Nästa artikel
Rosttest: Volvo V60 (2018)
Rost

Rosttest: Volvo V60 (2018)

Publicerad 18 september 2018 (uppdaterad 18 september 2018)
Volvo V60.
Bakluckan har dålig tätning av skarvar, men dörrarna desto bättre och är dessutom behandlade invändigt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.  
V60 har motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Aluminium används i länkarmar fram, undre länkarmar bak, ”krockbalk” fram, i fjäderbensholkarna fram och delvis i avgassystemet. Bakluckan har dålig tätning av skarvar, men dörrarna desto bättre och är dessutom behandlade invändigt. Dräneringshålen i dem är extremt stora.

Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Under de senare finns illa tätade skarvar. Bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts. Underredet täcks av stora plastsköldar, under vilka det finns slitskydd på vissa ställen. Balkarna under bilen saknar invändig behandling.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Tydligen en nedåtgående spiral utan slut. Volvos rostskydd, alltså.
Obegripligt att denna modell vinner trippeltestet!

#2 • Uppdaterat: 2018-09-18 12:39
K_Klabbe

Håller med, tråkigt att de prioriterat ner rostskyddet.

Men det är ju en väldigt liten del i ett test, så inte så konstigt att den vinner iaf.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-18 13:02
mw73

Den som lever får se.. facit om 6 år..

#4 • Uppdaterat: 2018-09-18 16:14
mayors

Nja..nu blir det där allt mindre viktigt eftersom de bilar som produceras idag inte kommer leva 15 - 20 år och rulla 40 k mil.
Elektroniken kommer ta livet av dem tidigare än så. Det blir för dyrt/komplicerat att reparera så den livslängd vi sett tidigare blir inte relevant och därmed finns det inga skäl att livslängden på chassi m.m. ska vara 20 år heller.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-18 17:52
HT19

En 3a är väl vad alla toyotor brukar få. Borde få tyst på många här inne..

#6 • Uppdaterat: 2018-09-19 07:11
J.L

Väldigt enkel förklaring, det handlar om att spara pengar. Precis som de försökte med Euro 6 utan AdBlue.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-19 12:37
bgl

Förklaringen är enkel, det används inte så mycket rostframkallande vägsalt på hemmamarknaden Caymanöarna!

#8 • Uppdaterat: 2018-09-18 15:17
milkylainen

Pinsamt skit. Men man får väl se hur väl Volvos mängder med höghållfast stål håller för nötningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.