Överlag väl tätade skarvar och motorhuv av aluminium ger Volvo gott betyg i rosttestet. Men under plastkåporna finns bara grundlack och en del öppna skarvar.
Motorhuv av aluminium (se bild), resten av karossen av plåt. De flesta skarvar i baklucka, dörrar och underrede är väl tätade. Inuti hålrummen har anbringats ovanligt rikligt med vax. Underredet täcks till stor del av sköldar tillverkade av poröst plastmaterial. Under dem är karossen bara grundlackerad och det går att hitta en och annan öppen skarv. I hjulhusen finns innerskärmar av filt som med tiden kommer att bli fuktiga. Då kan också rosten komma. Stänkskydd saknas i standardutrustningen. Grus- och slasksprut från framhjulen träffar därför sparklådornas nedåtriktade skarv. Att köpa till originalstänkskydd är en bra och billig investering.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle tro att hela karossen är gjord av plåt. Motorhuven av aluminiumplåt och resten av stålplåt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.