Volvo V70 är byggd för svenska förhållanden och har ett rostskydd därefter. Volvo V70 har i princip samma rostskydd som halvbrodern S80 som Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB har berömt.
Karossen är till över 85% gjord av galvaniserade plåtar med vissa utsatta detaljer i helt rostfria material. Motorhuven, t ex, är av aluminium och bakluckan av plast. Galvlagren är mellan sju och 20 tusendels millimeter tjocka, beroende på graden av utsatthet hos detaljerna.
Utöver galvningen är Volvo V70 noggrant behandlad med vax och olja i balkar och sparklådor. Innerskärmar både fram och bak skyddar mot grus och fukt. Ett bra slitskydd täcker golvplattan. Bromsrören är gjorda av en rostbeständig legering med nickel och koppar och bränsletanken är av plast. Betyget blir högsta möjliga, en femma.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är främst i dörrarna som rosten kommer på V70 årsmod. 2000-2007. P2-plattformen.
Framdörrarnas nedre/främre hörn samt fram på bakdörrarna, där gummilisten ligger mot lacken på dörren och stänger in fukt, smuts och salt. Att tvätta där håller kvar vattnet, en svår fråga om man ska blöta eller försöka hålla torrt.
Hade ingen rost på den gamla 850'n, men på denna nyare V70 har ni nog missat att kolla och undersöka listerna när ni gjorde testet.
Skulle vilja sätta betyget till en stark 4, för den är annars ok i rostskyddet.
Problemet finns självklart även på plattformssyskonen XC70 och S60. eftersom de har identiska delar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.