Nästa artikel
Rosttest: Volvo V90 (2017)
Rost

Rosttest: Volvo V90 (2017)

Publicerad 25 oktober 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volvo V90.
Slitskydd endast i ytterkanterna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
V90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är av stål, förutom bakluckan som är av plast. Dörrar är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis tätade med en extrasträng.

Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen. Under bilen finns otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-25 12:31
Hackenbush

Premium bara på ytan?

#2 • Uppdaterat: 2017-10-25 12:45
stonebreaker

Nya ägare ... nya tider, Volvo designas nu inte i första hand för den svenska marknaden med salt och snöslask, och det är kineser som bestämmer och sitter på resurserna, att inte bilar som sälj i Sverige får en kompletterad rostskyddsbehandling som andra biltillverkare är girigt! "Volvos värde vara" gäller bara riktiga Volvo, det blir väl som med dom första remjohan från Holland (Volvo 340) som rostade något ohyggligt! Inte bra för beg. marknaden.

#3 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Var inte så naiv! Detta har Volvo gjort med öppna ögon. Som jag tjatat om tidigare. All teknik är en fråga om ekonomi. "Made in Sweden" har fått en ny innebörd.

#4 • Uppdaterat: 2017-10-25 13:09
stonebreaker

LASSE J "Made in Sweden" är överspelat, "Made by Sweden" gäller numera!

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Hmm.. kan förhålla sig så. Har vid eftertanke sett detta "dumbudskap" fladdra förbi på rutan. Är dock en flitig användare av fjärrkontrollen och knappar konsekvent bort all varuinformation.

#6 • Uppdaterat: 2017-10-25 13:51
N-iklas

Spara pengar på dyr bil är ju föga motiverat - om det inte är så att man prioriterar höga vinster framför att leverera bästa möjliga bil till kund.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-25 14:21
Vorwärts

Jämför Volvos resultat med Mercedes E och BMW 5 så ser man att Volvo har årtionden kvar innan de kan börja kvala in i premiumligan.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-25 17:20
McTar

Det verkar onekligen som om Volvo sparat några slantar på rostskyddet. Samtidigt så minns jag de första rostskyddstesterna på v60 när den kom. Då varnades det för rostrisk i skärmkanterna på bilen. De bilarna är nu 6-7 år gamla. Jag har inte sett någon v60 som har rostiga skärmkanter än så länge. Möjligt att det dröjer några år till? Eller så är verkligeheten nåt annat?

#9 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

VIB hade en långtest V 70 E 85, som tydligen drog på sig en del anmärkningar.

#a • Uppdaterat: 2017-10-26 19:00
Birger Johnsen

Mån tro om inte det är bättre och testa 3 år på svenska vintervägar laddade med salt?
Garanterat inget bra resultat.
Varför man envisas med salt är en annan sak men räddar liv gjör det inte.
Slit och släng gjäller,man får salt istället för brä vägar av den bilskatt man betalar.Typiskt socialism.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.