Volvos rostskydd är erkänt bra. V60 har motorhuv av aluminium. Baklucka och dörrar är noga tätade och inuti dörrarna har det sprutats vax. I hjulhusen sitter väl täckande innerskärmar.
Undertill hänger plastsköldar och där de inte täcker plåten har det sprutats slitskydd.
Under bilen går det att hitta åtskilliga skarvar som helt saknar tätning. Där finns också en plåtficka som kommer att fyllas med våt lort. Det är ganska sparsamt med vax i balkar och sparklådor.
Några stänklappar har inte Volvo kostat på. Det är risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V60 D5Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.