Nästa artikel
Rosttest: Volvo V60 D5 Twin Engine (2015)
Rost

Rosttest: Volvo V60 D5 Twin Engine (2015)

Publicerad 10 december 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Volvo V60 D5 Twin Engine.
Smutssamlande hylla kan vara en rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares test av laddhybridsversionen av Volvo V60.
Kaross av stålplåt, motorhuv av aluminium. Baklucka och dörrar är noggrant tätade och insidan av dörrarna är behandlade med vax. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt.

På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattande, men det finns också skarvar som helt saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts.
I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsamt. Skärmkanterna bak har en konstruktion med dubbla plåtar, ”punktsvetsad” skarv och smutssamlande hylla som kan vara en rostrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-10 14:45
ENTJ1

Skarven ser ut som något man gjort själv,inget vidare..

#2 • Uppdaterat: 2015-12-10 17:26
lsoderlund

@Benols, det är INGEN som ifrågasatt säkerheten? Bästa är ett sådant ord som man inte bör använda, eftersom det är laddat med personliga värderingar. Alla har vi olika, således faller ditt resonemang om att det är "bästa" bilen, den är säkerligen den för dig, men uppenbarligen inte för alla, eftersom många väljer att INTE köpa Volvo.

För att återgå till ämnet. Svetsskarven ser riktigt dålig ut, inte ens amatörsvetsare väljer att nöja sig att punkta en skarv i ett hjulhus, kommer bli rost och plåten kommer att ätas upp i skarven. För 560 000kr kan man förvänta sig en bättre plåtskarv.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-10 17:56
benny karlsson

Håller med Isoderlund ang. #3 Även #2 bör fundera lite över sitt märkliga resonemang. När det gäller plåtskarven så jagar väl Volvo kostnader som alla andra. Men här tror jag att det kommer att bl problem med rost.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-10 20:12
N-iklas

Nya Toyota Yaris är inte vacker bakom tanklocksluckan och tröskeln vid bakhjulet.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-13 21:26
Tvärnit

Ja skarven ser onekligen bristfällig ut och jag undrar jag om det inte har med säkerheten att göra där delar ska kollapsa vid en smäll.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-16 00:00
Roger Skagerström

Tycker det ser ut som om kanten på bilden är av aluminium.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-15 11:08
Dana

Det saknas absolut någon form av tätningsmassa på bakskärmen. Dom borde dragit en rand med fog och sedan lackat. Punkt svetsarna ligger också för nära kanten med vassa kanter / skägg absolut en rost fälla. Förvånande att se detta på en Volvo. Jag skulle nog maskera med tejp sen lägga på karosseri fog eller liknande över skarven och punkt svetsarna. Samt tunnflytande olja vax från insidan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.