Motorhuven är tillverkad av aluminium, övrig kaross av plåt. Bränslepåfyllningsröret är rostfritt, liksom avgasrörets ände. De flesta skarvar, i huv, dörrar och baklucka är noggrant tätade (bild till hö.) och inuti hålrummen finns rikligt med vax. Underredet täcks av sköldar som är gjorda av pressad, plastad lump. Under dessa är karossen bara grundlackad och vissa skarvar otätade. I bakkant på sparklådorna finns en kant där lort kommer att lagras. Sprutet från hjulen träffar sparklådornas nedåtriktade skarv. Volvo tar 430 kr/par för stänkskydd. Den aluminiumfärgade tröskellisten (extratillbehör till Cross Country) kan hålla kvar en del smuts mot karossen.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo v40 T4 2,0 AWD Cross CountryBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Aluminium är framtidens melodi. Lätt och rostfritt. Energikrävande att framställa men billigt att återanvända. Tekniken att konstruera (gjuta eller pressa), sammanfoga (även mot plåt), laga och resonans dämpa utvecklas nu i rasande fart. Tunga rostskyddsbehandlingar försvinner.
Det stämmer leifer men är ett betydligt mindre problem än vanlig rost.
Aluminium är INTE framtidens melodi. Teknologin finns men är dyr. AL rostar inte men likväl korroderar, visserligen i saktare takt än rostande plåt, men ändå vittrar AL sönder. AL går ej heller att laga (rikta upp) efter en mindre krock utan allt måste bytas. Viktbesparingen är inte heller överväldigande jämfört med dagens halv-plast-bilar.
Inom flyget överges AL mer och mer till förmån för komposit. Visserligen har kompositmaterial också vissa nackdelar men de är mer elastiska (bättre stöttålighet) och är fjäderlätta... och lätta bilar drar mindre.
Bortom
Komposit som huvudkomponent i bilars struktur ligger långt fram i tiden. Aluminium lagas inte utan byts ut i ett retursystem, precis som man gör med plasten och plåten. En bil i hälften aluminium och hälften hållfastighetsstål minskar i vik med ungefär en vuxen persons storlek. Det är rätt mycket.
leifer de galvaniska strömmarna hindrar man genom att isolera skarvar mellan stål och aluminium. Vitrost är inget större problem om allt är rätt gjort från börja.
simon_d, det tror jag med.
Jag tror också att elproblemen kommer att vida överstiga rostproblemen.
leifer, plast i lättare bärande konstruktioner fugerar inte i dag. Men det gör aluminium.
Se på bussar. En ram i stål och det mesta andra är aluminium. Så har det varit i många år. Det är därför man aldrig ser en rostig buss. Trots diverse iskrapning och bucklor. Inte har de vitrost heller.
Trots eller tack vare asiatiskt inflytande tycks kvaliteten finnas kvar i stort.
Med tanke på hur många anmärkningar denna bilen får känns det inte rätt med en 4 i betyg 3 förefaller mer korrekt, lumpskydd och bara grundlack låter illavarslande, undrar om man inte påverkats av att det är en Volvo som man bara inte kan ge en 3:a...
"Pressad plastad lump" varför gissar Vi bilägares reporter på materialvalen i bilarna och tar detta för sanning? Efter detta så ger han bilen ett betyg på en gissning. Dessa panelerna är glasfiberförstärkta PP paneler och har till primärt syfte att sänka luftmotståndet och sekundärt att ta hand om stensprut från hjulen. Därav glasfiberförstärkningen. Lump är något helt annat "Lump är slitna och kasserade textilier av bomull, ull, lin, jute och hampa." Enligt Wikipedia. Vi Bilägare v.v faktagranska era reportage så att ni inte lurar era läsare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.