Volvo har under senare år snålat in lite på rostskyddet.
Huv och baklucka är helt rostsäkra, då de är gjorda av aluminium respektive plast. Resten av karossen har skyddats på utsatta ställen. Det finns invändig behandling i dörrarna och de är tätade även i hörnen, vilket är ovanligt.
Bilens underrede har täckts med PVC och de flesta skarvar är ordentligt förseglade, men i bilens bakände är plåten mer oskyddad. Det saknas också vaxbehandling i en del hålrum. Framför bakre hjulhusen bildar plåten en ficka som så småningom kommer att fyllas med fuktig lort.
Några stänklappar har Volvo inte kostat på, men sparklådan skyddas mot hjulsprut av en plastprofil. I alla hjulhus sitter stänklappar av filtmaterial, men med en yttre del av plast.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakom innerskärmarna släpper ”galv” och grundfärg, både fram och bak. Skärmkanterna bak är av mindre bra konstruktion, bristfällig tätning och sämre behandling. Rosten kan komma relativt tidigt i punktsvetsar och skarvar.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V70 DriveBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.