Nästa artikel
Rosttest: Volvo V60 D5 (2012)
Rost

Rosttest: Volvo V60 D5 (2012)

Publicerad 22 mars 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Volvos rostskydd är erkänt bra. V60 har motorhuv av aluminium. Baklucka och dörrar är noga tätade och inuti dörrarna har det sprutats vax. I hjulhusen sitter väl täckande innerskärmar.

Undertill hänger plastsköldar och där de inte täcker plåten har det sprutats slitskydd. 

Under bilen går det att hitta åtskilliga skarvar som helt saknar tätning. Där finns också en plåtficka som kommer att fyllas med våt lort. Det är ganska sparsamt med vax i balkar och sparklådor.

Några stänklappar har inte Volvo kostat på. Det är risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V60 D5
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.