Nästa artikel
Rosttest: Volvo V40 Cross Country (2014)
Rost

Rosttest: Volvo V40 Cross Country (2014)

Publicerad 30 maj 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Motorhuven är tillverkad av aluminium, övrig kaross av plåt. Bränslepåfyllningsröret är rostfritt, liksom avgasrörets ände. De flesta skarvar, i huv, dörrar och baklucka är noggrant tätade (bild till hö.) och inuti hålrummen finns rikligt med vax. Underredet täcks av sköldar som är gjorda av pressad, plastad lump. Under dessa är karossen bara grundlackad och vissa skarvar otätade. I bakkant på sparklådorna finns en kant där lort kommer att lagras. Sprutet från hjulen träffar sparklådornas nedåtriktade skarv. Volvo tar 430 kr/par för stänkskydd. Den aluminiumfärgade tröskellisten (extratillbehör till Cross Country) kan hålla kvar en del smuts mot karossen.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo v40 T4 2,0 AWD Cross Country
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-30 09:12
Thommys

Aluminium är framtidens melodi. Lätt och rostfritt. Energikrävande att framställa men billigt att återanvända. Tekniken att konstruera (gjuta eller pressa), sammanfoga (även mot plåt), laga och resonans dämpa utvecklas nu i rasande fart. Tunga rostskyddsbehandlingar försvinner.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-30 10:46
Hackenbush

Det stämmer leifer men är ett betydligt mindre problem än vanlig rost.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-30 10:51
Bortom

Aluminium är INTE framtidens melodi. Teknologin finns men är dyr. AL rostar inte men likväl korroderar, visserligen i saktare takt än rostande plåt, men ändå vittrar AL sönder. AL går ej heller att laga (rikta upp) efter en mindre krock utan allt måste bytas. Viktbesparingen är inte heller överväldigande jämfört med dagens halv-plast-bilar.
Inom flyget överges AL mer och mer till förmån för komposit. Visserligen har kompositmaterial också vissa nackdelar men de är mer elastiska (bättre stöttålighet) och är fjäderlätta... och lätta bilar drar mindre.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-30 11:27
Thommys

Bortom

Komposit som huvudkomponent i bilars struktur ligger långt fram i tiden. Aluminium lagas inte utan byts ut i ett retursystem, precis som man gör med plasten och plåten. En bil i hälften aluminium och hälften hållfastighetsstål minskar i vik med ungefär en vuxen persons storlek. Det är rätt mycket.

leifer de galvaniska strömmarna hindrar man genom att isolera skarvar mellan stål och aluminium. Vitrost är inget större problem om allt är rätt gjort från börja.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-30 13:35
Thommys

simon_d, det tror jag med.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-30 13:48
Hackenbush

Jag tror också att elproblemen kommer att vida överstiga rostproblemen.

#7 • Uppdaterat: 2014-05-30 15:57
Thommys

leifer, plast i lättare bärande konstruktioner fugerar inte i dag. Men det gör aluminium.

Se på bussar. En ram i stål och det mesta andra är aluminium. Så har det varit i många år. Det är därför man aldrig ser en rostig buss. Trots diverse iskrapning och bucklor. Inte har de vitrost heller.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-30 18:36
Focus

Trots eller tack vare asiatiskt inflytande tycks kvaliteten finnas kvar i stort.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-31 11:56
ohlmark

Med tanke på hur många anmärkningar denna bilen får känns det inte rätt med en 4 i betyg 3 förefaller mer korrekt, lumpskydd och bara grundlack låter illavarslande, undrar om man inte påverkats av att det är en Volvo som man bara inte kan ge en 3:a...

#a • Uppdaterat: 2014-06-21 16:42
Steper

"Pressad plastad lump" varför gissar Vi bilägares reporter på materialvalen i bilarna och tar detta för sanning? Efter detta så ger han bilen ett betyg på en gissning. Dessa panelerna är glasfiberförstärkta PP paneler och har till primärt syfte att sänka luftmotståndet och sekundärt att ta hand om stensprut från hjulen. Därav glasfiberförstärkningen. Lump är något helt annat "Lump är slitna och kasserade textilier av bomull, ull, lin, jute och hampa." Enligt Wikipedia. Vi Bilägare v.v faktagranska era reportage så att ni inte lurar era läsare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.