Volvo V60 D5 Twin Engine.
Smutssamlande hylla kan vara en rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares test av laddhybridsversionen av Volvo V60.
Kaross av stålplåt, motorhuv av aluminium. Baklucka och dörrar är noggrant tätade och insidan av dörrarna är behandlade med vax. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt.
På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattande, men det finns också skarvar som helt saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts.
I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsamt. Skärmkanterna bak har en konstruktion med dubbla plåtar, ”punktsvetsad” skarv och smutssamlande hylla som kan vara en rostrisk.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattande, men det finns också skarvar som helt saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts.
I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsamt. Skärmkanterna bak har en konstruktion med dubbla plåtar, ”punktsvetsad” skarv och smutssamlande hylla som kan vara en rostrisk.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skarven ser ut som något man gjort själv,inget vidare..
@Benols, det är INGEN som ifrågasatt säkerheten? Bästa är ett sådant ord som man inte bör använda, eftersom det är laddat med personliga värderingar. Alla har vi olika, således faller ditt resonemang om att det är "bästa" bilen, den är säkerligen den för dig, men uppenbarligen inte för alla, eftersom många väljer att INTE köpa Volvo.
För att återgå till ämnet. Svetsskarven ser riktigt dålig ut, inte ens amatörsvetsare väljer att nöja sig att punkta en skarv i ett hjulhus, kommer bli rost och plåten kommer att ätas upp i skarven. För 560 000kr kan man förvänta sig en bättre plåtskarv.
Håller med Isoderlund ang. #3 Även #2 bör fundera lite över sitt märkliga resonemang. När det gäller plåtskarven så jagar väl Volvo kostnader som alla andra. Men här tror jag att det kommer att bl problem med rost.
Nya Toyota Yaris är inte vacker bakom tanklocksluckan och tröskeln vid bakhjulet.
Ja skarven ser onekligen bristfällig ut och jag undrar jag om det inte har med säkerheten att göra där delar ska kollapsa vid en smäll.
Tycker det ser ut som om kanten på bilden är av aluminium.
Det saknas absolut någon form av tätningsmassa på bakskärmen. Dom borde dragit en rand med fog och sedan lackat. Punkt svetsarna ligger också för nära kanten med vassa kanter / skägg absolut en rost fälla. Förvånande att se detta på en Volvo. Jag skulle nog maskera med tejp sen lägga på karosseri fog eller liknande över skarven och punkt svetsarna. Samt tunnflytande olja vax från insidan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.