Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen. Under bilen finns otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Premium bara på ytan?
Nya ägare ... nya tider, Volvo designas nu inte i första hand för den svenska marknaden med salt och snöslask, och det är kineser som bestämmer och sitter på resurserna, att inte bilar som sälj i Sverige får en kompletterad rostskyddsbehandling som andra biltillverkare är girigt! "Volvos värde vara" gäller bara riktiga Volvo, det blir väl som med dom första remjohan från Holland (Volvo 340) som rostade något ohyggligt! Inte bra för beg. marknaden.
Var inte så naiv! Detta har Volvo gjort med öppna ögon. Som jag tjatat om tidigare. All teknik är en fråga om ekonomi. "Made in Sweden" har fått en ny innebörd.
LASSE J "Made in Sweden" är överspelat, "Made by Sweden" gäller numera!
Hmm.. kan förhålla sig så. Har vid eftertanke sett detta "dumbudskap" fladdra förbi på rutan. Är dock en flitig användare av fjärrkontrollen och knappar konsekvent bort all varuinformation.
Spara pengar på dyr bil är ju föga motiverat - om det inte är så att man prioriterar höga vinster framför att leverera bästa möjliga bil till kund.
Jämför Volvos resultat med Mercedes E och BMW 5 så ser man att Volvo har årtionden kvar innan de kan börja kvala in i premiumligan.
Det verkar onekligen som om Volvo sparat några slantar på rostskyddet. Samtidigt så minns jag de första rostskyddstesterna på v60 när den kom. Då varnades det för rostrisk i skärmkanterna på bilen. De bilarna är nu 6-7 år gamla. Jag har inte sett någon v60 som har rostiga skärmkanter än så länge. Möjligt att det dröjer några år till? Eller så är verkligeheten nåt annat?
VIB hade en långtest V 70 E 85, som tydligen drog på sig en del anmärkningar.
Mån tro om inte det är bättre och testa 3 år på svenska vintervägar laddade med salt?
Garanterat inget bra resultat.
Varför man envisas med salt är en annan sak men räddar liv gjör det inte.
Slit och släng gjäller,man får salt istället för brä vägar av den bilskatt man betalar.Typiskt socialism.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.