Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya V70 har motorhuv i aluminium och baklucka i plast, material som inte kan rosta. Det är perfekt från rostskyddssynpunkt. Dörrarna är skyddade med invändig vaxbehandling. Samma sak gäller dörrtrösklarna och de mest utsatta balkarna och hålrummen under bilen.
Stänklappar fram finns och dörrarna är bra tätade i limningarna, utom i framkant där det snålats in på tätningsmassan. Innerskärmar finns i alla hjulhus: fram är de i plast och bak av en kombination av plast och ett
filtliknande material.
Det som inte är fullt så bra är att det finns en del otätade skarvar i underredet och att konstruktionen av de bakre skärmkanterna inte är optimala från rostskyddssynpunkt. Invändig behandling saknas dessutom i några balkar under bilen och dörrtrösklarnas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet.
- Med vissa missar blir det en trea för nya Volvo V70, kommenterar Vi Bilägares expert Thomas Widström. Men jämfört med sin föregångare, som fick en femma i betyg, är den nya modellen snäppet sämre.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakom innerskärmarna släpper ”galv” och grundfärg, både fram och bak. Skärmkanterna bak är av mindre bra konstruktion, bristfällig tätning och sämre behandling. Rosten kan komma relativt tidigt i punktsvetsar och skarvar.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.