Nästa artikel
Rosttest: Volvo V40 D4
Rost

Rosttest: Volvo V40 D4

Publicerad 15 december 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Överlag väl tätade skarvar och motorhuv av aluminium ger Volvo gott betyg i rosttestet. Men under plastkåporna finns bara grundlack och en del öppna skarvar.
Motorhuv av aluminium (se bild), resten av karossen av plåt. De flesta skarvar i baklucka, dörrar och underrede är väl tätade. Inuti hålrummen har anbringats ovanligt rikligt med vax. Underredet täcks till stor del av sköldar tillverkade av poröst plastmaterial. Under dem är karossen bara grundlackerad och det går att hitta en och annan öppen skarv. I hjulhusen finns innerskärmar av filt som med tiden kommer att bli fuktiga. Då kan också rosten komma. Stänkskydd saknas i standardutrustningen. Grus- och slasksprut från framhjulen träffar därför sparklådornas nedåtriktade skarv. Att köpa till originalstänkskydd är en bra och billig investering.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-17 15:46
B Englund

Skulle tro att hela karossen är gjord av plåt. Motorhuven av aluminiumplåt och resten av stålplåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.