Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Volvo V50 har motorhuv i aluminium och övriga karossen i galvaniserad plåt. Dörrar och baklucka är limmade, den senare ej i överkant. Dörrarna är behandlade inuti. V50 har bra innerskärmar fram, men saknar stänklappar. Till skillnad från Ford har V50 bra plastinnerskärmar bak.
Skärmkonstruktionen är däremot av den äldre typen med ett smutssamlande veck. Dörrtrösklarna skyddas av plasttäckande profil. Bränsletanken är i plast men påfyllningsrör i plåt och med skyddad placering. Bak täcker plastsköldar underredet som tyvärr är obehandlad och där det också finns otätade skarvar.
På testbilen hade roboten missat och sprutat skyddsmassa bredvid de längsgående skarvarna. V50 är vaxbehandlad där det är som viktigast. Den har ett hyggligt slitskydd och är modernt konstruerad, förutom sparklådorna som har plåtfals mitt på och bakre skärmen som är vikt. Balkarna är sparsamt behandlade.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.