen överlever alla andra komponenter i bilen, verkar vettigt tycker jag..
Peter B, begagnatmarknaden? Att konstruera en personbil som en slit och släng-vara typ modern smartphone är ett resursslöseri av monstruösa proportioner.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.